Inlägg från: Blåsippan84 |Visa alla inlägg
  • Blåsippan84

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

0fia skrev 2014-03-20 05:48:57 följande:
    Se till att du pratar med en gynläkare om det här eftersom allmänläkare inte alltid är uppdaterade smile5.gif
    Det är min Vc läkare som brukar sköta det. Och ja de är ju ej uppdaterade på allt. Hur ska jag komma i kontakt med en gynläkaren? Måste jag söka privat?
  • Blåsippan84
    0fia skrev 2014-03-20 12:09:23 följande:
    Kolla om du kan hitta en gyn via mvc det är inte omöjligt! Annars rekommenderar jag privat om det tar lång tid att få remiss..... Var bor du? Tror inte man behöver betala mer om man går privat.....
    Vc dr var ej inne på sin tel tid idag. Hittat en privat gyn som tar 300kr. Vad ska man säga när man ringer? Alltså vad man vill ha hjälp med.
  • Blåsippan84

Jaha. Då har jag pratat med min Vc läkare om mina thyreoidea prover. Och hon nästan skrattade i luren när jag frågade om det var ok att vi fortsatte försöka skaffa barn och om det var någon risk. Hon sa nej. Hon backade iaf provtagningen till 2 v istället för 4. När jag försökte prata om referensvärde vid graviditet sa hon inget utan undvek frågan och började snacka om proverna jag tog för 3 år sedan. Att de var bra. Grrrr

• Blåsippan84
    Blåsippan84 skrev 2014-03-21 13:08:20 följande:

Jaha. Då har jag pratat med min Vc läkare om mina thyreoidea prover. Och hon nästan skrattade i luren när jag frågade om det var ok att vi fortsatte försöka skaffa barn och om det var någon risk. Hon sa nej. Hon backade iaf provtagningen till 2 v istället för 4. När jag försökte prata om referensvärde vid graviditet sa hon inget utan undvek frågan och började snacka om proverna jag tog för 3 år sedan. Att de var bra. Grrrr

Alltså att det inte skulle vara ngn risk. Men jag litar ej på det.
  • Blåsippan84
    Cayenna skrev 2014-03-21 16:23:03 följande:

Låter som kunskapsbrist! Var bor du? Kan du vända dig nån annanstans?
    I Östergötland. Ska se om vi plussar denna månad annars väntar jag in nästa provtagning å ser om de fortfarande är höga, då ringer jag privat gyn
  • Blåsippan84

Tack tjejer. Går å väntar BIM i början av v. Vilken pepp man får här. Läkaren var ju ett rent skämt. Hon vägrade ju lyssna på mig. Kändes ej som jag togs på allvar av henne. Antingen fick hon en tankeställare men försökte skratta bort sin okunskap eller så tyckte hon jag var tjatig. Skiter i vilket. Vill ju bli tagen på allvar. Hon försökte typ tysta mig när jag sa att jag fått missfall i dec och nu efter tre år togs prover och då var värdena för höga. "Jo men -11 var ju dina prover jätte fina". Äh och?

• Blåsippan84
    Anonym (lite ledsen igen) skrev 2014-03-22 08:25:50 följande:

Jag har kanske hängt med dåligt, men är det hypotyreos Du har? Jag kollar värdena varje halvår, ibland tätare. Min läkare ringer mig tillochmed om det dröjt över 6 månader. Kan inte du lämna lika ofta? Eller har jag en ovanligt nitisk läkare?
    Jo har hypotyreos ätit levaxin sen jag var 15 år. men ökade medicineringen efter sonen föddes -09. De kollade proverna i början tätt och sedan sist -11.

Har även haft järnbristanemi i några år utan att koppla det till järnbrist (sveda på tungan, enorm trötthet och sjuk jämnt). Men då maken jobbar borta i ett par år och jag var själv med sonen i v så kopplade jag tröttheten till det. Och säkert pga det har jag ej känt mig hyper av levaxinet, mer än hjärtklappning.

Nu bad jag själv om prover då dr skulle skriva recept. Och då har jag gått med för hög medicinering, vilket ökar risken för missfall. Kanske skulle fått det ändå, men att man själv ska kräva blodprov och nu lät hon som om min oro inte alls var befogad. Utan "proverna var ju bra -11". Fast det var ej -11 som vi fick mf utan dec -13. Det gör mig förbaskad.

Jo nu lär det ju bli tätare prover men hon tittar bara på ref värdet och inte vad som är gynnsamt vid en graviditet. Blev visst långt;). Nu ska jag göra mig redo för kvällsjobb. Hoppas ni andra har en fin helg:)
  • Blåsippan84
    Anonym (lite ledsen igen) skrev 2014-03-22 14:16:19 följande:

Aha, ok. Mig kollar de noga just för att jag är i retro ålder säger de. Trots att proverna varit ok vill läkaren inte att värdet går över 2 och det har det gjort ibland. Jag fick barn med Ivf så kanske är det därför de varit då noggranna...

Vilken bra läkare. Har ej haft tanke på att thyreoidea har en sån viktig betydelse vid grav, fast jag genomgått en hel graviditet. Då tog de prover under grav å de var bra.

Så tycker nog att Vc läkaren borde ha standard som din att ha koll på kvinnor i fertil ålder.
  • Blåsippan84
    Liten till skrev 2014-03-23 08:37:19 följande:

Hej. Får man vara med här? Fick veta att jag fått ma i torsdags, och gick tabletter med hem att ta i fredags morse. Efter ca 4 h så kom det lite blod. Efter en timme till gick jag på toa. Och jävlar. Då började det ordentligt. Efter ca en timme kom ambulans och hämtade mig. Fick åka till gynakuten och väl där lyckades jag svimma mitt i alltihopa med. Tror det gav lite extra fart. Blev sövd och skrapad och kvar över natten. Fick två påsar blod i går eftermiddag och fick åka hem igår kväll. Är trött och slut. Och pratar med sambon nu att jag vill nog ändå försöka sen igen när det går. Och då säger han att han inte vet. Nån mer som haft lika som ändrat sig sen när ni återhämtat er?

Du är så välkommen. Tror att ni båda kommer känna er redo när ni väl är det. Kan tänka mig att din sambo blev nog rädd om dig när detta skedde och därför ej vågar tänka på barn pga det. Men när tiden läker kommer ni känna er redo!! Kramar
  • Blåsippan84

Mens på ingång. Men från och med nu jobbar maken i stan så nu ska vi verkligen satsa;).

Läst någon stans att man skulle ha sex var tredje dag å sen varje dag vid äl, eller hur det var? Någon som vet vad jag menar men kan det bättre än mig;)?

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?