• zebra

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Hej! Jag hoppar in här. 

Jag har läst en del av era inlägg och det ger mig en känsla av hopp :) Fortsätt kämpa! 
    Hur länge väntade ni efter MF för planering av ny graviditet? 

Jag hade börjat på v12 när jag fick missfall för ca 3 veckor sedan. Fostret hade dött i mitten på vecka 10 ..det var då jag förlorade alla mina graviditetssymtom. Så jag slapp chocken när missfallet skedde.

Iaf till det glada nu :) Jag hade en otroligt tydlig ägglossning på lördag-söndag som fått mig på gott humör hela veckan :D Jag väntar till efter  mensen för riktiga försök så vi kör avbrutet, men det är alltid kul att se att kroppen är tillbaks i banan. 

Jag kan erkänna att jag är lite orolig men försöker tänka positivt ändå..

:)
  • zebra
    F89 skrev 2013-10-30 05:56:31 följande:
    Söderböna: Härligt! Då håller jag tummarna för glad gubbe snart : )

Zebra: välkommen och tråkigt att du behöver tillhöra gruppen! Jag har inte väntat något alls inför planering av ny graviditet utan har precis haft första ÄL utan att ha haft första mensen efter mitt MA och hoppas på det bästa : )
    Jag är också orolig inför det mesta dom rör fertilitet just nu, det får man vara.
    Tack! Är ändå skönt att jag hamnat här nu, hamnade först i tråden för sörjande och tog nu steget hit heheh :) 
    sepfhrenia skrev 2013-10-30 08:15:19 följande:
    Hej Zebra!

Jag fick mf för 1,5 v sedan också v 12. Har också tänkt vänta en mens innan vi försöker igen. Men tiden känns så långsam...

Ja, oro har vi nog allihopa på olika sätt. Jag som brukar leva i nuet tänker nu mycket på framöver, när man blir gravid igen..hur orolig kommer man inte vara då?? Detta är mitt första mf.
    Ja tiden går verkligen långsamt alltså! Vi väntade 1 år innan vi började försöka och det året gick förbi som en blixt, medan dessa 30 dagar känns som 2 år. Det var mitt första mf också...Man växlar hela tiden mellan längtan och oro..
    Solros78 skrev 2013-10-30 08:53:35 följande:
    Jag har inte väntat alls utan varit inställd på att köra direkt. Att jag sen inte fått äl vare sig före första mensen eller efter är ju en annan historia...
    Jag hade också försöka direkt men blev rekommenderad att vänta iaf en mens eller två månader. 
    Kan man få mens utan ägglossning? Mensen är väl beroende av äggets mognadscykel? Att man får mensen skulle jag se som ett positivt tecken att cykeln är igång igen :)  Hoppas du får äl denna månad :))

• zebra
    F89 skrev 2013-10-30 11:30:30 följande:

Zebra: Jag pratade med flera olika läkare och olika BM vid mitt missfall och de var rörande överens om att om man har gjort en skrapning och/eller ett VUL för att se att allt är ute så finns det inga fysiska orsaker till att man "måste" eller bör vänta. En läkare som jag träffade forskar kring missfall och hon sa de kunnat se är att det som kan göra att man har en högre risk för ytterligare ett missfall när man redan har haft ett är att det finns någon rest kvar som stör den nya graviditeten - i övrigt får man rekommendationen för att det ska bli lättare att datera en ny graviditet.

Så, om man har fått konstaterat på VUL att allt är ute så tror jag bara det är att köra om man är redo själv : ) 
    Om det är av psykiska orsaker så är det som du säger,det är betydligt skönare att ha en ny graviditet på gång än att fortsätta sörja. Vi skulle ha haft i slutet på april och UL i december.. :/ 
    Jag hade fått för mej genom bekanta (icke sjukvårdare) att det är större risk för mf att bli gravid nära inpå, dock tänker jag inte berätta om graviditet om jag skulle bli gravid snart.
    Jag lyssnar mest på läkaren som sa att mensen kommer skölja bort och rena livmodern därför kan det vara bra...men hon sa att det inte fanns några samband med det bekanta sagt.
  • zebra
    F89 skrev 2013-10-30 11:30:30 följande:

Zebra: Jag pratade med flera olika läkare och olika BM vid mitt missfall och de var rörande överens om att om man har gjort en skrapning och/eller ett VUL för att se att allt är ute så finns det inga fysiska orsaker till att man "måste" eller bör vänta. En läkare som jag träffade forskar kring missfall och hon sa de kunnat se är att det som kan göra att man har en högre risk för ytterligare ett missfall när man redan har haft ett är att det finns någon rest kvar som stör den nya graviditeten - i övrigt får man rekommendationen för att det ska bli lättare att datera en ny graviditet.

Så, om man har fått konstaterat på VUL att allt är ute så tror jag bara det är att köra om man är redo själv : ) 
    Tack för svaret! Det gjorde mej hoppfull men samtidigt besviken att jag inte satsade på ägget i söndags hehe :) 
    Natten jag fick mf åkte jag in till akuten för kraftiga smärtor och läkaren som tog ut det sista (som låg vid livmodertappen, alltså ingen skrapning) såg redan då att allt var ute. En vecka senare på VUL såg de samma sak och att jag hade fina äggstockar :)

Jo, men det är som du säger, det känns också som att jag vill också få en mer exakt beräkning vilken vecka man är i om man blir gravid.

• zebra
    Solros78 skrev 2013-10-30 12:46:09 följande:
    Ja mensen kommer alltid oavsett äl. Dock har jag märkt att den då är lite mer sparsam och utdragen.

Det sägs att de flesta bara har äl typ tio gånger per år.
    Jasså, hade faktiskt ingen aning om detta. 
  • zebra
    paron skrev 2013-10-30 13:05:18 följande:
    Gjorde ett test nyss, väldigt neg.
    Va synd:/ Är det här första försöket? 
  • zebra

Hej!

Jag har läst inlägg men inte riktigt kommenterat på ett långt tag. Jag fick mens 3 dagar än beräknat (min första efter mf) och en tydlig ägglossning innan det.  Idag ska jag tydligen ha ägglossning men jag har inte kännt några symtom på det. Vi har kört de senaste 4 dagarna men jag har varit ganska nedstämd och ångestfylld den senaste veckan och än idag...därför känns det som att det inte blir en graviditet denna månad :(

Har varit extra känslig och lättirriterad...brukar bli så i november-december när det blir mörkt men också andra anledningar...

Vad jag förstår är det svårare att bli gravid vid psykisk stress och stresshormoner, men gör det att det inte släpps något ägg?  

• zebra
    Kirsten skrev 2013-11-20 21:52:28 följande:

Jag tror inte du behöver va orolig så länge du har regelbunden mens och då också ägglossning. Stress som är så pass negativ att den påverkar ägglossningen och därmed mensen märker man ju av om man har regelbunden cykel. Bara för att du inte känt av äl betyder det inte att du inte haft någon eller kommer att ha!:)
    Tack för sitt svar, det fick mig på bättre humör :) Hoppas hoppas det blir något, längtar till BIM den 3e december! Det är som en annan sa i ett inläggnyss, månaderna går och går oc man missar nästan att leva för att man har sådant fokus på det hela.

Jag svor nästan att jag inte skulle beräkna ina fertila dagar för att "det ska bara bli"...men kunde inte hålla mig.. 
  • zebra
    Kirsten skrev 2013-11-21 07:41:05 följande:

Vad bra!:)
    Haha, det va jag som skrev att tiden bara går!;) Jag önskar också ibland att jag inte hade sån koll på min cykel, och att det bara "ska bli". Men har insett att det inte går att sluta tänka på nåt man verkligen vill, detsamma gäller ju semester, nytt jobb osv. Och viljan och tanken påverkar ju inte kroppen där nere när det gäller barnagörande!:)
    Hehe jasså. :) Ja men eller hur, kan berätta att idag kände jag av ägglossning, en dag sen men helt ok :D 
    Åh gud va jag längtar... 
  • zebra
    Emaria skrev 2013-11-25 08:04:45 följande:
    Tack!

Det är helt galet. Första gången gick det med ett halvhjärtat försök. Använde inte ÄL-stickor och har oregelbunden mens så dålig koll på när jag faktiskt har ÄL. Hade sex en gång.

Den här gången hade jag tänkt skippa stickorna och låta det bara ske. Var så trött på testandet och jagandet. Men så kände jag av ÄL och lockades att testa, solklart positivt ÄL-test. Vi hade sex två dagar innan och på dagen när jag fick positivt men inte själva ÄL-dagen eftersom jag åkte tillbaka till Oslo där jag jobbar... Men det gick ändå!

Nu kommer istället oron. Kommer vilja testa varje dag men ska försöka hålla mig några dagar innan jag tar ett digitalt med veckoindikator.
    Grattis, så roligt! :D Vilket försök var detta om man får fråga? 
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?