• Tekaka

Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!

Har provat att ha henne upprätt, liggande.
    har provat att rapa efteråt, men då kommer det efter ett tag upp lite kräks.
    har provat att ta pauser, men det hjälper inte heller.
    Har provat att ha henne på bröstet efteråt, det funkar för stunden men efter nån timme kommer det kräks....(så långt efteråt??!!)

det är så frustrerande, för hon är redan ganska liten i sig själv redan, så när hon spyr, blir hon ju oftast hungrig igen, stackarn...

bvc säger att flickor inte kan ha omogen magmun, för det har ny forskning kommit fram till, utan hon sa att det är för att mjölken kommer för fort.
    så jag provade att pumpa ut det värsta innan så hon bara fick av den tjocka mjölken, men efter ett tag kom det upp tjockt kräks istället.

VARFÖR kräks hon?? 

• Svar på tråden Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!
  • MarinaT

Jag menar med om hon har det jobbig om det ser som hon får kväljning? Vilket jag hoppas att hon inte har. När min son hade det det var först då jag blev ordentligt orolig.

• viiva
    Tygtiiger skrev 2013-07-11 23:20:08 följande:.

Ikeas 5-kr-handdukar är toppen.  

säger som du de små handukarna är guld har massor :D  
  • malzac

Jag håller med de andra. Pigg och glad och bra med kissblöjor så är allt nog okej. Min dotter var också väldigt kräkig. Hon kräktes ofta och precis när som helst, direkt efter amning eller precis innan nästa tillfälle var lika vanligt. Ett tag när hon var några veckor så kaskadkräktes hon också en gång om dagen vilket gjorde oss extra oroliga, men troligen var det bara så att det lade sig en luftbubbla under mjölken då och då som tvingade sig upp.

I alla fall, vi testade allt och ingenting hjälpte. I början trodde vi att det var mjölken som kom för snabbt men det blev inte bättre när mjölken reglerade sig. Så troligtvis handlade det om överflöd och det var inte så mycket att göra åt. Det lugnade sig när vi började med vanlig mat.

Hon botade i alla fall den emetofobi jag lidit av så länge jag minns! ;)

• kgv

När min son ammade fick vi nästan klä in lägenheten i handdukar eftersom han spydde. Jämt jämt jämt. Överallt. Han avverkade dreglis efter dreglis, body efter body, och sov på handdukar. Men han gick upp som en bjässe och var en supergo tjock bebis. Men fan vad jobbigt det var med spyorna. Det gav sig när han började äta riktig mat.

• Tekaka

ja det är ett himlans tvättande här hemma......
    men ser att det är fler som haft/har det såhär, så då är jag inte ensam iaf  

• LisaW81

Hur gammal är dn dotter? Har du hunnit komma iväg på flera BVC-möten för att se kurvan? Min son är 4,5 månader ch kräks efter varje måltid, mer eller mindre. S länge han följer kurvan och inte själv verkar bekymrad så är jag lugn, tycker du ska va det också! Ibland spyr han flera timmar efter måltiden och då ser han lite mer besvärad ut men tror heller inte detta är någon fara. Så länge de små verkar nöjda så tror jag inte vi behöver vara oroliga! Som tidigare skrivit, kissar on som hon ska och följer sin kurva så kan du nog vars lugn!

• Johanna7503

Har en liten kille på knappt drygt 4 månader. Har flaskmatat honom från dag ett då jag har en ryggskada som gör att jag periodvis äter starka värktabletter. Han har alltid varit hård i magen. Vid en månads ålder börjar han dessutom kräkas en del. Vi körde med Nan1 i början men gick över till Lemolac när han började kräkas. Då kom förstoppningen som ett brev på posten.

Till saken hör att han spyr mycket och ofta. Ibland över hela golvet hemma. Han kan spy flera timmar efter att han ätit. Han verkar inte direkt lida av det men det är ganska drygt när han flera gånger om dagen spyr ner hela sig själv, den som håller i honom eller dränker bilbarnstolen i kräks.

Då min dotter som idag är 7 år led av reflux så har jag nu i en veckas tid testat Enfamil. Det har blivit marginellt bättre av det. Spyr gör han fortfarande i ganska stora mängder. Och då ger vi bara 90-120ml ersättnng varje gång han får mat.

För en vecka sen började vi med att introducera smakportioner. Gröten kommer upp nästan direkt trots att han verkar gilla det. Vanlig mat som potatis eller majs får dock stanna kvar i magen. Det är precis som att både ersättningen och gröten separerar i magen. Det mesta som kommer upp är klar vätska. Jag blir helt brydd av att tom Enfamilen kommer upp? Fattar ingenting?

Mot förstoppningen har vi testat både Lactulos och messmör. Hjälper sådär. Idag trodde jag ungen skulle dö under tiden han försökte bajsa. Då har han ändå fått katrinplommonpuré, lactulos och messmör i olika omgångar i flera dagar. Stenhårt och mörkt, mörkt grönt.
    Vad fan ska jag göra?              

• Natulcien
    Tekaka skrev 2013-07-11 22:25:41 följande:
    Har provat att ha henne upprätt, liggande.
    har provat att rapa efteråt, men då kommer det efter ett tag upp lite kräks.
    har provat att ta pauser, men det hjälper inte heller.
    Har provat att ha henne på bröstet efteråt, det funkar för stunden men efter nån timme kommer det kräks....(så långt efteråt??!!)

det är så frustrerande, för hon är redan ganska liten i sig själv redan, så när hon spyr, blir hon ju oftast hungrig igen, stackarn...

bvc säger att flickor inte kan ha omogen magmun, för det har ny forskning kommit fram till, utan hon sa att det är för att mjölken kommer för fort.
    så jag provade att pumpa ut det värsta innan så hon bara fick av den tjocka mjölken, men efter ett tag kom det upp tjockt kräks istället.

VARFÖR kräks hon?? 
    De flesta bebisar kräks. Så länge hon går upp i vikt och verkar pigg så är det absolut ingen fara.

Vår son var en riktig kräkbebis.
    Han kräktes direkt efter maten, nån halvtimme efter maten, eller 1-2 timmar efter maten. Lite när som helst, alltså. Vi torkade kräk, tvättade och torkade hela dagarna, kändes det som.
    Men dregglisar är bra. De fångar upp småkräk. Sen måste man ha en massa frottétrasor som fångar upp större kräkningar. Vi draperade hela lägenheten med frottétrasor och handdukar... Inte så kul, men tvunget.
    Han kräktes megamycket de första 3-4 månaderna. Lite mindre mellan 4-6 månader, och bara lite mellan 6-8 månader. Sen upphörde det.
  • Ellie
    Johanna7503 skrev 2013-07-16 21:10:18 följande:
    Har en liten kille på knappt drygt 4 månader. Har flaskmatat honom från dag ett då jag har en ryggskada som gör att jag periodvis äter starka värktabletter. Han har alltid varit hård i magen. Vid en månads ålder börjar han dessutom kräkas en del. Vi körde med Nan1 i början men gick över till Lemolac när han började kräkas. Då kom förstoppningen som ett brev på posten.

Till saken hör att han spyr mycket och ofta. Ibland över hela golvet hemma. Han kan spy flera timmar efter att han ätit. Han verkar inte direkt lida av det men det är ganska drygt när han flera gånger om dagen spyr ner hela sig själv, den som håller i honom eller dränker bilbarnstolen i kräks.

Då min dotter som idag är 7 år led av reflux så har jag nu i en veckas tid testat Enfamil. Det har blivit marginellt bättre av det. Spyr gör han fortfarande i ganska stora mängder. Och då ger vi bara 90-120ml ersättnng varje gång han får mat.

För en vecka sen började vi med att introducera smakportioner. Gröten kommer upp nästan direkt trots att han verkar gilla det. Vanlig mat som potatis eller majs får dock stanna kvar i magen. Det är precis som att både ersättningen och gröten separerar i magen. Det mesta som kommer upp är klar vätska. Jag blir helt brydd av att tom Enfamilen kommer upp? Fattar ingenting?

Mot förstoppningen har vi testat både Lactulos och messmör. Hjälper sådär. Idag trodde jag ungen skulle dö under tiden han försökte bajsa. Då har han ändå fått katrinplommonpuré, lactulos och messmör i olika omgångar i flera dagar. Stenhårt och mörkt, mörkt grönt.
    Vad fan ska jag göra?              
    Angående förstoppningen,
    Be att få något annat utskrivet, som Forlax Junior eller Movicol Junior. Laktulos fungerar medelbra, och många behöver mer än så. Om han har jättesvårt att bajsa fungerar det också bra med litet lavemang som Resulax (mycket billigare med 50-pack än 4-pack, men man får fråga efter dem på Apoteket för de finns bakom disken).

Vad gäller kräkningarna vet jag inte riktigt. Det hjälper kanske om ni får ordning på magen så att han bajsar. För de flesta växer problemet bort inom 1 års ålder. Huvudsaken är att han går upp i vikt och verkar må bra i övrigt .
  • LängtansMirakel

Min kompis dotter kräktes alltid när hon åt som liten, slutade när hon började äta fast föda.

Hon började kräka när hon rapade och fortsatte i princip fram tills det var dags att äta igen (efter X antal timmar)

När hon fick hicka var det hemsk, då kom det hela tiden.

Precis när hon var nyäten spelade det ingen roll vad man gjorde, hon kräkte helt enkelt oavsett (om man hade henne i famnen, om hon låg själv, om man busade - det kvittade).

När det hade gått ett tag så var det dock bara om man busade rätt mycket (som att hissa upp henne i luften några gånger eller så).

Hon reagerade aldrig på att hon kräkte, såg lite allvarlig ut men i samma stund fortsatte hon att skratta eller vad det var hon gjorde innan kräkningen. Var liksom bara att torka upp (kompisen hade köpt tvättlappar i frotté på IKEA som användes till ändamålet).

Kommer ihåg att det luktade fruktansvärt :-s

Kompisen sa att de på BVC (eller något) hade sagt att kräkningarna berodde på att flickan föddes rätt mycket för tidigt och att det var "glapp" i magen.

• auapower

Varför skulle inte flickor kunna ha omogen magmun? Sa dem det?
    Min son är 5veckor, han kräks inte längre efter varje matning (matar med flaska då han inte tar bröstet, men med pumpad mjölk + ersättning) men han kräktes väldigt mycket i början, så att vi till och med blev inlagda på neonatalavdelningen för undersökning och sondmatning då han hade gått ner mer än 10% de två första dygnen. Det vi gör när vi matar honom som verkligen hjälper mot kräkningarna är att vi rapar honom 3-4ggr/måltid. Fer jag honom bröstet för att testa så sväljer han mer luft än med flaska, och då krävs fler rapningar, typ varannan minut, för att han inte ska kräkas.

Kräks hon upp mycket? Eller är det bara lite spottkräks som kommer? (spottkräks är det som kommer i mungipan, kan rinna lite, men inga stora mängder) För på neonatal sa de att det är vanligt att det kommer spottkräks upp till någon timme efter matning, det är bara överskottet som kommer ut, som inte får plats i magen. Hickar hon i samband med kräkningarna? För när vår son sätter igång och hickar (vilket är ganska ofta) så kommer det gärna lite kräks om han precis har ätit!
    Jag tror inte att det är någon fara om hon bara går upp i vikt och följer sin egen kurva, det mesta är ju normalt har jag förstått när man har massa frågor.. men förstår att du blir orolig, de första dagarna hemma efter de 5 dagarna på neo så började jag gråta varje gång han kräktes, var så rädd för att behöva bli inlagd igen, man vill ju att ens älskling ska må bra!

Hur gammal är hon? Magen & kräkreflexen är väldigt känslig i början, kräkreflexen är känslig i flera år! Och magen kan vara känslig i flera månader sa dem på neo, det kan ju också vara så att hon är känslig för någonting i din kost? Mjölk, ägg, fett? Testa att utesluta t.ex mjölk en dag i din kost, och se hur det går. Min sambos brors tjej var laktosintollerant när hon var barn, redan som spädbarn, när hennes mamma hade fått i sig en mjölkprodukt kräktes hon jättemycket efter amning!
    Förlåt för eventuella upprepningar och om du redan har svarat på några av frågorna, har inte läst alla kommentarer! 

• Bollen2

Min son spyr jättemkt. Flera ggr efter varje måltid och mellan målen med. Men han går upp bra i vikt. Han är lika glad fast han spyr så det tråkiga blir ju all tvätt, att jag måste byta på honom flera ggr per dag för hela han är nästan blöt.. O alla lakan, soffor, våra kläder filtar allt ;)

Svar på tråden Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!