Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!
Varför skulle inte flickor kunna ha omogen magmun? Sa dem det?
Min son är 5veckor, han kräks inte längre efter varje matning (matar med flaska då han inte tar bröstet, men med pumpad mjölk + ersättning) men han kräktes väldigt mycket i början, så att vi till och med blev inlagda på neonatalavdelningen för undersökning och sondmatning då han hade gått ner mer än 10% de två första dygnen. Det vi gör när vi matar honom som verkligen hjälper mot kräkningarna är att vi rapar honom 3-4ggr/måltid. Fer jag honom bröstet för att testa så sväljer han mer luft än med flaska, och då krävs fler rapningar, typ varannan minut, för att han inte ska kräkas.
Kräks hon upp mycket? Eller är det bara lite spottkräks som kommer? (spottkräks är det som kommer i mungipan, kan rinna lite, men inga stora mängder) För på neonatal sa de att det är vanligt att det kommer spottkräks upp till någon timme efter matning, det är bara överskottet som kommer ut, som inte får plats i magen. Hickar hon i samband med kräkningarna? För när vår son sätter igång och hickar (vilket är ganska ofta) så kommer det gärna lite kräks om han precis har ätit!
Jag tror inte att det är någon fara om hon bara går upp i vikt och följer sin egen kurva, det mesta är ju normalt har jag förstått när man har massa frågor.. men förstår att du blir orolig, de första dagarna hemma efter de 5 dagarna på neo så började jag gråta varje gång han kräktes, var så rädd för att behöva bli inlagd igen, man vill ju att ens älskling ska må bra!
Hur gammal är hon? Magen & kräkreflexen är väldigt känslig i början, kräkreflexen är känslig i flera år! Och magen kan vara känslig i flera månader sa dem på neo, det kan ju också vara så att hon är känslig för någonting i din kost? Mjölk, ägg, fett? Testa att utesluta t.ex mjölk en dag i din kost, och se hur det går. Min sambos brors tjej var laktosintollerant när hon var barn, redan som spädbarn, när hennes mamma hade fått i sig en mjölkprodukt kräktes hon jättemycket efter amning!
Förlåt för eventuella upprepningar och om du redan har svarat på några av frågorna, har inte läst alla kommentarer!