• Tekaka

Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!

Har provat att ha henne upprätt, liggande.
    har provat att rapa efteråt, men då kommer det efter ett tag upp lite kräks.
    har provat att ta pauser, men det hjälper inte heller.
    Har provat att ha henne på bröstet efteråt, det funkar för stunden men efter nån timme kommer det kräks....(så långt efteråt??!!)

det är så frustrerande, för hon är redan ganska liten i sig själv redan, så när hon spyr, blir hon ju oftast hungrig igen, stackarn...

bvc säger att flickor inte kan ha omogen magmun, för det har ny forskning kommit fram till, utan hon sa att det är för att mjölken kommer för fort.
    så jag provade att pumpa ut det värsta innan så hon bara fick av den tjocka mjölken, men efter ett tag kom det upp tjockt kräks istället.

VARFÖR kräks hon?? 

• Svar på tråden Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!
  • MarinaT

Kan vara så att när de är så små att de inte vet riktigt när de är mätta utan fortsätter bara att äta! Sen kommer överflödet upp!
    Om det inte är jätte stora mängder hon kräks?
    Upplever du att hon har det jobbigt när hon kräks? Eller kommer det lätt upp?
    Om det kommer lätt upp då är det nog ingen fara då är det nog bara överflödet?
    Har hon det jobbigt så kontakta bvc! Och stå på dig det kan ju också vara att inte tål mjölk och så får du ändra din kost!

• Tekaka
    MarinaT skrev 2013-07-11 22:35:04 följande:
    Kan vara så att när de är så små att de inte vet riktigt när de är mätta utan fortsätter bara att äta! Sen kommer överflödet upp!
    Har hon det jobbigt så kontakta bvc! Och stå på dig det kan ju också vara att inte tål mjölk och så får du ändra din kost!
    hur menar du "om hon har det jobbigt"?

vi kan ta exempel: hon ammas, jag rapar, lägger henne ner för att sova. ibland "tjuter" hon och vrider huvudet åt båda hållen, som att mjölken åker upp och ner i strupen, till slut kommer det upp och hon ser ut som vanligt, eller som när man är förvånad, hon verkar inte besvärad iaf. så jag torkar bort.

annat exempel:  hon ligger i min famn eller på skötbordet, plötsligt kommer det upp, som om man hällt för mycket vätska i ett glas, och det rinner över. fortfarande obesvärad min.

det liksom guppar över för mycket. det känns som det alltid kommer mjölk ur hennes mun....

• strojes

Har aldrig hört talas om att flickor inte skulle kunna ha omogen magmun. Fick tvillingtjejer för drygt 5 år sedan och båda kräktes en hel del när de var bebisar. Och det kunde komma ett par timmar efter matningstillfället. Vi fick enfamil (en ersättning som tjocknar nere i magen och blir då svårare att kräkas upp) på läkemedelsförskrivning.
    Vi märkte en klar minskning av kräkningarna när vi började med smakportionerna och målen vanlig mat sedan ökades. Typiskt för omogen magmun, bröstmjölk/ersättning är lättare att kräkas upp + att magmunnen mognar när de blir några månader äldre.

Om du är orolig vänd dig till er vårdcentral eller närsjukhus för en undersökning. Om de anser att det är magmunnen kan ni få läkemedelsförskrivning så att ni kan få köpa enfamil billigare.

Men det är inte någon fara att de kräks upp, det är bara att erbjuda bröstet när hon vill ha. Bra också att inte lägga ner för snabbt efteråt så att mjölken får stanna en stund i magen iaf så hinner kroppen ta hand om en del innan hon kräks. 
    Vi hade våra tjejer i babysitters väldigt mycket istället för liggandes på magen för att få lite lutning iaf så att de fick behålla mjölken ett tag iaf.

• Tekaka
    MarinaT skrev 2013-07-11 22:35:04 följande:
    och hur kan det komma upp efter nån timme ibland? blr så himla orolig över om hon ens får behålla nån mat
  • HannaS83

Min dotter var som din, kräktes jämnt. Är det inte reflux helt enkelt? Visste inte att flickor inte kan ha omogen magmun...? Nått måste det ju vara att dom kräks. Tror inte det är att mjölken kommer för snabbt. Min dotter blev först bättre när hon började äta mer fast föda. Hade en läkare en gång som sa att hon helt enkelt åt mer än hon behövde och kräktes upp överflödet. Tyvärr hjälpte inte nått av det du nämnde henne heller hon växte ur det tillslut. Så 6 månader av väldiga tvätthögar och mycket ner kräkta gäster...

• Ellie
    Tekaka skrev 2013-07-11 22:41:09 följande:
    och hur kan det komma upp efter nån timme ibland? blr så himla orolig över om hon ens får behålla nån mat
    Om hon går upp i vikt som hon ska så behåller hon tillräckligt!
  • viiva

min dotter kräks också så som din men jag har också hört överflödet, och som ovan skriver följer hon sin kurva får hon i sig tillräckligt :)
     jag har aldrig hört om en bäbis som inte kräks efter maten lite då och då :) 

• Tygtiiger

Kissar hon flera blöta blöjor per dygn? För då får hon behålla gott om mat. Helammade bebisar kan ju ta dagar på sig med att bajsa, men kissa ska de göra ordentligt. Det, och viktuppgången, är den bästa indikationen på om hon får behålla mat. 

Små barn kräks lika lätt som vi rapar, om hon är obekymrad om kräkningarna ska du inte heller bry dig. En del barn är spyflugor när de är små. Så länge som de ökar på sig i vikt och inte har ont av kräkningarna så får de hålla på.

Ikeas 5-kr-handdukar är toppen.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • lövet2

Det är normalt för en baby att kräkas efter varje måltid. Onormalt blir det först om det är kaskadkräkningar som sprutar 1-2 meter rakt ut eller om kräkningarna är missfärgade. När babyn börjar äta fast föda kommer hon att kräkas allt mindre.

Svar på tråden Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!