Inlägg från: Ellie |Visa alla inlägg
  • Ellie
    Tekaka skrev 2013-07-11 22:41:09 följande:
    och hur kan det komma upp efter nån timme ibland? blr så himla orolig över om hon ens får behålla nån mat
    Om hon går upp i vikt som hon ska så behåller hon tillräckligt!
  • Ellie
    Johanna7503 skrev 2013-07-16 21:10:18 följande:
    Har en liten kille på knappt drygt 4 månader. Har flaskmatat honom från dag ett då jag har en ryggskada som gör att jag periodvis äter starka värktabletter. Han har alltid varit hård i magen. Vid en månads ålder börjar han dessutom kräkas en del. Vi körde med Nan1 i början men gick över till Lemolac när han började kräkas. Då kom förstoppningen som ett brev på posten.

Till saken hör att han spyr mycket och ofta. Ibland över hela golvet hemma. Han kan spy flera timmar efter att han ätit. Han verkar inte direkt lida av det men det är ganska drygt när han flera gånger om dagen spyr ner hela sig själv, den som håller i honom eller dränker bilbarnstolen i kräks.

Då min dotter som idag är 7 år led av reflux så har jag nu i en veckas tid testat Enfamil. Det har blivit marginellt bättre av det. Spyr gör han fortfarande i ganska stora mängder. Och då ger vi bara 90-120ml ersättnng varje gång han får mat.

För en vecka sen började vi med att introducera smakportioner. Gröten kommer upp nästan direkt trots att han verkar gilla det. Vanlig mat som potatis eller majs får dock stanna kvar i magen. Det är precis som att både ersättningen och gröten separerar i magen. Det mesta som kommer upp är klar vätska. Jag blir helt brydd av att tom Enfamilen kommer upp? Fattar ingenting?

Mot förstoppningen har vi testat både Lactulos och messmör. Hjälper sådär. Idag trodde jag ungen skulle dö under tiden han försökte bajsa. Då har han ändå fått katrinplommonpuré, lactulos och messmör i olika omgångar i flera dagar. Stenhårt och mörkt, mörkt grönt.
    Vad fan ska jag göra?              
    Angående förstoppningen,
    Be att få något annat utskrivet, som Forlax Junior eller Movicol Junior. Laktulos fungerar medelbra, och många behöver mer än så. Om han har jättesvårt att bajsa fungerar det också bra med litet lavemang som Resulax (mycket billigare med 50-pack än 4-pack, men man får fråga efter dem på Apoteket för de finns bakom disken).

Vad gäller kräkningarna vet jag inte riktigt. Det hjälper kanske om ni får ordning på magen så att han bajsar. För de flesta växer problemet bort inom 1 års ålder. Huvudsaken är att han går upp i vikt och verkar må bra i övrigt .
Svar på tråden Min dotter kräks efter nästan varje amningstillfälle!!