• Serhad

Min 17 åriga dotter är tillsammans med en 27 årig man!

Fick under dagen reda på att min 17 åriga dotter är tillsammans med en kille/man på 27 år. Jag frågade hur länge dem har varit tillsammans och hon sa att dem varit tillsammans i ca 2 år.

Vill nu förbjuda dem att träffa varandra! Det är är inte okej, eller vad tycker ni? Obestämd

Blev riktigt chockad och vet inte vad jag ska säga eller göra. Killen verkar vara helt okej, men ålderskillnaden!

• Svar på tråden Min 17 åriga dotter är tillsammans med en 27 årig man!
  • FruMa

Till er som undrar... Jag sökte inte en substitutpappa, utan en livspartner - som jag fann i min make. Vi har nu varit gifta i två år, förlovade i tre år innan dess. Bott ihop sedan 2009. Dottern är 3 månader nu.

Det är inget fel i huvudet på någon av oss två, båda är normalt funtade och allt fungerar verkligen perfekt mellan oss. Är glad att han är lite äldre just för hans kunskap, erfarenhet och ändå vilja att utforska allt på nytt med mig, som om han utforskar det för första gången. Känns magiskt underbart...!

De enda som reagerar på skillnaden i ålder är just de som bara ser det som en siffra. Våra vänner har inte brytt sig det minsta utan välkomnat kompisens partner utan frågor och fördomar.

• joseeffin

Är dottern lycklig och blir behandlad med respekt är det ju fantastiskt! Tänk så många som i ung ålder blir kär i någon som är elak, bedrar dom, tjatar till sig sex och som slåss.

Varför inte lära känna killen, se dom tillsammans. Din dotter är kanske mognare till sättet än du förstått och skulle aldrig fungera med killar i samma ålder.

Jag vet flera som har äldre pojkvänner/sambos/män och de tjejerna har det jättebra i sina relationer.

• yllass

TS, bra kontakt du verkar ha med dottern om du får reda på det efter 2 år?
    Att reagera nu är nog ingen idé. Önska de lycka till!

• sweetnos

Jag hade kanske inte heller varit direkt överlycklig om det var min dotter men alltså om hon är lycklig och dom har det bra med varann är det inte mycket annat att göra än att kanske träffa människan och försöka bli okej med det.

jag har inte heller någon direkt rätt att vara dubbelmoralisk i denna fråga om det vore min dotter för att när min mamma va 17 träffade hon min pappa som var 44 och dom har trots allt varit gifta i 30 år och haft det bra, och min syster är 29 och hennes man är 42 så igen alltså, för min del måste det va okej nånstans så länge man älskar varann för det är ändå viktigast ;)

• fluu

Jag har full förståelse för hur du känner TS. Skulle framförallt undra vem mannen var och varöfr han tänder på ett barn,jo 15-åringar är barn.
    Jag är 20 år och känner att någon som bara är några få år yngre än mig är barn och inget man tänder på.

Men de har trots allt varit tillsammans i två hela år och då biter nog inget från din sida. Dottern lär snarare dra dagen hon fyller 18.
    Det bästa du kan göra nu är att försöka få lite insyn i deras förhållande,ta reda på vem mannen är och framförallt var i livet han står.
    Och prata preventivmedel...

Hade det varit ett helt nytt förhållande hade jag nog också försökt avstyra det hela. Är de så förbannat kära kan de vänta tills båda är vuxna tänker jag.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mizzii

Varför bry sig omåldern då hon är 17?

När jag var 16 år var jag tillsammans med en 40 åring...
    Många tyckte att han var ett svin och äckel men man såg äldre ut och sa ej åldern i början till han dum som man va...
    Har alltid dratt mig till äldre män.
    Nu är jag 31 och har en 14 år äldre man och funkar perfekt    

Love all of my kidz
  • Twinisar

När jag va 16 träffa jag en kille som va 26.. Nu tog det iof slut när jag fyllde 20 pga av vissa saker men annars hade javanesiskor fortsatt att leva med honom, förstår inte vad som är så himla skamligt i lite åldersskillnad, ju äldre man blir desto mer ligger man på samma nivå i livet ? Eller ? Dom störstaskillnaderna är väll när ena går skola och andra jobbar (men så kan de ju lika gärna va senare i livet oxå) eller senare när ena går i pension och den andra har många år kvar (men där kan det ju oxå bli om man är i samma ålder att den ena måste förtidspensionera sig) så vad är det "hemska" ?

• Tokstolla

Har en kompis som blev jättekär i en tjej... hon var då 17 och han 25. Han tänkte. Jag väntar tills hon blir myndig innan jag inleder ngt. Till dess är vi kompisar och om kärleken håller i sig så tar vi det när hon blir myndig... De bodde ca 25 mil ifrån varandra så de träffades inte jätteofta (mest videokontakt) och efter ett par år kom det fram till att hon då var 17! Han hade alltså blivit kär i en 15åring!!! Han var i chock! Han som trodde att hon snart skulle ta studenten och bli lite självständig. Det var nu hon var 17 och han 27. Fortfarande kära... Men nu kändes det fel för honom. Han kunde inte komma över att hon hade ljugit för honom. =/ Så under ett halvårs tid försökte han att bryta "kärleksrelationen". Jag kan säga att han idag är väldigt glad att han inte hade "rörde henne" på ngt sätt. 

När jag och min man fick reda på att han var kär i en 10år yngre tjej blev vi själva chockade och tyckte det var väldigt opassande. Sedan tänkte vi efter vem han var som människa och kom på att det olämpliga låg bara i åldersskillnaden för han skulle alltid varit en "gentleman" mot henne och inte begärt att hon skulle vara annat än sig själv- (Vi har känt vår killkompis i 16 år så vi känner att vi har bra kunskap om honom).

Min man och jag diskuterade iaf vad vi rent generellt tyckte om åldersskillnaden. Vad skulle vi tänkt om vi hade en 17årig dotter? Då kom vi fram till att en 27årig kille har oftast hunnit att vara kär ett par gånger och troligtvis testat på ett eller flera förhållanden. Då vore det också rimligt att tänka att han vet vad han vill ha och chanserna är större att det är vår dotter som gör slut- vår slutsats -större chans att han inte sårar henne än om hon hade varit ihop med exempelvis en 22-23 åring. 

Vem vet? Han kanske har mkt barnasinne (fast vuxenansvar) samtidigt som hon är vuxen av sig och han kanske är underbar mot din dotter? För det är väl ändå det som räknas i slutet? Försök att lära känna honom med öppet sinne men var också vaken i att din dotter tar sina egna beslut och får vara sig själv som person. 

Lycka, till er alla!  

• Lilla E

Mina föräldrar var också skeptiska i början. Jag 17 år och han 29. De försökte att förbjuda och hota med utegångsförbud osv. Jag som alltid hade varit en ängel, det blev en chock.

Efter 3-4 mån insåg dem att detta är en kille som faktiskt inte är elak eller slår, som verkar som en bra kille. Vad finns det då att förbjuda? De lärde känna honom istället för att sätta sig på tvären.

Detta var 6 år sedan. Vi har en son på 2 år och gifter oss om 4 veckor. :)

• sweetnos
    Lilla E skrev 2013-07-10 09:48:51 följande:
    Mina föräldrar var också skeptiska i början. Jag 17 år och han 29. De försökte att förbjuda och hota med utegångsförbud osv. Jag som alltid hade varit en ängel, det blev en chock.

Efter 3-4 mån insåg dem att detta är en kille som faktiskt inte är elak eller slår, som verkar som en bra kille. Vad finns det då att förbjuda? De lärde känna honom istället för att sätta sig på tvären.

Detta var 6 år sedan. Vi har en son på 2 år och gifter oss om 4 veckor. :)
Svar på tråden Min 17 åriga dotter är tillsammans med en 27 årig man!