• Anonym (orolig)

Pappan vägrar att lämna tillbaka barnen efter umgänge. Hjälp

Pappan till mina 2 barn på 4 och 6 vägrar att lämna tillbaka mina barn efter umgänget. Då han anklagar min sambo för att ha slagit barnen vilket jag vet inte stämmer. De få gångerna han vart själv med mina barn när jag jobbat så har deras stora syster vart hemma och de hade hon aldrig vart tyst om då hon själv blivit misshandlad av de andra barnens pappa. Vi ligger i vårdnadstvist och har domstolsbeslut på hur hans umgänge ska se ut tillsvidare. Har anmält han för egenmäktighet med barn och även gjort orosanmälan på båda han och hans nya tjej då efter att stått och sett henne i 4 timmar hur hon behandlar sin bebis så undrar man på hur de behandlar mina barn. Han hade åkt bort med barnen från hemmet. 

Men i alla fall hur gör jag för att få hem mina barn? jag är boende förälder. Det skickas in om verkställande till tingsrätten i dag.

Det där med handräckning skulle jag vilja veta mer om. Alla säger nämligen olika på Soc och polisen. soc säger att de kan bara använda handräckning vid LVU. polisen säger att de kan hämta barnen bara att socialen ringer.

Alla tips om hur man kan få hem dom är välkomna, vi har bokad semester till v 29 och tyvärr går de inte att boka av och boka om så här tätt inpå. Så vill ha hem dom innan måndag.

• Svar på tråden Pappan vägrar att lämna tillbaka barnen efter umgänge. Hjälp
  • Anonym (Varit där...)

Vet du VAR barnen befinner sig?
    OM inte så ring polisen.
    Pappan får under inge omständigheter undanhålla den infon från dig om ni har delad vårdnad.

Vet dock inte vad polisen kommer göra men som jag förstått det så kontaktar de pappan och kräver svar på VAR de är.

Anmäl till soc

vänta....

Jag vet, det är förjävligt men så ser verkligheten ut....
    Been there, done that,,,,

• Anonym (LVU)

Polisen kan inte hämta barnen om det inte finns en handräkning på dom. Bara soc eller domstolen kan utfärda en handräkning.. Domstolen kan göra det efter förhandling medans soc måste få igenom ett LVU för att få till en handräkning. LVU går till så att soc gör en anmälan till först socialnämden. Dom beslutar sen om man ska gå vidare till länsrätten som dömer ut LVU. Problemet med det är att det oftast tar lite tid.. Finns det ett umgänge reglerat i en dom eller intermistiskt så kan domstolen verkställa jandräkning.

• Anonym (orolig)

De sakerna är redan gjorda. Han kan ju va hemma nu men tyvärr kan jag inte stå och kolla det då jag bor 20 mil bort. Men är väll bara att vänta och se. Vad jag hört så av sånt här så är de han som förlorar på det i längden.

• Anonym (Varit där...)
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-09 09:03:22 följande:
    De sakerna är redan gjorda. Han kan ju va hemma nu men tyvärr kan jag inte stå och kolla det då jag bor 20 mil bort. Men är väll bara att vänta och se. Vad jag hört så av sånt här så är de han som förlorar på det i längden.
    Oja det gör han.... även om man själv mår fruktansvärt undet tiden....

Jag själv har råkat ut för det två ggr av mitt barns pappa och den oron är inte att leka med.
    Saken är dock den att TR inte alls tycker om sånt här beteende och vår domare gick ganska hårt åt barnets pappa vid vår senaste MUF.
  • mirrebusan
    Anonym (LVU) skrev 2013-07-09 09:01:35 följande:
    Polisen kan inte hämta barnen om det inte finns en handräkning på dom. Bara soc eller domstolen kan utfärda en handräkning.. Domstolen kan göra det efter förhandling medans soc måste få igenom ett LVU för att få till en handräkning. LVU går till så att soc gör en anmälan till först socialnämden. Dom beslutar sen om man ska gå vidare till länsrätten som dömer ut LVU. Problemet med det är att det oftast tar lite tid.. Finns det ett umgänge reglerat i en dom eller intermistiskt så kan domstolen verkställa jandräkning.
    vad är jandräkning? det finns en dom så mitt ombud faxade in detta i går kväll. Vet nån hur lång tid en verkställning tar att få? De som soc sa som jag tyckte va konstigt för ringde och rådfrågade dom innan om det skulle ske att han vägrade att lämna då¨var de inge problem alls jag skulle få hjälp. men när de väl hände så sa de att de kan men de gör LVU på det och då skulle jag inte få hem barnen ändå för då får de inte föra barnet till den andra vårdnadshavaren.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Varit där...) skrev 2013-07-09 09:05:53 följande:
    Oja det gör han.... även om man själv mår fruktansvärt undet tiden....

Jag själv har råkat ut för det två ggr av mitt barns pappa och den oron är inte att leka med.
    Saken är dock den att TR inte alls tycker om sånt här beteende och vår domare gick ganska hårt åt barnets pappa vid vår senaste MUF.
    Jo tack, timmarna sen i fredags är lätt räknade. Är väll därför jag tänkte att jag kan testa här i fall nån har nått tips, vart med om samma hur man kan påskynda det hela. Vi ska prata med polisen i morgon om den där anmälan han gjort på min sambo. Vi träffade henne i går och hon sa att hon måste vara neutral i frågan men efter att jag sa till henne att han påstår att polisen sagt att han ska behålla barnen hemma. så svarade hon att ja han verkar säga mycket den där karl men vi har kollat upp bakgrunds faktan på det hela men hon måste va neutral i frågan.

vet inte hur man ska tolka det svaret. kändes som att hon förstod att detta är ett stort påhitt. min sambo är fläckfri i registret och lugn. Exet har misshandelsdomar på sig och sen vart anmäld för barnmisshandel. tyvärr hade vi ingen bevisning och mitt vittnesmål räckte inte.  

• Anonym (Varit där...)
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-09 09:14:56 följande:
    Jo tack, timmarna sen i fredags är lätt räknade. Är väll därför jag tänkte att jag kan testa här i fall nån har nått tips, vart med om samma hur man kan påskynda det hela. Vi ska prata med polisen i morgon om den där anmälan han gjort på min sambo. Vi träffade henne i går och hon sa att hon måste vara neutral i frågan men efter att jag sa till henne att han påstår att polisen sagt att han ska behålla barnen hemma. så svarade hon att ja han verkar säga mycket den där karl men vi har kollat upp bakgrunds faktan på det hela men hon måste va neutral i frågan.

vet inte hur man ska tolka det svaret. kändes som att hon förstod att detta är ett stort påhitt. min sambo är fläckfri i registret och lugn. Exet har misshandelsdomar på sig och sen vart anmäld för barnmisshandel. tyvärr hade vi ingen bevisning och mitt vittnesmål räckte inte.  

Som tur är så säger ju det en del om exxet "karaktär" eller vad man ska säga..
    Mitt barns pappa har olika domar och har varit suicidal så när han vägrade lämna tillbaka vårt barn blev jag hysterisk. Han kan få för sig att göra vad som helst...
  • Anonym (LVU)
    mirrebusan skrev 2013-07-09 09:07:47 följande:
    vad är jandräkning? det finns en dom så mitt ombud faxade in detta i går kväll. Vet nån hur lång tid en verkställning tar att få? De som soc sa som jag tyckte va konstigt för ringde och rådfrågade dom innan om det skulle ske att han vägrade att lämna då¨var de inge problem alls jag skulle få hjälp. men när de väl hände så sa de att de kan men de gör LVU på det och då skulle jag inte få hem barnen ändå för då får de inte föra barnet till den andra vårdnadshavaren.
    Handräkning skulle det stå. 
    Beroende på hur mycket tingsrätten har att göra men du har säkert ett beslut under dagen.. Och Även om soc skulle få till ett LVU så innebär det att dom hämtar barnen kollar upp så du har "laglig rätt" att ha dom och sen får du dom.. Att få LVU är INTE samma sak som att du inte skulle få dom tillbaka.. Lagen om vård av unga betyder att  soc har tillfällig vårdnad av dom och ska se till att dom får den tillsyn och vård som dom kräver.. Är du en vanlig mamma utan problem så är det till dig dom placerar dom.. Men du behöver inte oroa dig för det för det blir inget LVU i ett sådant här ärende.. Finns det ett domslut på hur umgänget ska se ut och den ene föräldern undanhåller barnen från den andre så får du handräkning igenom tingsrätten...
    Vilket INTE kommer att se bra ut för ditt EX i en vårdnadstvist.....
    Sen när det finns en handräkning, då kan polisen hämta dom. Men tyvärr så brukar inte polisen lägga så mycket energi på att hitta dom om inte soc anser att dom är i fara.. Anser dom att dom är i fara i pappans vård så då kommer LVU in-
  • Anonym (orolig)
    Anonym (LVU) skrev 2013-07-09 09:20:05 följande:
    Handräkning skulle det stå. 
    Beroende på hur mycket tingsrätten har att göra men du har säkert ett beslut under dagen.. Och Även om soc skulle få till ett LVU så innebär det att dom hämtar barnen kollar upp så du har "laglig rätt" att ha dom och sen får du dom.. Att få LVU är INTE samma sak som att du inte skulle få dom tillbaka.. Lagen om vård av unga betyder att  soc har tillfällig vårdnad av dom och ska se till att dom får den tillsyn och vård som dom kräver.. Är du en vanlig mamma utan problem så är det till dig dom placerar dom.. Men du behöver inte oroa dig för det för det blir inget LVU i ett sådant här ärende.. Finns det ett domslut på hur umgänget ska se ut och den ene föräldern undanhåller barnen från den andre så får du handräkning igenom tingsrätten...
    Vilket INTE kommer att se bra ut för ditt EX i en vårdnadstvist.....
    Sen när det finns en handräkning, då kan polisen hämta dom. Men tyvärr så brukar inte polisen lägga så mycket energi på att hitta dom om inte soc anser att dom är i fara.. Anser dom att dom är i fara i pappans vård så då kommer LVU in-
    Okej, får hoppas på det. tror allt att de är hemma men finns ju inte mycket man kan göra själv känns det som. Han har visat svårigheter förut att kunna sammarbeta. första mötet i rätten kom han inte till men lovade att skriva på pass pappren  för barnen. detta va i januari. Nästa  möte i rätten va i slutet av maj först då skrev han på. Jag har jätte mycket på honom har dock  bara vart på den muntliga förhandlingen än så vi har mycket kvar att lägga fram som vi spar på ett tag till. men får hoppas du har rätt att det kan komma under dagen. då är de värt att åka och kolla efter dom å själv ringa polisen när man ser dom. det verkar ju som de flesta som bor där de bor går med burkor så är väll bara att klä ut sig i värsta fall så lär ju ingen känna igen en iaf. men vet att jag ska inte ta barnen själv om jag ser dom. men vet jag vart de är så underlättar ju de för polisen.
  • hymafr

Kan du inte ringa, maila, sms:a pappan och meddela att han begår ett brott och att det kommer vara negativt för honom i kommande förhandlingar?

Dessutom tycker jag du ska stämma honom på gjorda utlägg om han inte lämnar tillbaka barnen i tid för att ni ska kunna åka på er resa. 

Svar på tråden Pappan vägrar att lämna tillbaka barnen efter umgänge. Hjälp