• Anonym (LVU)

Pappan vägrar att lämna tillbaka barnen efter umgänge. Hjälp

Polisen kan inte hämta barnen om det inte finns en handräkning på dom. Bara soc eller domstolen kan utfärda en handräkning.. Domstolen kan göra det efter förhandling medans soc måste få igenom ett LVU för att få till en handräkning. LVU går till så att soc gör en anmälan till först socialnämden. Dom beslutar sen om man ska gå vidare till länsrätten som dömer ut LVU. Problemet med det är att det oftast tar lite tid.. Finns det ett umgänge reglerat i en dom eller intermistiskt så kan domstolen verkställa jandräkning.

• Anonym (LVU)
    mirrebusan skrev 2013-07-09 09:07:47 följande:
    vad är jandräkning? det finns en dom så mitt ombud faxade in detta i går kväll. Vet nån hur lång tid en verkställning tar att få? De som soc sa som jag tyckte va konstigt för ringde och rådfrågade dom innan om det skulle ske att han vägrade att lämna då¨var de inge problem alls jag skulle få hjälp. men när de väl hände så sa de att de kan men de gör LVU på det och då skulle jag inte få hem barnen ändå för då får de inte föra barnet till den andra vårdnadshavaren.
    Handräkning skulle det stå. 
    Beroende på hur mycket tingsrätten har att göra men du har säkert ett beslut under dagen.. Och Även om soc skulle få till ett LVU så innebär det att dom hämtar barnen kollar upp så du har "laglig rätt" att ha dom och sen får du dom.. Att få LVU är INTE samma sak som att du inte skulle få dom tillbaka.. Lagen om vård av unga betyder att  soc har tillfällig vårdnad av dom och ska se till att dom får den tillsyn och vård som dom kräver.. Är du en vanlig mamma utan problem så är det till dig dom placerar dom.. Men du behöver inte oroa dig för det för det blir inget LVU i ett sådant här ärende.. Finns det ett domslut på hur umgänget ska se ut och den ene föräldern undanhåller barnen från den andre så får du handräkning igenom tingsrätten...
    Vilket INTE kommer att se bra ut för ditt EX i en vårdnadstvist.....
    Sen när det finns en handräkning, då kan polisen hämta dom. Men tyvärr så brukar inte polisen lägga så mycket energi på att hitta dom om inte soc anser att dom är i fara.. Anser dom att dom är i fara i pappans vård så då kommer LVU in-
  • Anonym (LVU)

Va sa tingsrätten?? Försök ta reda på så gott du kan för om det väl kommer ett beslut så kan du bara hänvisa dom dit.. Att stämma någon för kostnaden som ev blir kommer du nog tyvärr inte långt med.. Även om det låter bra..Har inte barnen någon farmor/faster/farbror du kan fråga eller ring helt sonika till grannarna..

Svar på tråden Pappan vägrar att lämna tillbaka barnen efter umgänge. Hjälp