• Charlow

gravid & lchf?

Hejsan! :) Jag undrar om det finns några gravida där ute som äter enligt lchf? Jag vill gärna börja med det nu igen, har inte ätit det på ca ett halv år. Nu är jag gravid och har inte alls som syfte att gå ner i vikt. Utan för att hålla min hunger och sockernivån stabil och jämn och inte känna mig lika gasig och uppsvälld som jag ofta gör. 

Jag har läst lite på bl a : kostdoktorn.se
    Där verkade det vara helt okej att äta enligt lchf om man var gravid. Sen vill jag ju inte utsätta mitt barn för några risker om det nu skulle finnas det. 

Ni som är gravida och äter enligt lchf. hur mår ni?
    säger er barnmorska på MVC något om er kost? 

Jätte tacksam för svar! :)

• Svar på tråden gravid & lchf?
  • Zayco

Jag pallade äta lchf tills 28:e veckan eller nåt haha, men det är bra så länge man pallar! Man går inte upp lika mycket i vikt, har inte lika mycket sötsug och mår jättebra, jag hade superhögt och bra järnvärde och min barnmorska berömde mig jättemycket för kosten =) Jag borde börja med det igen men hur enkelt är det att låta bli mjukglassar nu i värmen ;P

• Charlow
    Zayco skrev 2013-06-22 22:45:07 följande:
    Jag pallade äta lchf tills 28:e veckan eller nåt haha, men det är bra så länge man pallar! Man går inte upp lika mycket i vikt, har inte lika mycket sötsug och mår jättebra, jag hade superhögt och bra järnvärde och min barnmorska berömde mig jättemycket för kosten =) Jag borde börja med det igen men hur enkelt är det att låta bli mjukglassar nu i värmen ;P
    Okej vad bra att det funkar bra för dig. Jag som blivit beroende av mackor och oboy tror att jag kommer få det svårt  i början haha! Varför slutade du? 
  • XcsM

Jag tror det beror på lite vilken variant av LCHF man går på. Jag känner tjejer som äter mycket kött, fisk, fågel, mycket grönt, mycket sallader och hittar på olika jättegoda nyttiga recept. Det tror jag är kanon. Sen vet jag såna som lever på bacon, feta såser och skivad ost och ja, det känns ju inte lika fräscht kanske. Men det är bara vad jag tycker.

• Zayco
    Charlow skrev 2013-06-22 22:54:46 följande:
    Okej vad bra att det funkar bra för dig. Jag som blivit beroende av mackor och oboy tror att jag kommer få det svårt  i början haha! Varför slutade du? 
    Ehh lathet antar jag :P Och när man väl börjar äta socker så är man fast i det träsket, speciellt för en sockermissbrukare som mig tyvärr. Mådde som bäst på Lchf, och det märktes på alla värden och alla prover man tagit på mvc. Det absolut bästa som finns  

Ska du köra på lchf?
  • KristenTjej84

Jag tror att man behöver kolhydrater som gravid för att barnet ska växa som det ska, men det behöver inte nödvändigtvis vara vitt bröd & smör croissanter, man kan äta havregrynsgröt och Finn Crisp eller Ryvita också.

• Zayco
    KristenTjej84 skrev 2013-06-23 00:42:53 följande:
    Jag tror att man behöver kolhydrater som gravid för att barnet ska växa som det ska, men det behöver inte nödvändigtvis vara vitt bröd & smör croissanter, man kan äta havregrynsgröt och Finn Crisp eller Ryvita också.

Finn Crisp får man äta när man går på lchf. Det är 4g kolhydrater/skiva så det går utmärkt! 
  • Charlow

Okej men jag tror att jag ska köra på LCHF. Prova på iallafall. Kolhydrater via finncrisp och bär :) 

• Zayco

Min barnmorska sa att det inte är många som orkar med lchf när dom är gravida för att vissa får avsmak för fett/kött. Men sånt har inte jag fått ;P 

• CinnamonGirl

Vad kul att läsa att det går att äta LCHF-kost även då man blivit gravid!

Jag försöker bli gravid men har cirka 15 kg i övervikt. Har fått diagnosen PCOS och läkaren sa att ägglossningen kan komma igång ganska snabbt bara efter att man tappat ett par kg. Så det försöker jag nu göra med LCHF. Var lite tveksam till att ändra kost så drastiskt, men många upplever ju så många positiva effekter av att man tar bort sockret, inte bara viktnedgång.

Så därför låter det bra att man kan fortsätta med kosten även under en graviditet.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Zayco
    CinnamonGirl skrev 2013-06-30 03:19:47 följande:
    Vad kul att läsa att det går att äta LCHF-kost även då man blivit gravid!

Jag försöker bli gravid men har cirka 15 kg i övervikt. Har fått diagnosen PCOS och läkaren sa att ägglossningen kan komma igång ganska snabbt bara efter att man tappat ett par kg. Så det försöker jag nu göra med LCHF. Var lite tveksam till att ändra kost så drastiskt, men många upplever ju så många positiva effekter av att man tar bort sockret, inte bara viktnedgång.

Så därför låter det bra att man kan fortsätta med kosten även under en graviditet.
  • Brumma

Hamnade hos en dietist under graviditeten pga övervikt och hon sa att så länge jag inte uteslöt kolhydrater så gick det bra..
    O så påpekade hon att det finns kolhydrater i grönsaker ;)
    Det hon la till i min kost (då jag är urkass på att äta grönsaker o om jag får väljs själv blir det bara tomat o gurka) var vit o rödkål, bönor o "grönt" (det gröna är mest för folsyran tydligen).
    Sen tror jag broccoli var bra att lägga till men det får jag bara inte ner..
    Till frukost fick jag äta havregrynsgröt med nötter.
    O på eftermiddagen en smörgås, knäckemacka eller liknande.
    Så enligt henne - inte strikt LCHF men en variant iallafall :)

• CinnamonGirl
    Brumma skrev 2013-06-30 08:34:19 följande:
    Hamnade hos en dietist under graviditeten pga övervikt och hon sa att så länge jag inte uteslöt kolhydrater så gick det bra..
    O så påpekade hon att det finns kolhydrater i grönsaker ;)
    Det hon la till i min kost (då jag är urkass på att äta grönsaker o om jag får väljs själv blir det bara tomat o gurka) var vit o rödkål, bönor o "grönt" (det gröna är mest för folsyran tydligen).
    Sen tror jag broccoli var bra att lägga till men det får jag bara inte ner..
    Till frukost fick jag äta havregrynsgröt med nötter.
    O på eftermiddagen en smörgås, knäckemacka eller liknande.
    Så enligt henne - inte strikt LCHF men en variant iallafall :)

Man kan ju göra egna smörgåsar utan vetemjöl och socker, kanske en variant för dig? Men du kanske vill ha vanliga smörgåsar för att få i dig mer kolhydrater?
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Brumma

Ja, hon (dietisten) vill ju gärna att jag ska få i mig lite kolhydrater.
    Däremot tycker hon att man gott kan dra ner MYCKET på det :)

• Zayco
    Brumma skrev 2013-06-30 17:21:45 följande:
    Ja, hon (dietisten) vill ju gärna att jag ska få i mig lite kolhydrater.
    Däremot tycker hon att man gott kan dra ner MYCKET på det :)
    Min barnmorska sa att man kan skippa de där kolhydraterna (bröd, pasta, ris, potatis) hon var väldigt positivt inställd till lchf. Hon sa att många gravida inte klarar av det pga att vissa får avsmak för kött och fett.

Men det går bra att fuska med en halv potatis eller ett halvt bröd någon gång ifall man vill

• Brumma

Ja, ris o potatis o sånt får jag skippa så länge jag äter bönor o kål :)
    Sedan försöker jag lyssna på dietisten då hon lagt upp en kost där både jag o barnet skall må så bra som möjligt - och en kost som, efter förlossningen, förhoppningsvis skall hjälpa mig att gå ner i vikt - o HÅLLA vikten :)

• Zayco
    Brumma skrev 2013-06-30 17:32:24 följande:
    Ja, ris o potatis o sånt får jag skippa så länge jag äter bönor o kål :)
    Sedan försöker jag lyssna på dietisten då hon lagt upp en kost där både jag o barnet skall må så bra som möjligt - och en kost som, efter förlossningen, förhoppningsvis skall hjälpa mig att gå ner i vikt - o HÅLLA vikten :)
    Ja, man går iaf inte upp lika mycket som man skulle ifall man åt skräp. Jag har gått upp 3 kg sedan inskrivningen, är i vecka 33 snart Och jag är ganska slapp med lchf nu, men det blir strikt lchf efteråt :D 
Svar på tråden gravid & lchf?