• Elle66

När är man för gammal att skaffa barn?

Jag undrar bara, när är man för gammal att skaffa barn egentligen? Jag har två barn sedan tidigare, har träffat mannen i mitt liv, och känner mig faktiskt ganska sugen på att skaffa barn med honom, men jag har ju några år på nacken

När blir man för gammal att börja om?

• Svar på tråden När är man för gammal att skaffa barn?
  • Pandamamma79

Är man över 40 och skaffar ett barn (alltså man har inga barn sedan innan) då är man för gammal.
    Har man barn sen innan eller skaffar fler så är det ok efter 40 tycker jag.

Egen erfarenhet!

• FinaTina

Jag tycker man är för gammal när kroppen inte blir gravid på egen hand.

• 2013
    Pandamamma79 skrev 2013-06-20 23:28:01 följande:
    Är man över 40 och skaffar ett barn (alltså man har inga barn sedan innan) då är man för gammal.

Egen erfarenhet!
    Hur kommer du fram till det? Är inte en 40-åring utan barn fräschare, piggare och mer lämplig som förälder än en som redan är utsliten av ett eller flera barn?
  • Queenie70
    Pandamamma79 skrev 2013-06-20 23:28:01 följande:

Egen erfarenhet!

Det var en mycket märklig slutsats måste jag säga.
  • Thotis90
    FinaTina skrev 2013-06-20 23:29:44 följande:
    Jag tycker man är för gammal när kroppen inte blir gravid på egen hand.
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • lilmissredhotts

Tycker man är gammal om man skaffar första barnet efter 35, om man planerar syskon. Inga syskon planerat, tycker jag man inte borde skaffa barn efter 40.
    Händer det så händer det, visst. Men tycker iaf att det är sent.

• EJai

beror på hur stora dem första barnen är. Jag va 18 å vart stora syster då min pappa skaffa en sladdis och va 42 år när han blev pappa. Jag hade och har svårt för detta då jag vart mamma som 20 åring. känns tråkigt då han e hyfat mkt förälder fortfarande då han egentligen borde vara mer morfar.

• Pandamamma79

Det är väldigt tråkigt att vara ensambarn till någon som passerat 40 när de fick en.
    Hade mina föräldrar haft barn innan eller fått fler efter mig så hade man haft någon på alla tillställningar och i livet i sin egen ålder. Blir väldigt ensamt annars!

(Inser att mitt fall är specifikt och kanske inte passar som svar till TS.) Godnatt!

• Zayco

Jag tycker att man ska bli förälder när man känner sig redo och givetvis erbjuda barnet en trygghet på alla sätt och vis. Och framför allt ha energi till att klara av och ta hand om en annan person i minst 18 år.

Min 65 åriga mormor är betydligt piggare än min 22 åriga syster liksom.. Vissa är mer aktiva än andra. Tycker det skulle vara mer passligt ifall min mormor fick barn än syrran, faktiskt. Men sen tycker jag man ska tänka på att inte vara för gammal för man vill ju finnas där för sina barn så länge man kan. Men jag tycker verkligen inte att 40 är för gammalt, om man själv känner att man inte klarar av ett barn fysiskt och psykiskt vid 40 års åldern, ja låt bli då. Men har du energi, är du pigg, vill du detta. Varför inte? 

• Ernst Hugo

Jag är 44 och har ett barn men håller det nog ganska öppet till 50 att bli pappa. Även om jag troligen inte kommer skaffa fler

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
Svar på tråden När är man för gammal att skaffa barn?