• Anonym (Snål?)

Hur ser er gemensamma ekonomi ut?

Nu har jag och sambon haft en het diskussion om denna j*vla ekonomi. Han har alltid sagt att vi ska börja ha gemensam ekonomi nu när vi väntar vårt första barn. Men det han vill är att vi ska slå ihop alla våra pengar, även sparpengar. Då är saken den att jag har alltid varit snålare än honom och har kunnat spara ihop mycket mer än honom. Han har knappt några pengar på sitt sparkonto. Jag har även alltid tjänat mindre. Dock under min studieperiod så betalade han mer än vad jag gjorde, så det är väl de han fortfarande lutar sig emot. Idag ser han ingen rättvisa med gemensam ekonomi om vi inte klumpar ihop alla pengar, antagligen så han också får en fördel i det hela. Hur skulle ni gjort och resonerat?

• Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?
  • sextiotalist

i din situation så hade jag nog backat. Dina sparpengar är dina 

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2013-06-18 10:40:07 följande:
    i din situation så hade jag nog backat. Dina sparpengar är dina 
    Jag menar, backat från gemensam ekonomi.
  • Anonym (abc)

Hur mycket mer än dig betalade han under din studieperiod? Kanske ungefär det du nu har på ditt sparkonto?

Ett alternativ är ju att ni varje månad avsätter en viss summa som ni själva får göra vad ni vill med på varsitt konto, ett konto för gemensamt sparande och ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, t ex hyra, barnomsorg, mat, kostnader för barnet, etc.  

• Misantrop

Festligt. Det vanliga brukar ju vara att kvinnan som tjänar mindre vill ha gemensam ekonomi medan mannen är tveksam. 

Nu har han hittat en out genom sparpengarna och plötsligt så passar det inte längre när man inte tjänar på det. Nu vet du har vi män generellt sett har det när frågan om gemensam ekonomi kommer upp.

Personligen tycker jag gemensam ekonomi är djävulens påfund. Jag har inget emot att försörja min sambo, bjuda på saker och betala mer i största allmänhet men gemensam ekonomi skulle jag inte klara av.

• keron

Vi har helt gemensam ekonomi. Även sparpengarna.

Min sambo tjänar mer än dubbelt så mycket än mig, men det är också tack vare att jag jobbar så lite och såna tider som jag gör, som gör att han kan jobba med det han vill jobba med (vi har fyra barn).
    Jag tycker att det i vårt fall inte är mer än rätt att alla pengarna som vi får in är bådas pengar, lika mycket.

Vi har dock inte gemensamt konto. Även om vi snackat om att skaffa det, i ett par år nu. Har bara inte blivit av. Vi har båda tillgång till varandras internetbankkoder så båda har full insyn i alla inkomster och utgifter.

• Anonym (separat)

Jag hade också backat på den biten.

Börja nu, från noll, och besluta hur ni skall fördela era respektive löner. Vill ni starta nytt sparande gemensamt, så självklart! Men tidigare sparande (som gjorts pga att man snålat på annat) skall ni få ha kvar separat.

De flesta med gemensam ekonomi har ju en summa pengar var som "fickpengar" att göra vad man vill med. Om en person väljer att spara dessa och den andra använder sina så är det ju inget som skall påverka varandra.

Att han betalade mer när han tjänade mer kan han inte dra upp hur länge som helst. Jag kan iofs förstå honom lite om han stod för hushållets utgifter medan du sparade dina pengar till dig själv. Hur mycket mer hade du kunnat hjälpa till om du inte sparat?

• Anonym (Snål?)

Svårt att säga men under min studietid så hade jag ca 8000 och på den tiden så hade han inte mer än ca 13? men vi bodde i en liten studentlägenhet, så lite mer betalade han,trots att han var duktig på unna sig saker till pengarna helt tog slut. Ja det är sant abc, att man gör på det viset, antar att anledningen att han tog upp detta är för att han vill ha dt väldigt lättsamt, alltså inte sitta och räkna vem som ska betala vad men inte heller speca upp allting, så jag tror han vill allt eller inget.

• Anonym (Snål?)
    Anonym (separat) skrev 2013-06-18 10:44:36 följande:
    Jag hade också backat på den biten.

Börja nu, från noll, och besluta hur ni skall fördela era respektive löner. Vill ni starta nytt sparande gemensamt, så självklart! Men tidigare sparande (som gjorts pga att man snålat på annat) skall ni få ha kvar separat.

De flesta med gemensam ekonomi har ju en summa pengar var som "fickpengar" att göra vad man vill med. Om en person väljer att spara dessa och den andra använder sina så är det ju inget som skall påverka varandra.

Att han betalade mer när han tjänade mer kan han inte dra upp hur länge som helst. Jag kan iofs förstå honom lite om han stod för hushållets utgifter medan du sparade dina pengar till dig själv. Hur mycket mer hade du kunnat hjälpa till om du inte sparat?

Under studietiden kunde jag inte spara, dock är större delen av mina sparpengar sedan innan jag träffade honom, och resten har jag kunnat spara nu efter studietiden då jag har jobbat
  • FruLindell

Men om ni ska ha ett barn tillsammans så planerar ni väl att vara ihop resten av livet? Och om det skulle ta slut, så får han hälften av det samt det ni tillsammans sparat tills dess vilket isf kommer barnet tillgodo också. Vill du ha gemensam ekonomi för att du ska tjäna på det eller för att ni är en familj som har en och samma ekonomi?

Jag håller med din sambo faktiskt, gemensam ekonomi betyder ett lönekonto, ett sparkonto osv. Sen kan ni ju med fördel även ha varsitt eget konto med "fickpengar" om det är så att ni prioriterar olika saker.

• Anonym (...)
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 10:51:11 följande:

Under studietiden kunde jag inte spara, dock är större delen av mina sparpengar sedan innan jag träffade honom, och resten har jag kunnat spara nu efter studietiden då jag har jobbat
    Varför använde du inte dina sparpengar under studietiden istället för att låta honom betala för dig? Känns ju konstigt att han ska betala för dig när du har pengar, och nu vill du inte dela med dig.
Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?