Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur ser er gemensamma ekonomi ut?

i din situation så hade jag nog backat. Dina sparpengar är dina 

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2013-06-18 10:40:07 följande:
    i din situation så hade jag nog backat. Dina sparpengar är dina 
    Jag menar, backat från gemensam ekonomi.
  • sextiotalist
    FruLindell skrev 2013-06-18 11:03:57 följande:
    Men om ni ska ha ett barn tillsammans så planerar ni väl att vara ihop resten av livet? Och om det skulle ta slut, så får han hälften av det samt det ni tillsammans sparat tills dess vilket isf kommer barnet tillgodo också. Vill du ha gemensam ekonomi för att du ska tjäna på det eller för att ni är en familj som har en och samma ekonomi?

Jag håller med din sambo faktiskt, gemensam ekonomi betyder ett lönekonto, ett sparkonto osv. Sen kan ni ju med fördel även ha varsitt eget konto med "fickpengar" om det är så att ni prioriterar olika saker.
    Är de bara sambos så delar de inte allt om de skulle separera, det är när man är gifta och de är endast sambos.

Om jag har tolkat svaren i andra sådana trådar, så är det många som anser att de har gemensam ekonomi, men ändå har egna sparkonton och egna lönekonton. Jag som anser att vi har separat ekonomi, har fått höra att vi har en form av gemensam ekonomi (fast jag inte håller med Flört) och där är det stenhårt, var och en ansvarar för egna kostnader och de gemensamma är gemensamma kostnader  
Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?