Inlägg från: Anonym (separat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (separat)

Hur ser er gemensamma ekonomi ut?

Jag hade också backat på den biten.

Börja nu, från noll, och besluta hur ni skall fördela era respektive löner. Vill ni starta nytt sparande gemensamt, så självklart! Men tidigare sparande (som gjorts pga att man snålat på annat) skall ni få ha kvar separat.

De flesta med gemensam ekonomi har ju en summa pengar var som "fickpengar" att göra vad man vill med. Om en person väljer att spara dessa och den andra använder sina så är det ju inget som skall påverka varandra.

Att han betalade mer när han tjänade mer kan han inte dra upp hur länge som helst. Jag kan iofs förstå honom lite om han stod för hushållets utgifter medan du sparade dina pengar till dig själv. Hur mycket mer hade du kunnat hjälpa till om du inte sparat?

• Anonym (separat)
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 10:48:41 följande:
    Svårt att säga men under min studietid så hade jag ca 8000 och på den tiden så hade han inte mer än ca 13? men vi bodde i en liten studentlägenhet, så lite mer betalade han,trots att han var duktig på unna sig saker till pengarna helt tog slut. Ja det är sant abc, att man gör på det viset, antar att anledningen att han tog upp detta är för att han vill ha dt väldigt lättsamt, alltså inte sitta och räkna vem som ska betala vad men inte heller speca upp allting, så jag tror han vill allt eller inget.

Jag tror inte att gemensam ekonomi är hållbart om man inte specar upp saker. Tex bör man bestämma hur mycket av gemensamma kassan som är ok att använda för egen del. Annars kan ju den ena göra slut på pengarna till sin hobby, medan den andra inte får chans att spara till en ny dator. Tex.
    Man bör ha ett sparkonto, ett för mat o liknande, ett för fasta utgifter gemensamma utgifter. Eller hur man väljer att göra. Tror det blir bäst om man bestämmer in i minsta detalj innan man ger sig in på detta.
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 10:51:11 följande:

Under studietiden kunde jag inte spara, dock är större delen av mina sparpengar sedan innan jag träffade honom, och resten har jag kunnat spara nu efter studietiden då jag har jobbat
    Då tycker jag absolut att dina sparpengar är just dina. Det finns ingen anledning att han skall ha del av dessa. Han har också haft möjlighet att spara men valt att inte göra det.
  • Anonym (separat)
    FruLindell skrev 2013-06-18 11:03:57 följande:
    Men om ni ska ha ett barn tillsammans så planerar ni väl att vara ihop resten av livet? Och om det skulle ta slut, så får han hälften av det samt det ni tillsammans sparat tills dess vilket isf kommer barnet tillgodo också. Vill du ha gemensam ekonomi för att du ska tjäna på det eller för att ni är en familj som har en och samma ekonomi?

Jag håller med din sambo faktiskt, gemensam ekonomi betyder ett lönekonto, ett sparkonto osv. Sen kan ni ju med fördel även ha varsitt eget konto med "fickpengar" om det är så att ni prioriterar olika saker.
    Javisst har man med fördel gemensamt sparkonto med delad ekonomi, men om en person under många år valt att använda sina pengar direkt, och den andra valt att snåla för att spara ihop pengar att använda senare, så blir det ju minst lika orättvist att den slösaktige nu får mer pengar.
  • Anonym (separat)

Han och du har båda haft sparpengar, men han har valt att använda sina direkt, och du har valt att spara för att använda dem till något annat senare. Dessa pengar är dina att spendera som du vill. Tycker jag.

Har du haft en tanke med sparandet? Något speciellt du velat spara till, eller något speciellt sätt du vill använda dem på?

En idé är att ni båda börjar ett gemensamt sparande nu. Dina sparpengar kan du lägga som grund i ett sparande till barnet. Behåll dem på ett konto som du har tillgång till, men låt dem gå till ditt barn. Detta borde även han vara ok med. Barnet är ju viktigt för er båda. Det kanske känns bättre för dig att lägga dem på ert barn än att han skall få både äta kakan och ha den kvar?

• Anonym (separat)
    M Y L F skrev 2013-06-18 12:14:58 följande:
    Jag fattar inte. Han betalde mer under din studietid, men du hade sparpengar redan då som du satt och höll på?

Ni ska nu bli en familj, ska ha barn och som du själv säger så kommer du har sämre ekonomi under föräldraledigheten. Han kommer ju att få betala mer än dig, du tycker inte att det är rättvist att dela på dina sparpengar?

Nu vet jag inte vilken summa det handlar om, det är ju också lite relevant. Pratar vi flera hundratusen eller 20000?

Är det 20000 så anser inte jag att det är så mycket att bråka om. Ta dem pengarna och lägg på barnet, det kostar att ha barn. 
    Hade varit lite kul om det visar sig att det är 3000 kr det handlar om Glad
    Jag håller med om att summan är viktig också för bedömningen.
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 11:37:15 följande:
    Jag är sån att jag gärna har pengar sparade ifall nått skulle hända, en resa, fel på bilen etc. Skulle inte må bra av att leva månad för månad helt enkelt.
    En resa, fel på bilen, oförutsedda utgifter... det är ju sådant som kommer honom till godo också i de flesta fall. Hur har han tänkt att sparpengarna skall användas?

Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?