M Y L F skrev 2013-06-18 12:14:58 följande:
Jag fattar inte. Han betalde mer under din studietid, men du hade sparpengar redan då som du satt och höll på?
Ni ska nu bli en familj, ska ha barn och som du själv säger så kommer du har sämre ekonomi under föräldraledigheten. Han kommer ju att få betala mer än dig, du tycker inte att det är rättvist att dela på dina sparpengar?
Nu vet jag inte vilken summa det handlar om, det är ju också lite relevant. Pratar vi flera hundratusen eller 20000?
Är det 20000 så anser inte jag att det är så mycket att bråka om. Ta dem pengarna och lägg på barnet, det kostar att ha barn.
Det handlade inte om att jag "satt och höll" på sparpengar, jag bara valde att spendera mindre, sedan att han valde att spendera varje krona varje månad, men vi räknande inte heller ut vem som betalat vad under. Det är mer än hundra tusen alla fall. Varför tänkte ni att summan avgjorde?
Studentpappa skrev 2013-06-18 11:56:34 följande:
Utan att veta hur mycket pengar det rör sig om så tycker jag det låter en aning snålt att inte dela, men det är givetvis min åsikt. Det är ju svårt att sätta sig in i er situation, men tjänade du på att han pröjsade mer tidigare och nu vill du inte "bjuda" igen så ja..
Jag kommer antagligen få ett par hundra tusen i avgångsvederlag under ett år framåt och har inga planer att behålla dessa för mig själv utan det tillfaller givetvis familjen. Jag resonerar inte i mitt och ditt (leksaker undantagna).
Vi gör eftersom vi har lite olika intressen vad vi lägger pengar på (jag köper en hel del elektronik tex) att vi har separata lönekonton, sparar en lika stor summa på våra konton varje månad som vi gör vad vi vill med. Sen resten går in på räkning/mat/sparkonto/huskonto.
Det handlar inte om "bjuda igen", inte för mig alla fall. Det jag anser eller ansåg var att han var en riktig slösare och hade jag bidragit med även mina sparpengar så hade han ändå spenderat tills hans lön var slut. då hade vi inte haft någonting kvar.
Sen svar på ett annat inlägg: Jag mår bra av att ha pengar sparade och han mår bra av att köpa saker