Inlägg från: Anonym (Snål?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snål?)

Hur ser er gemensamma ekonomi ut?

Nu har jag och sambon haft en het diskussion om denna j*vla ekonomi. Han har alltid sagt att vi ska börja ha gemensam ekonomi nu när vi väntar vårt första barn. Men det han vill är att vi ska slå ihop alla våra pengar, även sparpengar. Då är saken den att jag har alltid varit snålare än honom och har kunnat spara ihop mycket mer än honom. Han har knappt några pengar på sitt sparkonto. Jag har även alltid tjänat mindre. Dock under min studieperiod så betalade han mer än vad jag gjorde, så det är väl de han fortfarande lutar sig emot. Idag ser han ingen rättvisa med gemensam ekonomi om vi inte klumpar ihop alla pengar, antagligen så han också får en fördel i det hela. Hur skulle ni gjort och resonerat?

• Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?
  • Anonym (Snål?)

Svårt att säga men under min studietid så hade jag ca 8000 och på den tiden så hade han inte mer än ca 13? men vi bodde i en liten studentlägenhet, så lite mer betalade han,trots att han var duktig på unna sig saker till pengarna helt tog slut. Ja det är sant abc, att man gör på det viset, antar att anledningen att han tog upp detta är för att han vill ha dt väldigt lättsamt, alltså inte sitta och räkna vem som ska betala vad men inte heller speca upp allting, så jag tror han vill allt eller inget.

• Anonym (Snål?)
    Anonym (separat) skrev 2013-06-18 10:44:36 följande:
    Jag hade också backat på den biten.

Börja nu, från noll, och besluta hur ni skall fördela era respektive löner. Vill ni starta nytt sparande gemensamt, så självklart! Men tidigare sparande (som gjorts pga att man snålat på annat) skall ni få ha kvar separat.

De flesta med gemensam ekonomi har ju en summa pengar var som "fickpengar" att göra vad man vill med. Om en person väljer att spara dessa och den andra använder sina så är det ju inget som skall påverka varandra.

Att han betalade mer när han tjänade mer kan han inte dra upp hur länge som helst. Jag kan iofs förstå honom lite om han stod för hushållets utgifter medan du sparade dina pengar till dig själv. Hur mycket mer hade du kunnat hjälpa till om du inte sparat?

Under studietiden kunde jag inte spara, dock är större delen av mina sparpengar sedan innan jag träffade honom, och resten har jag kunnat spara nu efter studietiden då jag har jobbat
  • Anonym (Snål?)

Jag har inte sagt till honom att jag inte vill göra på hans vis, däremot erkänner jag att det känns jobbigt eftersom jag har valt att spara och han under alla dessa år valt att lägga sina pengar på sin hobby. Så vi har inget bestämt än, ville bara åt andras åsikter i frågan

• Anonym (Snål?)
    Tittij skrev 2013-06-18 11:09:40 följande:
    Ja jag tycker det är snålt av dig!
    Du förväntar dig alltså att leva av hans pengar (då han tjänar mer) men vill inte dela av dig av dina pengar.
    Anser du själv att det är rätt vist??

Okej! I dagens läge tjänar vi ungefär lika mycket, dock kommer jag gå ner eftersom jag ska vara mammaledig inom snar framtid.
  • Anonym (Snål?)
    Anonym (separat) skrev 2013-06-18 11:19:39 följande:

Han och du har båda haft sparpengar, men han har valt att använda sina direkt, och du har valt att spara för att använda dem till något annat senare. Dessa pengar är dina att spendera som du vill. Tycker jag.

Har du haft en tanke med sparandet? Något speciellt du velat spara till, eller något speciellt sätt du vill använda dem på?

En idé är att ni båda börjar ett gemensamt sparande nu. Dina sparpengar kan du lägga som grund i ett sparande till barnet. Behåll dem på ett konto som du har tillgång till, men låt dem gå till ditt barn. Detta borde även han vara ok med. Barnet är ju viktigt för er båda. Det kanske känns bättre för dig att lägga dem på ert barn än att han skall få både äta kakan och ha den kvar?

Ja absolut är det en tanke, ska bolla detta med honom då han kommer hem. Jag är sån att jag gärna har pengar sparade ifall nått skulle hända, en resa, fel på bilen etc. Skulle inte må bra av att leva månad för månad helt enkelt.
  • Anonym (Snål?)
    M Y L F skrev 2013-06-18 12:14:58 följande:
    Jag fattar inte. Han betalde mer under din studietid, men du hade sparpengar redan då som du satt och höll på?

Ni ska nu bli en familj, ska ha barn och som du själv säger så kommer du har sämre ekonomi under föräldraledigheten. Han kommer ju att få betala mer än dig, du tycker inte att det är rättvist att dela på dina sparpengar?

Nu vet jag inte vilken summa det handlar om, det är ju också lite relevant. Pratar vi flera hundratusen eller 20000?

Är det 20000 så anser inte jag att det är så mycket att bråka om. Ta dem pengarna och lägg på barnet, det kostar att ha barn. 

Det handlade inte om att jag "satt och höll" på sparpengar, jag bara valde att spendera mindre, sedan att han valde att spendera varje krona varje månad, men vi räknande inte heller ut vem som betalat vad under. Det är mer än hundra tusen alla fall. Varför tänkte ni att summan avgjorde?
    Studentpappa skrev 2013-06-18 11:56:34 följande:
    Utan att veta hur mycket pengar det rör sig om så tycker jag det låter en aning snålt att inte dela, men det är givetvis min åsikt. Det är ju svårt att sätta sig in i er situation, men tjänade du på att han pröjsade mer tidigare och nu vill du inte "bjuda" igen så ja..
    Jag kommer antagligen få ett par hundra tusen i avgångsvederlag under ett år framåt och har inga planer att behålla dessa för mig själv utan det tillfaller givetvis familjen. Jag resonerar inte i mitt och ditt (leksaker undantagna).

Vi gör eftersom vi har lite olika intressen vad vi lägger pengar på (jag köper en hel del elektronik tex) att vi har separata lönekonton,  sparar en lika stor summa på våra konton varje månad som vi gör vad vi vill med. Sen resten går in på räkning/mat/sparkonto/huskonto. 
    Det handlar inte om "bjuda igen", inte för mig alla fall. Det jag anser eller ansåg var att han var en riktig slösare och hade jag bidragit med även mina sparpengar så hade han ändå spenderat tills hans lön var slut. då hade vi inte haft någonting kvar. 

Sen svar på ett annat inlägg: Jag mår bra av att ha pengar sparade och han mår bra av att köpa saker 

• Anonym (Snål?)
    nevermind skrev 2013-06-18 18:02:26 följande:
    Ni har gemensam ekonomi från och med NU, det som har hänt innan spelar väl ingen roll?? Behåll dina sparpengar, han får skylla sig själv!

Men du, hur ska ni göra i framtiden då? Om du vill spara och han vill slösa? 

Han är ju inte lika slösaktig idag som han var förrut, så jag "peppar peppar" tänker att han inte vill slösa lika mycket numera, men man ska aldrig säga aldrig..
  • Anonym (Snål?)
    Dynastar skrev 2013-06-19 10:38:49 följande:
    Vad har du tänkt göra med dina sparpengar som inte hela din familj får ta del av?

Precis som kaffeamanda skriver så vill jag bara ha pengar sparade, dels om nått oväntat händer och dels mår jag bättre av att veta att pengarna finns där och jag kan göra vad jag vill om jag vill, det kan jag inte om vi delar upp, då måste jag fråga han om lov om jag får använda mina pengar
  • Anonym (Snål?)
    h8him skrev 2013-06-19 11:51:54 följande:
    Strunta i gemensam ekonomi då? Betala procentuellt för alla gemensamma kostnader. Barnets kostnader kan ni först dra av barnbidraget från och sen även fördela dem procentuellt. Ska ni dela föräldraledigheten?

Ja det är också en tanke. Föräldraledigheten tror jag vi delar rakt av på, han vill också vara hemma samtidigt som jag inte vill leva snålt hur länge som helst. Då han vill dela på allt eller ha separat ekonomi. Sen vab har vi inte tänkt på än, känns långt borta
Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?