• chokladpralinen

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Ja, jag vet att det låter lite konstigt, minst sagt. Men det verkar som om kopparspiraler faktiskt kan orsaka symptom som dessa. (oro/ångest/panikattacker mm) Anser mig själv vara drabbad och misstänker starkt att fler kan vara det... Nål i en höstack kanske, men kan denna info. hjälpa NÅGON av er andra som mår dåligt, skulle jag bara bli glad! Mycket nyfiken... Kommentera gärna.

Läs mer på: www.familjeliv.se/Forum-15-317/m70130941.html 

• Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?
  • Lella82

Vad för antidepressiva äter du och hur snabbt verkade de? Biverkningar? Har varit vaken hela natten nu pga ångesten och känner mig desperat..:(

• pillan3
    Lella82 skrev 2013-07-14 20:45:20 följande:
    Pillan..jag är oxå nickelallergiker. Ser du ngt samband till det eller? Lider med dig då jag har det precis som du låter det som..vi kan väl alla peppa varandra här för man behöver verkligen stöd. Från vårdens håll upplever jag inte någon hjälp alls förutom sjukskrivning men jag vill ju bli FRISK! Inte gå hemma på oviss tid...

Vet inte om jag märkt av samband mellan spiralen och nickelallergin, tycker nästan det borde visa sig på något vis..om nu kopparn innehåller nickel? Hur bra kan det då vara att gå runt med ett ämne i kroppen som man är allergisk mot!?? Sen har jag tänkt på en annan sak jag läst och det är att kopparn irreterar slemhinnorna i livmodern och att man går med inflammation/infektion? ! Ständigt, inte konstigt att man mår som man gör! Har nästan kännt från början att det var ett ganska dåligt val jag gjorde och behållt den pga av "lathet" ;) fick en tid i slutet av månaden och sa till barnmorskan att den har fått mig att bara må sämre och sämre för varje månad! Fick till svar att, ja, vissa kan ju göra det! Så tydligen på henne så visste hon om att man kunde må ganska dåligt av den!
  • aysn

Intressant! Jag har funderat fram och tillbaka i flera veckor nu om jag ska satsa på en kopparspiral eller ej och nu är jag ännu mer tveksam...

• chokladpralinen

Pillan3: Ja, i varje fall Nova T innehåller nickel (enl. läkemedelsbolaget) men "inga nickelallergier är inrapporterade" säger dom.

aysn: Jag skulle inte chansa, om jag var du.... :-S

Lella82: Hur gick det idag?? Har tänkt på dig...! Hoppas du mår lite bättre nu?

Den som är intresserad kan gärna läsa mer i min blogg, där jag redogör för hela min historia:
    www.kopparspiral.blogspot.se

Efterlyser samtidigt fler likande erfarenheter!! 

• Lella82

Hej:) jaså är det nickel i i den dessutom??? Hade jag ingen aning om..jag som är jättekänslig ju! Ja hur dagen gick. Jag var vaken hela natten mellan sön-mån med svåra ångest krypningar i hela kroppen så starten på dagen blev inget vidare. Satt och jobbade och grät om vartannat.. Ringde VC och sa att jag vill träffa en läkare för att få ssri utskrivet för jag orkar inte må såhär. Så jag ska få träffa en läkare på fredag kanske.. Sen på eftermiddagen lättade allt och jag började må bättre och det har tack och lov hållet i sig även nu på kvällen:) underbart när ångesten lättar! Har även fått sömntabletter utskrivet som jag ska ta på natten så jag slipper ligga vaken och lida..

• chokladpralinen

Åh vad skönt att höra att du mår bättre nu iallafall!! Kanske en Större vändning är på G...?? (Hoppas kan man ju alltid...) En läkare på fredag! Kanske? Jag tycker du borde få en tid imorgon jag! Hjärta Inte ska man behöva vänta flera dagar på något sånt om man mår så dåligt! Stå på dig, ring igen! (Ni kanske har nån Jourmottagning på kvällstid el liknande där du kan få snabbare hjälp?) Annars om möjligt, vänd dig till en grannstad! Kan ju kännas mkt tryggt att ha tabletterna till hands, även om du nu (Förhoppningsvis!) får fortsätta må bra!!
    Ok du får höra av dig med hur det går!
    Kramar Pralinen

• pillan3

Höga nivåer av koppar, kan dessutom ge svåra menssmärtor, mer blödning och PMS till skillnad mot låga nivåer av koppar, som snarare ger lite mens och frånvaro av PMS. Kvinnor med kopparspiral, bör således öka sitt intag av zink OM de skall ha spiralen kvar. Detta särskilt om deras nivåer av koppar är så höga, så att de får problem med mycket huvudvärk, blödningar och smärta. Nu är jag nästan 100 säker på att det är kopparn som spökar... Biverkningar av spiralen är ju mer blödningar och här står det svart på vitt att man då har för höga koppar värden....är det något som de glömde tillägga!? Eller inte fattar sammanbandet!? Har ju ringt så många ggr och sagt att jag har sån smärta och en sjuhelvetes pms och enligt puckona så kan det inte vara spiralen som orsakar det för den är ju så bra och hormonfri...NÖTTER.. jag blir så arg!! Hitta på kopparsiral.se detta Särskilt för personer som har svårt att tåla hormonella preventivmedel så är kopparspiral ett bra alternativ. Du slipper påverkan på humöret, på psyket och på sexlusten. Slipper??? Eller huuuur... Mitt humör, mitt psyke och min sexlust skulle jag då vilja veta varför det försvann!!?? Undra om de vet om dessa biverkningar men försöker mörka det, för dom vill väl som alla andra, sälja! Undra om de tillverkar "lyckopiller" med! Skämt och sido...Gäller väl att kunna skämta i eländet också..

• chokladpralinen

Ja, det är helt sjuuukt!! Det vi som användare kan göra, är att ANMÄLA/RAPPORTERA alla sådana här biverkningar! Inte lyssna på barnmorskornas "sådant kan inte kopparspiraler orsaka", utan kräv istället att bm rapporterar dina symptom som troliga biverkningar (det kan du även göra själv, både till Läkemedelsverket och till Läkemedelsbolaget bakom produkten)! 

• chokladpralinen

Inga andra med liknande erfarenheter? Mycket nyfiken på att höra fler historier som våra....

• LinaSofia
    chokladpralinen skrev 2013-07-14 23:21:13 följande:
    LinaSofia: Har du några av symptomen jag listade lite högre upp...? Depression förekommer, det vet jag, men då oftast i kombination med fler symptom.....

Nervpirrande och att jag känner mej som i en dimma stämmer. Jag känner mej orolig och nervös. Människor som pratar högt blir jag irriterad på.

Jag känner ångest inför "jobbiga saker" t ex ta en diskussion om någonting som inte är av speciellt allvarlig karaktär.

Kan detta ha något samband med kopparspiralen?

Finns det någonting vetenskapligt bakom!?

Jag börjar tänka att jag ska ta ut den.
Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?