Inlägg från: chokladpralinen |Visa alla inlägg
  • chokladpralinen

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Ja, jag vet att det låter lite konstigt, minst sagt. Men det verkar som om kopparspiraler faktiskt kan orsaka symptom som dessa. (oro/ångest/panikattacker mm) Anser mig själv vara drabbad och misstänker starkt att fler kan vara det... Nål i en höstack kanske, men kan denna info. hjälpa NÅGON av er andra som mår dåligt, skulle jag bara bli glad! Mycket nyfiken... Kommentera gärna.

Läs mer på: www.familjeliv.se/Forum-15-317/m70130941.html 

• Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?
  • chokladpralinen

Hej Lella82!
    Följde du länken ovan? Där finns min historia i korta drag. För mig var det precis som för dig: Hade ALDRIG någonsin tidigare haft sådana problem! Men två månader efter insättningen av kopparspiral, började symptomen smyga sig på. En trötthet utan dess lite. Snurrig i skallen. Mådde rent ut sagt - SKITkonstigt! Sedan efter en månad till, kom en första panikattack. Det var hemskt! Som en blixt från klar himmel! Och oron, den var utan dess like... Tappade mängder av hår. Gick omkring som i en "bubbla". Hjärnan hängde inte med för fem öre! Det var knappt jag kunde delta i en normal diskussion. Och tankarna skenade...Jag har väldigt mycket information som jag kan dela med mig av. PM:a mig gärna!! Jag ska iaf göra vad jag kan, för att ev. hjälpa dig! Och visst kan man bli bra igen, men det kan ta flera månader - ibland år. Men hör av dig till mig så berättar jag mer. Kram o lycka till! PS har du fler symptom än "bara" panikattackerna? Kolla på länken ovan så kan du jämföra själv o se efter hurpass väl symptomen stämmer överens. DS

• chokladpralinen

....och de vanligaste symptomen på kopparförgiftning (copper toxicity) för er som undrar, är:

- Oro/ångest/ nervositet (utan uppenbar anledning!)
    - Panikattacker (-)
    - Hjärndimma, tänker inte klart
    - Yrselkänslor, snurrighet
    - Skenande tankar
    - Acne, hudutslag, rodnader 
    - En förlamande trötthet/utmattning
    - Kraftigt håravfall
    - Ledvärk
    - "Nervpirr", sockerdrickskänslor i kroppen
    - Hyperkänslighet för stress och ljud
    - Sömnproblem

(Men det finns fler.)

Som sagt, följ gärna länken i första inlägget, där står mer om "historien bakom". 

• chokladpralinen

Ja jag har PM:at dig Glad och vi hörs nog igen...

Flinns det fler som har upplevt ett liknande samband?

• chokladpralinen

Hej Pillan. Jag är mycket mån om att hitta fler drabbade. Tack för att du delade med dig av din historia. Det är hemskt, men det är så här vi får hjälpa varandra att bli varse problemet, när inga läkare, barnmorskor eller läkemedelsbolag gör det... Jag skulle råda dig att bli medlem i vår supportgrupp (länk finns i bloggen), OCH, kanske viktigast av allt - ANMÄL dina biverkningar BÅDE till barnmorska OCH Läkemedelsbolag, gärna även Läkemedelsverket. Jag ledsagar dig gärna hur, om det behövs! Ju fler som anmäler biverkningarna, desto större chans att få bort dessa otäcka spiraler från marknaden - eller i varje fall få med relevant information i patientbroschyrerna!! 
    Jag förstår precis vad du går igenom just nu. Rynkar på näsan Och helt rätt av dig att som steg ett ta ut spiralen så fort som möjligt! Sedan kan det bara bli bättre!! Att dra ut den själv är nog inget jag skulle rekommendera dock (även om jag vet personer som gjort det). Men ring och boka en tid så snart som möjligt!  Hör gärna av dig via pm om du vill.
    Kram & lycka till!!

• chokladpralinen

Hoppsan, bloggadressen hade jag visst inte skrivit ovan. Men jag kan PM:a dig den :) /P

• chokladpralinen

Vill gärna ta del av fler liknande erfarenheter!!

• chokladpralinen

Fler som drabbats?

• chokladpralinen

Lella82, vore jag du, skulle jag ge det ett par dagar till, innan utvärdering av spiraluttaget iaf... (Själv mådde jag inte bra förrän ganska precis en vecka efter uttaget). MEN - det är ju lättare sagt än gjort, med tanke på att du, som du skriver, börjar jobba heltid imorgon... Obestämd Är det riktigt illa får du kanske överväga ett par dagars sjukskrivning...? Usch jag har inga bra råd att komma med känner jag, men hoppas innerligt att du mår bättre snart!! Kramar!! <3

Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?