• chokladpralinen

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Ja, jag vet att det låter lite konstigt, minst sagt. Men det verkar som om kopparspiraler faktiskt kan orsaka symptom som dessa. (oro/ångest/panikattacker mm) Anser mig själv vara drabbad och misstänker starkt att fler kan vara det... Nål i en höstack kanske, men kan denna info. hjälpa NÅGON av er andra som mår dåligt, skulle jag bara bli glad! Mycket nyfiken... Kommentera gärna.

Läs mer på: www.familjeliv.se/Forum-15-317/m70130941.html 

• Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?
  • Lella82

Jag är 31 år gammal och satte in kopparspiral i höstas efter att ha ätit ppiller i 10 års tid. Nu som en blixt från klar himmel har jag drabbats av konstant oro och panikattacker till och från under dagen. Vet ej om det är stressrelaterat (börjat nytt jobb) eller om det har en annan orsak. Jag har aldrig haft sådana här problem tidigare i mitt liv så det är klart man letar med ljus och lykta efter en möjlig orsak till attackerna...vill gärna veta mer om det kan bero på kopparspiralen...märker man skillnad direkt när man tar ut spiralen då eller? Jag försöker med allt som kan ta slut på eländet..:(

• chokladpralinen

Hej Lella82!
    Följde du länken ovan? Där finns min historia i korta drag. För mig var det precis som för dig: Hade ALDRIG någonsin tidigare haft sådana problem! Men två månader efter insättningen av kopparspiral, började symptomen smyga sig på. En trötthet utan dess lite. Snurrig i skallen. Mådde rent ut sagt - SKITkonstigt! Sedan efter en månad till, kom en första panikattack. Det var hemskt! Som en blixt från klar himmel! Och oron, den var utan dess like... Tappade mängder av hår. Gick omkring som i en "bubbla". Hjärnan hängde inte med för fem öre! Det var knappt jag kunde delta i en normal diskussion. Och tankarna skenade...Jag har väldigt mycket information som jag kan dela med mig av. PM:a mig gärna!! Jag ska iaf göra vad jag kan, för att ev. hjälpa dig! Och visst kan man bli bra igen, men det kan ta flera månader - ibland år. Men hör av dig till mig så berättar jag mer. Kram o lycka till! PS har du fler symptom än "bara" panikattackerna? Kolla på länken ovan så kan du jämföra själv o se efter hurpass väl symptomen stämmer överens. DS

• chokladpralinen

....och de vanligaste symptomen på kopparförgiftning (copper toxicity) för er som undrar, är:

- Oro/ångest/ nervositet (utan uppenbar anledning!)
    - Panikattacker (-)
    - Hjärndimma, tänker inte klart
    - Yrselkänslor, snurrighet
    - Skenande tankar
    - Acne, hudutslag, rodnader 
    - En förlamande trötthet/utmattning
    - Kraftigt håravfall
    - Ledvärk
    - "Nervpirr", sockerdrickskänslor i kroppen
    - Hyperkänslighet för stress och ljud
    - Sömnproblem

(Men det finns fler.)

Som sagt, följ gärna länken i första inlägget, där står mer om "historien bakom". 

• Lella82

Har alla symptom utom håravfall och sömnproblem. Kan du skicka PM till mig med mer info så uppskattas det:) jag har läst länkarna annars och känner igen mig i mycket. Jag satte in spiralen i november förra året men har inte haft några symptom alls förrens i april då jag höll på att svimma ett par ggr när jag åkte pendel. Bortförklarade det hela med att jag haft en dålig dag el dyl. Fattade inte att det var mindre attacker redan då... Men nu i mitten av juni slog panikångesten till med full kraft så det inte gick att förneka vad som hände. Alla symptom rasade över mig och jag blev sjukskriven...ska börja jobba 50% imorgon och se hur det går. Man kan ju inte gömma sig för världen heller. Vill inget hellre än att bli mitt gamla, självsäkra, positiva jag igen.. Svårt att veta vad mina problem beror på. Det kan ju faktiskt vara stressrelaterat då jag pluggar heltid på universitet, jobba mycket extra samt har småbarn, villa osv... Vore ju inte så konstigt om man bränt ut sig;) men jag ska definitivt ta ut spiralen så fort jag får en tid hos BM. Gör som sagt allt för att slippa ångesten/ oron och då får man helt enkelt ta bort ett moment i taget med uteslutningsmetoden.. Försöker köra en hel del mindfullness, äta magnesium, johannesört och B vitamin för att stärka och lugna kroppen. Tack för att du svarade så snabbt! Känns skönt att få lite stöd i mörkret..

• chokladpralinen

Ja jag har PM:at dig Glad och vi hörs nog igen...

Flinns det fler som har upplevt ett liknande samband?

• pillan3

Hej Satte in kopparspiral i juli 2012 och sen började helvetet och fattar nu eller hoppas att det är på grund av den... Fick väldig mensvärk, mer smärta vid ägglossning...tönkte inte så mycket me på det. Sen kom acne stora röda bölder på kinderna och har aldrig haft acne bara små finnar ibland...ringde barnmorskan och frågade om det berodde på spiralen och fick svar att nej, helt omöjligt den har inga hormoner alls! Hon trodde det berodde på ändrade levnadsvanor..gick på det! Sen började ångesten och oron komma och bävade för att få depression igen (hade förlossningsdeprission med första barnet och haft lite upp och ner, fem år sen) Medans pms blev värre och värre och sömnlösa nätter! Det började ca två månader efter den sattes in...sen har det bara blivit värre och värre eftrr varje månad. De senaste månaderna har jag fått sån hemsk ledvärk, smärta i magen och ångest, även haft tankar om varför och orkar inte med detta liv...har alla symtom som du beskrivit förutom håravfall, eller jo, det har jag ju viste men inte lagt så mycket energi på det utan min man som påpeka när han skulle borsta döttrarnas hår :o irriterad är jag ständigt och barn och man får lida....har länge tänkt ta ut den, men alltid fått höra att den är ofarlig och biverkningen kan vara mer blödning! I morgon åker den ut om jag så själv ska dra ut den...allt händer för det mesta innan mensen och kanske glad tre dagar i månaden...kanske ska tillägga att jag är nickelallergisk och latex allergisk...ingen som frågade mig det! Hoppas att det blir ändring på detta med kopparspiral

• chokladpralinen

Hej Pillan. Jag är mycket mån om att hitta fler drabbade. Tack för att du delade med dig av din historia. Det är hemskt, men det är så här vi får hjälpa varandra att bli varse problemet, när inga läkare, barnmorskor eller läkemedelsbolag gör det... Jag skulle råda dig att bli medlem i vår supportgrupp (länk finns i bloggen), OCH, kanske viktigast av allt - ANMÄL dina biverkningar BÅDE till barnmorska OCH Läkemedelsbolag, gärna även Läkemedelsverket. Jag ledsagar dig gärna hur, om det behövs! Ju fler som anmäler biverkningarna, desto större chans att få bort dessa otäcka spiraler från marknaden - eller i varje fall få med relevant information i patientbroschyrerna!! 
    Jag förstår precis vad du går igenom just nu. Rynkar på näsan Och helt rätt av dig att som steg ett ta ut spiralen så fort som möjligt! Sedan kan det bara bli bättre!! Att dra ut den själv är nog inget jag skulle rekommendera dock (även om jag vet personer som gjort det). Men ring och boka en tid så snart som möjligt!  Hör gärna av dig via pm om du vill.
    Kram & lycka till!!

• chokladpralinen

Hoppsan, bloggadressen hade jag visst inte skrivit ovan. Men jag kan PM:a dig den :) /P

• chokladpralinen

Vill gärna ta del av fler liknande erfarenheter!!

• chokladpralinen

Fler som drabbats?

Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?