• Lella82

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Jag är 31 år gammal och satte in kopparspiral i höstas efter att ha ätit ppiller i 10 års tid. Nu som en blixt från klar himmel har jag drabbats av konstant oro och panikattacker till och från under dagen. Vet ej om det är stressrelaterat (börjat nytt jobb) eller om det har en annan orsak. Jag har aldrig haft sådana här problem tidigare i mitt liv så det är klart man letar med ljus och lykta efter en möjlig orsak till attackerna...vill gärna veta mer om det kan bero på kopparspiralen...märker man skillnad direkt när man tar ut spiralen då eller? Jag försöker med allt som kan ta slut på eländet..:(

• Lella82

Har alla symptom utom håravfall och sömnproblem. Kan du skicka PM till mig med mer info så uppskattas det:) jag har läst länkarna annars och känner igen mig i mycket. Jag satte in spiralen i november förra året men har inte haft några symptom alls förrens i april då jag höll på att svimma ett par ggr när jag åkte pendel. Bortförklarade det hela med att jag haft en dålig dag el dyl. Fattade inte att det var mindre attacker redan då... Men nu i mitten av juni slog panikångesten till med full kraft så det inte gick att förneka vad som hände. Alla symptom rasade över mig och jag blev sjukskriven...ska börja jobba 50% imorgon och se hur det går. Man kan ju inte gömma sig för världen heller. Vill inget hellre än att bli mitt gamla, självsäkra, positiva jag igen.. Svårt att veta vad mina problem beror på. Det kan ju faktiskt vara stressrelaterat då jag pluggar heltid på universitet, jobba mycket extra samt har småbarn, villa osv... Vore ju inte så konstigt om man bränt ut sig;) men jag ska definitivt ta ut spiralen så fort jag får en tid hos BM. Gör som sagt allt för att slippa ångesten/ oron och då får man helt enkelt ta bort ett moment i taget med uteslutningsmetoden.. Försöker köra en hel del mindfullness, äta magnesium, johannesört och B vitamin för att stärka och lugna kroppen. Tack för att du svarade så snabbt! Känns skönt att få lite stöd i mörkret..

• Lella82

Jag tog ut min kopparspiral i onsdags efter att faktiskt mått bra i en veckas tid. I fredags kom ångesten tillbaka och jag har mått dåligt hela helgen. Jäkla skit alltså! Vet inte vad jag ska ta mig till och imorgon börjar jag jobba heltid igen hur nu det ska gå till...?

• Lella82

Ok ska försöka härda ut denna vecka så hoppas jag det blir en ljusning sen! Ska öka intaget av johannesört och se om ångesten lättar lite. OCH försöka hålla tankarna i styr...

• Lella82

Pillan..jag är oxå nickelallergiker. Ser du ngt samband till det eller? Lider med dig då jag har det precis som du låter det som..vi kan väl alla peppa varandra här för man behöver verkligen stöd. Från vårdens håll upplever jag inte någon hjälp alls förutom sjukskrivning men jag vill ju bli FRISK! Inte gå hemma på oviss tid...

• Lella82

Vad för antidepressiva äter du och hur snabbt verkade de? Biverkningar? Har varit vaken hela natten nu pga ångesten och känner mig desperat..:(

• Lella82

Hej:) jaså är det nickel i i den dessutom??? Hade jag ingen aning om..jag som är jättekänslig ju! Ja hur dagen gick. Jag var vaken hela natten mellan sön-mån med svåra ångest krypningar i hela kroppen så starten på dagen blev inget vidare. Satt och jobbade och grät om vartannat.. Ringde VC och sa att jag vill träffa en läkare för att få ssri utskrivet för jag orkar inte må såhär. Så jag ska få träffa en läkare på fredag kanske.. Sen på eftermiddagen lättade allt och jag började må bättre och det har tack och lov hållet i sig även nu på kvällen:) underbart när ångesten lättar! Har även fått sömntabletter utskrivet som jag ska ta på natten så jag slipper ligga vaken och lida..

• Lella82

Pojkemamma..låter precis som för mig då. Jag tog ut min spiral för ca två veckor sen men märker ingen drastisk förbättring så det kanske är stressrelaterat trots allt?.. Träffade en kurator i fredags och hon sa att dessa symptom ofta kommer som en blixt från klar himmel då man haft mkt stressandes lång tid men inte känt sig stressad psykiskt. Istället är det kroppen som reagerar med ångest, oro etc...jag ska få ssri utskrivet på tisdag och hoppas på en ordentlig förbättring av det. Vilket preparat äter du?

Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?