Inlägg från: chokladpralinen |Visa alla inlägg
  • chokladpralinen

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Jag är visserligen inte nickelallergiker själv, men det stör mig lite att man inte blev tillfrågad om ev. allergier vid insättningen... det blev i allafall inte jag?! Hur kan man undvika en såpass viktig grej...? Lella, precis så är det, man vill ju bli FRISK... inte ifrågasatt eller dumförklarad... 
    Kram på er!! Ja här stöttar vi varandra!  

• chokladpralinen

LinaSofia: Har du några av symptomen jag listade lite högre upp...? Depression förekommer, det vet jag, men då oftast i kombination med fler symptom.....

• chokladpralinen

Pillan3: Ja, i varje fall Nova T innehåller nickel (enl. läkemedelsbolaget) men "inga nickelallergier är inrapporterade" säger dom.

aysn: Jag skulle inte chansa, om jag var du.... :-S

Lella82: Hur gick det idag?? Har tänkt på dig...! Hoppas du mår lite bättre nu?

Den som är intresserad kan gärna läsa mer i min blogg, där jag redogör för hela min historia:
    www.kopparspiral.blogspot.se

Efterlyser samtidigt fler likande erfarenheter!! 

• chokladpralinen

Åh vad skönt att höra att du mår bättre nu iallafall!! Kanske en Större vändning är på G...?? (Hoppas kan man ju alltid...) En läkare på fredag! Kanske? Jag tycker du borde få en tid imorgon jag! Hjärta Inte ska man behöva vänta flera dagar på något sånt om man mår så dåligt! Stå på dig, ring igen! (Ni kanske har nån Jourmottagning på kvällstid el liknande där du kan få snabbare hjälp?) Annars om möjligt, vänd dig till en grannstad! Kan ju kännas mkt tryggt att ha tabletterna till hands, även om du nu (Förhoppningsvis!) får fortsätta må bra!!
    Ok du får höra av dig med hur det går!
    Kramar Pralinen

• chokladpralinen

Ja, det är helt sjuuukt!! Det vi som användare kan göra, är att ANMÄLA/RAPPORTERA alla sådana här biverkningar! Inte lyssna på barnmorskornas "sådant kan inte kopparspiraler orsaka", utan kräv istället att bm rapporterar dina symptom som troliga biverkningar (det kan du även göra själv, både till Läkemedelsverket och till Läkemedelsbolaget bakom produkten)! 

• chokladpralinen

Inga andra med liknande erfarenheter? Mycket nyfiken på att höra fler historier som våra....

• chokladpralinen

LinaSofia: Hej igen! Vet du, det största problemet är att det knappt finns någon vetenskaplig forskning över huvud taget om detta! Ett faktum som stör mig enormt... Det som finns, är en mexikansk undersökning från 2005, som säger att kopparspiralbärare har en fördubblad halt koppar i blodet jämfört med kontrollgruppen. Samma undersökning säger också att fler undersökningar bör göras, för att fastställa kopparspiralens eventuella toxicitet! (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16022851) Detta har alltså inte gjorts!! (Ställde nämligen frågan till Läkemedelsbolaget) All tidigare forskning som gjorts, rör nämligen spiraler med hälften så stor kopparyta jämfört med dagens 380 mm2 kopparyta (den "nya generationens kopparspiraler"). Så trots att kopparytan under senare år nästintill fördubblats, fortsätter man hävda att "kopparspiralen frisätter mindre mängd koppar än du dagligen får i dig via födan"... etc. Dessutom kan jag nämna att den amerikanska motsvarigheten, Paragard, hade med "nervositet" som en biverkan i sin ursprunliga approval-ansökan fr 1984. Men detta står av någon anledning inte med i patientinformationen....! Ja frågetecknen är många och stora och oroväckande, tycker jag... Vad gäller dina symptom, så låter de ju onekligen rätt så lika mina egna och andra drabbades symptom. Vore jag du skulle jag nog låta ta ut den, ja.... du har ju inget att förlora i alla fall :) Lycka till!!! Om du tar ut den, återrapportera gärna här hur det går!! Kram, Pralinen.

• chokladpralinen

Hej Pojkemamma!
    Vad glad jag är att du hittade hit. Jag tror säkert att kopparspiralen kan vara orsaken till det du upplever! Mina symptom smög sig också på. Upplevde de första symptomen, diffust, två månader efter insättning. Sedan bara accelererade dessa och slutade med ett besök på akuten, bland annat. Allt inom loppet av totalt 4 månader. Skulle vilja påstå att livskvaliten var obefintlig, under senare delen av samma period. Livet blev ett helvete!!!!
    Vad bra att du bestämt dig för att ta ut spiralen. Återkom gärna med en rapportering sedan efteråt!! Jag, och många med mig, har upplevt en KRAFTIG förbättring av allmäntillståndet ca en vecka efter uttaget. Hoppas detta gäller även dig! OCH och och, se för guds skull till att anmäla dina upplevda biverkningar, både till barnmorska/gynekolog, Läkemedelsverket och Läkemedelsbolag! (Jag vägleder dig gärna hur.)
    Kram o STORT lycka till!!! 

• chokladpralinen

Finns det kanske fler som inte har upptäckt det här sambandet än...? Kommentera gärna!

• chokladpralinen

Vill gärna höra fler erfarenheter! :)

• chokladpralinen

Hej ANNM!

Roligt att du hörde av dig, men mindre kul att se att du också verkar vara drabbad... :(

Till att börja med, ta ut, ta ut ta ut den!! Du verkar uppleva precis samma konstiga och diffusa symptom, som jag också gjorde i början. För mig började det närmare 2 månader efter insättning (konstig yrsel, lite "frånvarokänsla", en mystisk känsla i hela kroppen, trötthet) och det borde väl se ungefär likadant ut för dig...? Min första panikattack fick jag drygt 2 månader efter insättningen. Sedan eskalerade precis allt. ALLT! Riskera inget, är det absolut bästa råd jag kan ge dig!! Jag lovar att om du ger det chansen och symptomen förvärras, nej, det är inget du vill uppleva... 

Nu verkar det som att kopparförgiftning lättare uppstår vid stress, det beror dels på att zinknivåerna hastigt minskar vid stressiga situationer, och därmed stiger samtidigt kopparnivåerna. Dessutom, om man lever ett rätt så stressigt liv, blir binjurarna till slut utmattade och fungerar sämre. Med följden att de renar kroppen sämre från toxiner! Har man dessutom höga östrogennivåer spär det på problemen, då östrogen och kopparhalter "följs åt".

Men det är så lätt, att "skylla allting på stress".... och precis som du skriver, jag har också haft det stressigt tidigare i livet, mycket mer än nu och under senare tid, och aldrig har jag reagerat på det här sättet förut. Koppar är grundproblemet, men stress gör att man löper man större risk att drabbas av kronisk kopparförgiftning. Däremot ska man inte tolka symptomen som DIREKT stressorsakade! För det är de inte!! (Och det känner man i hjärtat, det skriker hela ens kropp. Detta är något väldigt fysiskt, och väldigt främmande! Något är Vääääldigt fel!!)

Man kan ju undra hur många som går omkring och knaprar piller "helt i onödan"? (Förstå mig rätt...) Det är banne mig som någon skrev på nätet, något jag läste häromdagen. Svenska läkare behandlar SYMPTOM, inte orsaker! Det är så hemskt, så hemskt och så tragiskt, att det här problemet inte fått större gehör inom forskarvärlden/läkarvärlden. Vi måste hjälpas åt, och göra något åt detta! Framför allt genom att RAPPORTERA biverkningarna till Läkemedelsverket! Annars händer inget!!

Förlåt, blev kanske lite off topic, men min absolut bästa råd är - TA UT DEN ILLA KVICKT! För din egen skull!! För din familjs skull!  Hade någon varnat mig där i början... hade jag inte behövt gå igenom det här.... :/

PM:a mig om du har frågor!

Kram & lycka till! 

• chokladpralinen

Hej HelgaPelga!

Precis som någon ovan redan skrivit: Hormonspiral och kopparspiral är INTE samma sak. Hormonspiralen innehåller hormoner, medan kopparspiralen då består av koppar.... Däremot, är biverkningarna ofta liknande. Just på grund av att de påverkar våra egna hormoner på ett likartat sätt!  

Vissa personer verkar mycket känsligare än andra när det gäller biverkningar. (Nu talar jag "för" kopparspiral, eftersom det är en sådan jag själv har haft, och har läst mest om.) Kanske beror det på att man lever stressigt (vilket ger försvagade binjurar och därmed avgiftas kroppen sämre från toxiner såsom koppar), äter zinkfattig men kopparrik föda (finns bl.a. mycket koppar i lever, nötter, choklad, mm), ja vegetarianer löper också större risk att drabbas av samma anledning (födan), man kanske är östrogendominant (östrogen kontra progesteron; östrogen- och kopparhalter följs åt, höjs den ena så höjs även den andra...) ja det finns många tänkbara faktorer... och knappast någon forskning! Det är just det som är så skrämmande tycker jag.

Mirena (hormonspiral) vet jag att det är rätt många som får biverkningar av, ja, Och många rapporterar säkert även dessa. I kopparspiralens fall ser det lite annorlunda ut; jag misstänker att det finns ett Stort mörkertal drabbade, men eftersom man hela tiden intalas att "kopparspiraler innehåller inga hormoner och är därför harmlösa", är det troligt att man inte ser sambandet över huvudtaget - vilket i sin tur leder till att ingen heller rapporterar in biverkningarna... En ond spiral! Kopparspiraler går heller inte under läkemedelsreglementet, just på grund av att de inte anses vara läkemedel, utan går under beteckningen "medicintekniska produkter"... (Men biverkningarna går lika bra att anmäla för det!)

Visst drabbas inte alla, men SJÄLVKLART borde problemet uppmärksammas mer (och nu tänker jag främst på koppartoxicitet), forskning borde göras, användare borde rapportera in sina biverkningar, barnmorskor borde upplysa användarna om riskerna... osv. Så att man själv iallafall kan fatta ett välgrundat beslut - vill jag ta risken eller ej? Som det ser ut nu, finns risken men ingen påtalar det! Därför är det så enormt viktigt, att medvetenheten om problemet ökar!

Nu blev det lite långt, men det känns minst sagt angeläget! :) Och vore jag du, HelgaPelga, så skulle jag definitivt välja att ta bort spiralen. Du har hälsan att vinna!

Kram o lycka till!! 

• chokladpralinen

Tack "Finisen" :) Ja det är viktigt, viktigt, viktigt att rapportera in symptomen/biverkningarna till Läkemedelsverket!! TROTS att jag kraftfullt uppmanar till biverkningsrapportering i min blogg, och trots att jag vid det här laget haft kontakt med långt fler än hundratalet misstänkt drabbade, har Endast 6 resp. 7 ynka rapporter kommit in till Bayer resp. Läkemedelsverket. Och TROTS att många även hävdat att man sagt till sin barnmorska att rapportera in biverkningarna, HAR ENDAST 2 (!!) st rapporter skickats in fr sjukvården! (under 2013) Man undrar varför??? Dessutom, dessa två ynka rapporter gällde 1) extrauterin graviditet resp. 2) Högt TSH. Alltså inte Något av de "vanliga" kopparförgiftningssymptomen!! Så, snälla ni, RAPPORTERA IN för guds skull! Och försäkra er om att barnmorskorna gör det!! Stort tack på förhand!!

• chokladpralinen

Alla som känner igen sig är väldigt välkomna till vår facebookgrupp för drabbade, sök efter "kopparöverskott/kopparförgiftning - med eller utan kopparspiral", så hittar ni oss!! Vi är redan över 300 medlemmar o gruppen har bara funnits sen i höstas! Och snart kommer TV4 Nyheterna sända ett reportage om kopparförgiftning/kopparspiraler vilket känns som ett enormt framsteg bara det!!

• chokladpralinen

Jag har pm:at dig, Ghostdog66!! Din barnmorska ska absolut rapportera in dina upplevda biverkningar - det är hon skyldig att göra - , och gör det själv du också! (www.lakemedelverket.se) All lycka till!!

• chokladpralinen

PS: det kan ta tid att bli av med biverkningarna, har själv "detoxat" i 1 1/2 år nu, men huvudsaken är att det går framåt :) dock är det viktigt att känna till att biverkningarna kanske inte försvinner omgående... det brukar kallas "koppardumpningar" och dessa återkommer med jämna mellanrum, tills kopparnivåerna i kroppen normaliserats. Ett JÄTTEBRA boktips i just det här ämnet är Ann Louise Gittlemans´ "Why Am I Always So Tired?" (finns i pappersform samt som e-bok för runt en hundring) DS

Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?