Hej ANNM!
Roligt att du hörde av dig, men mindre kul att se att du också verkar vara drabbad... :(
Till att börja med, ta ut, ta ut ta ut den!! Du verkar uppleva precis samma konstiga och diffusa symptom, som jag också gjorde i början. För mig började det närmare 2 månader efter insättning (konstig yrsel, lite "frånvarokänsla", en mystisk känsla i hela kroppen, trötthet) och det borde väl se ungefär likadant ut för dig...? Min första panikattack fick jag drygt 2 månader efter insättningen. Sedan eskalerade precis allt. ALLT! Riskera inget, är det absolut bästa råd jag kan ge dig!! Jag lovar att om du ger det chansen och symptomen förvärras, nej, det är inget du vill uppleva...
Nu verkar det som att kopparförgiftning lättare uppstår vid stress, det beror dels på att zinknivåerna hastigt minskar vid stressiga situationer, och därmed stiger samtidigt kopparnivåerna. Dessutom, om man lever ett rätt så stressigt liv, blir binjurarna till slut utmattade och fungerar sämre. Med följden att de renar kroppen sämre från toxiner! Har man dessutom höga östrogennivåer spär det på problemen, då östrogen och kopparhalter "följs åt".
Men det är så lätt, att "skylla allting på stress".... och precis som du skriver, jag har också haft det stressigt tidigare i livet, mycket mer än nu och under senare tid, och aldrig har jag reagerat på det här sättet förut. Koppar är grundproblemet, men stress gör att man löper man större risk att drabbas av kronisk kopparförgiftning. Däremot ska man inte tolka symptomen som DIREKT stressorsakade! För det är de inte!! (Och det känner man i hjärtat, det skriker hela ens kropp. Detta är något väldigt fysiskt, och väldigt främmande! Något är Vääääldigt fel!!)
Man kan ju undra hur många som går omkring och knaprar piller "helt i onödan"? (Förstå mig rätt...) Det är banne mig som någon skrev på nätet, något jag läste häromdagen. Svenska läkare behandlar SYMPTOM, inte orsaker! Det är så hemskt, så hemskt och så tragiskt, att det här problemet inte fått större gehör inom forskarvärlden/läkarvärlden. Vi måste hjälpas åt, och göra något åt detta! Framför allt genom att RAPPORTERA biverkningarna till Läkemedelsverket! Annars händer inget!!
Förlåt, blev kanske lite off topic, men min absolut bästa råd är - TA UT DEN ILLA KVICKT! För din egen skull!! För din familjs skull! Hade någon varnat mig där i början... hade jag inte behövt gå igenom det här.... :/
PM:a mig om du har frågor!
Kram & lycka till!