• pth

Slutat amma 11 månaders. Hur få bort det onda, spända i bröstet?

Ont!!!! Mannen och barnen är på landet. Jag är hemma och jobbar. Tänkte detta skulle vara en naturlig väg att sluta amma helt. Har ammat typ tre gånger om dagen sedan jag började jobba för 2 månader sedan och tänkte att jag ammar ju så lite, morgon, em och kväll så det skulle inte vara några problem att sluta. Men aaaaajjjj! Det ena bröstet är helt stenhårt och ömt. Jag försöker pumpa ur, men det gör ju så jäkla ont bara att ta i det. Tänkte ju att jag skulle pumpa ur så lite som möjligt för att få produktionen att sluta, kanske var jag för snål med pumpningen i början. Nu vill jag bara få ut det jag har, men kan inte. Vad ska jag göra? Har försökt pumpa ur i duschen. Funkar lite mindre smärtfritt, men efter ngn timme är det hårt igen...

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Slutat amma 11 månaders. Hur få bort det onda, spända i bröstet?
  • Egendomligt

Tror att du tänker rätt med att pumpa ur så lite som möjligt, har du använt pump eller handmjölkat ur? Annars kanske det kan fungera. Jag var utan mina barn (tvillingar 11 månader) en natt, och då pumpade jag ur 1-1,5 dl totalt (lite på kvällen, sen på morgonen) för att få bort det värsta. Jag skulle ju i och för sig fortsätta amma efteråt.

Det finns vissa saker som kan minska mjölkproduktionen. Pepparmyntste är ett exempel... Du kan säkert googla på fler.

• MarryJo

Duscha varmt o handmjölka ur de värsta är skönast tycker jag.. då jagar man inte igång produktionen så mycket..

• Rallypillan

Favoritar! Kan behöva tips så småningom :) en fråga bara, hur lång tid tar det innan produktionen börjar minska?

• petra11

Hur går det? Har du ont hela tiden? Själv slutade jag amma i fredags och har oxå spända ömma bröst sen dess, men jag försöker bara härda ut och vänta på att mjölken försvinner, tror det brukar ta någon vecka.. Vill helst inte pumpa ur något för det känns som man förlänger hela processen då..?

• Paincake

När jag skulle sluta amma fick jag råden att använda en stadig, bygellös bh (typ sportbh) dygnet runt och försiktigt massera ut överskottet i en varm dusch. Sen var det viktigt att hålla brösten varma så lägg en vetekudde eller liknande på.

Lycka till! 

• pth

Nu inne på tredje dagen utan att amma och nu är det mycket bättre. Har lyckats pumpa ut lite lagom tror jag. Var nog lite för snål med pumpandet i början. Ville ju att produktionen skulle lägga ner och pumpade inte förrens jag verkligen verkligen behövde och då gjorte det ju så himla ont. Igår kväll tog jag ut lite mer än tidigare och nu har jag inte behövt pumpa ut ngt idag.

Denna dagen ett liv
Svar på tråden Slutat amma 11 månaders. Hur få bort det onda, spända i bröstet?