Anonym (x) skrev 2013-09-25 15:38:07 följande:
Här håller jag med dig. Jag vet själv hur jag faktiskt mer eller mindre förr nästan kände avsky bara jag hörde om någon som var otrogen. Just därför att jag visste hur ont det gör människor runt om när det uppdagas. Nu är jag i en annan sits och jag förstå att det inte alltid är som det ser ut. Erfarenhet eller bara ändrat mitt tycke o smak efter vad jag själv upplevt? Inte vet jag... det kanske är samma sak till o med.
Men som sagt. Håller med dig här. Det är självklart tycker jag att man visst kan känna saker mot en viss sorts handling även om man inte varit med om det själv. Jag tycker t ex det är en avskyvärd handling att mörda någon. Sedan kanske jag kan känna med mördaren om jag får bakgrundsfaktan bakom men det är fortfarande en avskyvärd handling. Det kan man aldrig komma ifrån, hur förmildrande omständigheter det än är.
När det kommer till just otrohet så tycker jag ungefär detsamma som ovan. Ja, jag kan kanske känna med personen som är otrogen men själva handlingen tycker jag fortfarande är fel. Frågan är hur vi människor ändå fortsätter med det? Även om vi tycker det är fel? Är det av bara sexuella känslor som vi låter styras av eller kanske kärlek till den vi är otrogna med? Varför gör vi inte slut på vårt förhållande först? Är det ok att år ut och år in bedra den man lever med? Nä, det är det inte skulle de flesta nog svara. Men min fråga kvarstår... varför gör vi så? Är det av lathet?
Jo självklart kan jag förstå att man ser saker och ting på ett annat sätt och får en djupare förståelse för det då man själv upplevt dem än när man inte upplevt det... jag hade tex en bild av hur det kunde kännas att hoppa fallskärm innan jag själv gjorde det , och visst var det en helt annan känla att faktiskt uppleva hur det känns att hoppa från ett plan från 4000 meter höjd.... känslor är svåra att beskriva logiskt , man måste nästan ha upplev dem för att kunna förstå , hur förklarar man för en blind hur en sommaräng ser ut , upplevs och känns ? Hur förklarar man för en döv vilka känslor musik kan väcka ?.. så visst förstå jag vad du menar.
Det jag menar är att oavsett om man har eller inte har samma upplevelser för andra så finns det handlingar som inte känns ok , oavsett vilka erfarenheter man har , otrohet (som symboliserar svek) är ett , våld ett annat , utnyttjande ett annat , etc , etc...så även om man själv pga sina egna iupplevelser kanske bättre kan förstå vilka mekanismer som leder till en otrohet , hur det känns , etc så förändrar det lixom inte att handlingen i sig inte är bra och att det heller inte kommer uppfattas som bra av andra och väcka kriti , vilket är något jag anser man ska kunna tolerera , inom rimliga gränser såklart. Sen kan jag givetvis förstå att det inte är speciellt kul att ta kritik , men jag tror att man som vuxen oxå bör vara kapapabel att kunna avgöra om kritiken är välgrundad eller ej , det är oxå förståelse , pårecis som man kan ha förståelse för varför otrohet uppstår så kan man oxå ha förståelse för att det väcker kritik.
Jag tycker ungefär som du , jag anser mig ha hyfsat bra förståelse för varför otrohet uppstår , vilka mekanismer som ligger bakom , varför människor agerar som de gör , etc... men jag har noll förståelse eller tolerans för bortförklaringar , ursäkter och försök att förringa det svek det faktisk är. Och tyvärr florerar ursäkter ganska fritt , finns tom de som tom menar på att otrohet är något som är bra för alla i förhållanden , även för den som blir bedragen.....
Varför människor gör så och har gjort så i alla tider är en bra fråga , bevisligen spelar det ingen roll hur stora insatserna är , människor har genom hostorien visat sig vara beredda att riskera livhanken för ett nyp vid sidan av eller för en förälskelse. Se bara på tex Clinton som var beredd att offra sin post som president för en av världens mäktigaste nationer för att få sig ett nyp med en en älskarinna... varför ? Jag tror inte det finns en enkel förklaring utan många olika förklaringar , förhållande , personlighet , omständigheter , psykologi , etc.. vilka ibland kan sammanfalla eller verka var för sig.