Anonym (?) skrev 2013-09-18 02:03:17 följande:
Tror att det är för att man innerst inne har släppt varandra och bor ihop och lever tillsammans av gammal vana. Det är praktiskt - men många bitar saknas i relationen. Annars gör man inte så.
Nja , kanske för vissa men knappast alla , jag tycker att statistisken talar sitt ganska tydliga språk , väldigt FÅ lämnar sina respektive för sin älskarinna , väldigt FÅ förhållanden som börjar på det sättet håller.
Jag tror snarare att är rent önsketänkande från älskarinnans sida att tro att de lever tillsammans av gammal vana , att de egentligen släppt varandra osv , dels pga att det är det hon vill (önsketänkande) , hon vill ju gärna se sig själv som nummer ett och inte som ett andra handsval . och därmed intalar hon oxå sig väldigt gärna att det är egentligen henne han älskar mest av alla och frugan har han bara kvar av gammal vana eller för barnens skull... och dels för att det är något mannen tutat i henne... och då återkommer vi till det jag tidigare skrev , om han nu inte har några somhelst problem med att bedra sin fru och ljuga för henne varför skulle han då ha några större problem med att ljuga för älskarinnan och säga precis det som behövs för få henne dit han vill och kunna fortsätta äta kakan och ha den kvar ? Varför skulle han bryta upp med allt vad det innebär när han kan slippa det och ha både frugan och älskarinnan kvar ?
Jag tror att det är där det stora problemet ligger att älskarinnan oftast är helt övertygad om att hans känslor för henne är precis lika stora och ärlkiga som hennes , de verkar inte på något sätt kunna tänka sig att det kan möjligtvis vara så att mannen kanske ljuger ? Att han kanske ljugit redan från början om sina känslor för sin fru och tillståndet på deras förhållande ?
Jag menar finns det någon som INTE säger att det har det jättejobbigt hemma , att frugan si eller så , att det är sååå trötta på sitt förhållande , att de bara stannar för barnens skull , osv... ? Den gamla visan är jus så uttjatad och repig att den nästan blivit ett stående skämt ? Visst det kan ju vara så att just den mannen är ett undantag (och det är väl det hoppet älskarinnor lever på) men statistiskt sett så stämmer ju bilden ganska bra med verkligheten , det ÄR oftast rent skitsnack óch så fort älskarinnan ställer krav så springer han fort som fan och dumpar älskarinnan med någon lam ursäkt.
Näää så kan det ju inte vara tänker många nu , han är ju så snäll , så ärlig , the love of my life , etc.. ok då återkommer vi återigen till samma punkt... om han nu är så snäll och så ärlig , varför har han då inga som helst problem med att bedra och ljuga för sin fru ? Och om han kan göra så mot sin fru , någon han antagligen känt mycket längre , har många fler minnen och band med , har barn med , etc , varför skulle han vara helt inkapabel att göra likadant mot er ?
Annars gör man inte så ?... jo det gör man ... det är en myt att all otrohet beror på djupa problem i förhållandet , otrohet förekommer precis lika ofta i väldigt bra förhållanden , problemen behöver inte ligga i förhållandet , de kan ligga hos individen.