• Fool

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (Vara öppen?) skrev 2013-09-18 11:13:19 följande:
    Jag tror det kan vara på många sätt. Visst  många fall är det nog så att den som är förhållande ljuger för älskarinnan (el älskaren) och säger det är dåligt etc. Men det behöver alls inte vara så.man kanske är helt ärlig mot sin älskarinna/älskare. Att det är han/hon man är ärlig mot. Jag har tex aldrig ljugit om att jag haft sex med min fru. 
    Det är väl inte mycket till ärlighet , att du har sex med frugan kan väl älskarinnan räkna ut på egen hand ?

Fast frågan är om alla är så ärliga med hur det verkligen står till i deras förhållande ? Om man inte spär på en gnutta ? Jag tror ju knappast man går ut och säger till sin älskarinna... ja du vet vi har det väldigt bra min fru och jag , jag älskar henne över allt annat , dig har jag bara för att ligga med då och då och så fort du börjar ställa krav så kommer jag dumpa dig... ska vi ligga nu ? 
  • Fool
    Anonym (Aldrig säg aldri) skrev 2013-09-19 18:11:26 följande:

Vadå för statistik? Finns det ens någon sådan? Man kan väl bevisa vad som helst med statistik beroende på hur man frågar. Har de verkligen frågat separerade par varför de separerade och om orsaken var en annan partner? Har de frågat om det var huvudorsaken till separationen (det tror jag sällan det är) eller om det fanns någon annan i bakgrunden då de separerade. Svarar folk ens på sådana frågor. Var hittade du den statistiken?
    Ok , läs på lite om statistisk , syftet med att samla statistik , hur man går tillväga med att samla statistik... sen kan vi diskutera frågan vidare Flört
  • Fool
    Anonym (Aldrig säg aldri) skrev 2013-09-19 18:24:56 följande:

Jag vet det för jag har pluggat statistik. Men det är ändå så att man frågar som man får svar. Och var hittar du statistiken då hela tiden syftar på. Källangivelse alltså.

http://otrohet.onlinetips.se/statistik.htm

Tyvärr är stistik kring otrohet väldigt dålig i sverige , FR sitter säkert på en massa fin statistik , men verkar inte publicera den. Det finns klart mer statistik från andra västländer som tex usa och england , om den är relevant för sverige kan jag inte svara på , många av siffrorna stämmer iaf med undersökningar i sverige , tex antalet otrogna , antalet gökungar , etc... sen har andra postat liknande statistik från andra källor ett antal ggr på otrohet och relations forum. 

Men oavsett statistik , så är det väl knappast någon newsflash att en otrogen man ganska ofta ljuger för sin älskarinna ? Vad tror du ? Tror heller inte det är en direkt newsflash att förhållandet mellan otrogen man och älskarinna många ggr avbryts ganska snabbt i samma sekund älskarinnan börjar ställa krav.

Min alldeles personliga uppfattning är att det är att vill man slippa bli lurad så kan det vara en ganska bra ide att ställa krav redan från början att mannen först ska lämna sin fru. Tror det är ett ganska effektivt sätt att gallra bort mindre seriösa män dessutom slipper man medverka i någon annans otrohet.  Tror en skilsmässa är ett tufft beslut att ta och genomföra , jag tror många drar sig för det in i det sista så länge de kan fortsätta ha både och , varför lämna trygghet och träffa sina barn på halvtid när man kan ha det kvar och ändå ha älskarinnan vid sidan av ? Jag tror de som menar allvar och verkligen ÄR så kära i sin älskarinna som de säger lämnar sitt befintliga förhållande relativt snabbt.
  • Fool
    Anonym (x) skrev 2013-09-20 13:19:21 följande:
    ... JO, så är det för mig i alla fall. Läste att ngn här i tråden (minns inte vem just nu) som var älskare åt någon och hade inget behov av att bli sambo men ville hellre att hon skulle säga som det var till honom. Att hon inte ville lämna och så, för det sårade mer. 

I mitt fall är det inte så och jag hoppas innerligt att den jag träffar inte känner så. Det skulle göra mig ont i hjärtat om han trodde att jag inte ville lämna den situation jag är i nu. Fast ibland händer saker i livet som gör att det bli så svårt för någon att verkligen våga ta steget.

Det kan handla om exempelvis det vi kan se på teve idag, en tjej som blev dödad av sin man samma dag som hon  sagt att hon ville skiljas.

Nu är det ett extremt exempel, jag vet men jag tog upp det bara för att försöka förklara hur olika människors liv kan se ut och varför en otrohetsaffär kan uppkomma. Den kvinnan kanske inte var otrogen alls, vad vet jag men pånera att hon nu varit det. Jag hade kanske faktiskt kunnat förstått varför. Och i ett sånt fall skulle otrohetsaffären vara ett sätt för henne att bryta sig loss. Förstår ni hur jag menar?

Jag försöker lämna mitt förhållande och är påväg. Min kille vet också att så är fallet och ja... det går väldigt sakta men det går åt rätt håll. Har börjat försöka bryta mig loss men det är så jobbigt och att jag har en älskare som hjälper mig på vägen, ja... det är faktiskt det enda som håller hoppet uppe just nu. Och i det fallet kan jag faktiskt inte se något negativt med det. Min kille vet, fast vi inte sagt orden öppen men jag vet att han vet och det är som om han inte vill att jag ska säga det. Inte för att han skulle bli mer sårad, utan för att han nog mer skulle vilja lägga sig i och tycka. Vilket jag inte heller vill. För min älskare är mitt val och han är en del av mitt nya liv och där vill jag inte att min nuvarande sambo ska lägga sig i vem jag träffar eller inte.

Kanske lite svårt att förstå min situation utan att ha alla pusselbitarna men jag ville ändå visa på att en otrohetsaffär är och kan faktiskt vara något positivt för många.

Det tyckte jag inte för några år sedan och förstod inte alls varför folk var otrogna. Kallade också dom för lögnare och svikare och allt annat man kan komma på. Fast det var i ett annat liv och då hade jag andra preferenser. Hade precis själv blivit sviken och såg alla som var otrogna som riktiga svin, faktiskt. Hur kunde de göra så mot sin partner? Mot sina barn, sin familj?

Och ja, det är hemskt. Det är det. Men i slutändan kan det bli bra ändå. Det har jag fått erfara och jag skulle nu inte vilja vara utan den erfarenheten. Den har gjort att jag förstår hur det känns att bli sviken på det viset.

I mitt liv, som jag lever nu kan jag inte tänka mig någon annan väg ut än att min älskare hjälper mig så som han gör. Och om han skulle tro att jag inte vill lämna... ja, det hade skärt i mitt hjärta. Hoppas verkligen han tror mig på orden.

Någon därute som förstår? 

Nja det du skriver är inte alls svårt att förstå , du gör det som känns bäst för DIG , det är ju inte så komplicerat att förstå ? Det är väl vad otrohet oftast går ut på ? Men det är inte alltid det som är bäst för DIG och det som är bäst för din partner sammanfaller. I ert fall verkar ni överens om er skilsmässa , båda är iaf medvetna om att ni ska skilja er , dessutom är han medveten om din älskare. Han har alltså en möjlighet att att förhålla sig till det.

Du skriver att du inte vill berätta för din man om din älskare för att han inte ska komma i vägen och ha åsikter , och det tror jag är en väldigt vanlig anledning till att man håller sin otrohet hemlig ,. iaf i de fall där man är förälskad i sidekicken , i de fall där man inte är förälskad i sidekicken har man nog andra anledningar. Därför att man vill gärna kunna klura och väga plus och minus i lugn och ro , utan inblandning av sin partner , och det är ju klart att det känns bäst för den som bedrar att kuna styra och ställa lite som han / hon själv vill, men hur ser det ut för den som blir bedragen i de fall där personen INTE känner till att deras partner har någon vid sidan av ? I de fall där personen INTE känner till att deras partner funderar på att skiljas ?, hur shysst är det mot sin partner att ge sig själv rätten att på egen hand bestämma förhållandets framtid ? Personen kanske gått omkring och haft en massa framtidsplaner och drömar knutna till sin partner och förhållandet ? Hur vanligt är det inte att någon lämnar frugan med en nyfödd unge , jag menar HAN kanske gått och grubblat i flera år , men för henne är det en nyhet , hon kanske tex hade valt att inte skaffa barn om hon vetat att han var förtjust i någon annan ?

Det jag försöker få fram är att det ofta finns en väldig smutsig baksida på det guldskinande myntet , att det inte bara handlar om två personer som fått känslor för varandra utan många ggr oxå ett oerhört svek mot den andres och / eller sin egen partner. Något man väldigt gärna skakar av sig med hänvisning till att jag minsann inte har något ansvar för någon annans förhållande... men riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
  • Fool
    Anonym (Åskådare) skrev 2013-09-23 09:19:43 följande:
    Riktat till "Varför otrohet?"

Jag förstår vad du skriver MEN jag anser att var och en är ansvariga för sina handlingar och sina egna relationer.

Om jag skulle vara på väg in i en otrohetshistoria som påverkar en kvinna i mitt nätverk - någon jag känner/vet vem det är så är svaret lätt. Min relation till kvinnan = mitt ansvar. Om ej så är det hans ansvar enbart.

Visst är det ingen som medvetet vill skada någon men älskarinnan har (oftast) en och endast en relation - den till mannen. Det hon känner till om hans fru/sambo är enbart färgar av vad han berättar. Då blir det svårt med lojaliteten systrar emellan. Även om etiken säger annat.

Visst är det sett från ovan helt rätt det du säger men ofta är det väldigt svårt när det gäller verkligheten.

Jag tror du blivit bedragen själv - jag är i så fall ledsen för din skull.
    Var och en är ansvarig för sina handlingar ja... vad man deltar i är inte det oxå en handling ?
    Har man inget som helst ansvar för vad man medvetet väljer att delta i ?

Är det ok att medverka i att göra en annan människa illa bara man själv inte är huvudansvarig utan bara med i et hörn ? Hur du än vrider och vänder på resonemanget så drar man ju sitt strå till stacken... om man mdevetet väljer att ligga med någon som redan är i en relation så är man ju oxå medveten om att någon blir bedragen , man är nog oxå ganska medveten om att man deltar i otroheten...och ändå har man inget ansvar menar du ?
  • Fool
    Anonym (x) skrev 2013-09-23 14:46:54 följande:
    Tack, blev först väldigt glad över att läsa det första. Lessen över den sista biten dock, ja.. det kanske är så. Jag tar kanske åt mig för att jag vet att det är "fel", det är ju självklart att även jag inser att otrohet är en felaktig handling. 

Varför jag fortsätter är dock min ensak, vill inte gärna gå in på personliga saker. Hoppas du förstår.

Men vi kan i alla fall hålla med varandra om att själva handlingen otroheten i sig är en orätt handling, sedan varför den uppkommer och fortgår.. det är en helt annan sak.Nalle 

Är inte det som att säga... ja jag vet átt det är fel att slå någon är fel , men jag tänker ändå fortsätta göra det eftersom jag anser mig ha anledningar till det , och dessutom har ingen rätt att "dömma mig" för det jag gör eftersom det är min ensak och mänskliga röttighet att slå någon om jag vill ?
  • Fool
    Anonym (Skuldfrågan?) skrev 2013-09-23 15:52:21 följande:
    Jag stämde av "skuldfrågan" i allmänna ordalag på min fikapaus. Ett hypotetiskt case lades fram.

Vi var rörande överens - den som är ansvarig är den som bedrar. Inte den som är verktyget för otroheten.

Det kan låta kallt och okänsligt men så såg alla på frågan. Inga av dessa personer har några otrohetsaffärer bakom sig vad jag vet. Inga skilsmässor utom min egen som utspelade sig helt utan otrohet som inslag.
    Ställ samma fråga igen och byt ut ordet otrohet mot inbrott.... är det ok om jag hjälper min polare att gör inbrott hos någon annan ? Det är ju inte jag som bär huvudansvaret utan min polare , jag bara hjälper honom bära ?

Därefter kan ni fråga er varför svaret blir annorlunda när det gäller andra sammanhang ?
    Varför är det ok att delta i en otrohet men inte ok att delta i ett inbrott ?

• Fool
    Flickanx2 skrev 2013-09-23 16:44:54 följande:
    Eh.. va? Jag slår väl ingen? Då skulle du ju i princip kunna jämföra vad som helst som är irrellevant angåenden teman? Typ att gå över gatan när det är rött är samma sak som att mörda någon. Det är något som någon gör som är fel och då ska denne straffas för det...

Tycker det var en dålig jämförelse. Bättre kan du! 

Fast det är ju just det vi diskuterar principer... är man eller är man inte delaktig och därmed ochxå medskyldig när man deltar i en handling ?

Vad handlingen handlar om och hurvida den är lagligt eller olaglig kvittar väl ?
  • Fool
    Flickanx2 skrev 2013-09-23 16:55:32 följande:
    Snälla du. Ibland vänder och vrider du på orden så jag snavar över dina ord, vad man än svarar eller diskuterar. Varför måste du göra allt så invecklat? Räcker det inte med att du säger att du tycker det är fel att vara otrogen och sedan är det bra med det?

Du är rolig att diskutera med och jag läser dina inlägg ibland. Det är ok att vända på saker och se det från olika synvinklar, det tycker jag också och jag vet att du tycker att jag har svårt att ta kritik. Men ibland måste jag ändå le lite åt dina vinklar. Visst har du rätt, så som du ser  det och jag säger inget om det.

Fast så som du vänder på frågan så vet du ju säkert svaret redan, eller hur? Det är väl ingen som tycker det är rätt med inbrott, vare sig du gör det eller hjälper till. Det kan väl ingen säga emot men att jämnställa det med att någon hamnat i en situation i livet där det blir jobbigt (ja, för många parter, alla parter), kan man inte dra jämnförelse med att någon gör inbrott eller ens mördar någon.

Livet har sin gång och ibland gör folk val som gör andra illa. Det är såklart inte rätt att fortsätta göra det men den stora frågan tycker jag är VARFÖR det blir så? Varför folk fortsätter, trots att de vet att det är fel?

Det är det jag tycker är intressant och skulle vilja veta vad ni tänker om det därute, inte varför det är fel att göra det eller att någon anser att ni inte kommer att komma i den situationen eller att det kan jämföras med det ena eller det andra. Det skulle vi kunna älta i all evinnerlighet och alla vet väl redan att det är fel...

Vad tror ni är orsaken till att det är så? Undanber mig svar som "för att du är ett pucko och att du för fel eller du har ju ett val" etc. Vill veta vad ni tror att folk fortfarande, ja... det har varit så för många, det kan vi inte heller sticka under stolen med. Vi vet att folk är otrogna och vi vet att folk inblandade blir sårade. Det är vi på det klara med, kan vi inte lägga det bakom oss och fortsätta diskutionen. Så den går framåt, liksom.. 
    Fast nu blandar du ihop saker... principer handlar inte om känslor , de handlar om hur saker och ting faktiskt ÄR oavsett vad man själv känner..... även om jag själv kanske anser mig vara helt utan skuld eller ansvar då jag hjälper min polare länsa någons hus så kommer jag dömmas för medhjälp oavsett.

Principen med delaktighet och medskyldighet är väldigt solkar , den används i stort sett i alla sammanhang , hjälper man någon at göra något så blir man per automatik inblandad i själva handlingen och därmed oxå medskyldig. Om handlingen i sig är något positivt så får man ta del av äran , om handlingen är negativ så får man dela på skulden.

Men när det kommer till otrohet och delaktighet i en otrohet , så börjar folk plötsligt röra till det , och försöka göra gällande att även om man medvetet och aktivt deltar i den andres otriohet så är man på något magiskt sätt ändå inte alls inblandad och har inget som helst ansvar.... helt plötsligt slutar MEDverkan att existera och man kan bara ha hela ansvaret eller inget ansvar alls... ganska märkligt med tanke på att så resonerar man inte alla i andra sammanhang... därav exemplet med inbrott... för att belysa att samma principer gäller oavsett vilken handling det handlar om , otrohet och medverkan till det är inget undantag.

Om man medverkar i någon annans otrohet så är man oxå medskyldig , Obs! MEDskyldig inte huvudansvarig , huvudansvaret ligger på den som bedrar sin partner , men iom att man är med på ett hörn å kan man knappast förneka att man deltar i det , och då har man oxå sin del av ansvaret.
  • Fool
    PrimitivMan skrev 2013-09-24 10:49:56 följande:
    Om du åker med någon och han/hon kör för fort är du då medskyldig till att fortkörningen? Betalar du halva fortkörningsboten ?  

Dåligt exempel... om jag åker med någon som kör för fort så är jag en PASSIV åskådare , jag deltar alltså inte AKTIVT i det han gör , vilket oxå är anledningen till att det bara är den som kör som får böter.

Detsamma gäller otrohet , om jag ser på när någon annan är otrogen och inte AKTIVT deltar i det så kan man knappast klandras för det , om man däremot drar av sig brallorna och hoppar in i leken så blir man per automatik medskyldig...

Som sagt .. principen är väldigt enkel och solkar... den blir bara komplicerad när man på alla möjliga sätt ska försöka hitta något kryphål som mjligtvis tar bort allt ansvar för vad man aktivt deltar i.   
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek