Flickanx2 skrev 2013-09-23 16:55:32 följande:
Snälla du. Ibland vänder och vrider du på orden så jag snavar över dina ord, vad man än svarar eller diskuterar. Varför måste du göra allt så invecklat? Räcker det inte med att du säger att du tycker det är fel att vara otrogen och sedan är det bra med det?
Du är rolig att diskutera med och jag läser dina inlägg ibland. Det är ok att vända på saker och se det från olika synvinklar, det tycker jag också och jag vet att du tycker att jag har svårt att ta kritik. Men ibland måste jag ändå le lite åt dina vinklar. Visst har du rätt, så som du ser det och jag säger inget om det.
Fast så som du vänder på frågan så vet du ju säkert svaret redan, eller hur? Det är väl ingen som tycker det är rätt med inbrott, vare sig du gör det eller hjälper till. Det kan väl ingen säga emot men att jämnställa det med att någon hamnat i en situation i livet där det blir jobbigt (ja, för många parter, alla parter), kan man inte dra jämnförelse med att någon gör inbrott eller ens mördar någon.
Livet har sin gång och ibland gör folk val som gör andra illa. Det är såklart inte rätt att fortsätta göra det men den stora frågan tycker jag är VARFÖR det blir så? Varför folk fortsätter, trots att de vet att det är fel?
Det är det jag tycker är intressant och skulle vilja veta vad ni tänker om det därute, inte varför det är fel att göra det eller att någon anser att ni inte kommer att komma i den situationen eller att det kan jämföras med det ena eller det andra. Det skulle vi kunna älta i all evinnerlighet och alla vet väl redan att det är fel...
Vad tror ni är orsaken till att det är så? Undanber mig svar som "för att du är ett pucko och att du för fel eller du har ju ett val" etc. Vill veta vad ni tror att folk fortfarande, ja... det har varit så för många, det kan vi inte heller sticka under stolen med. Vi vet att folk är otrogna och vi vet att folk inblandade blir sårade. Det är vi på det klara med, kan vi inte lägga det bakom oss och fortsätta diskutionen. Så den går framåt, liksom..
Fast nu blandar du ihop saker... principer handlar inte om känslor , de handlar om hur saker och ting faktiskt ÄR oavsett vad man själv känner..... även om jag själv kanske anser mig vara helt utan skuld eller ansvar då jag hjälper min polare länsa någons hus så kommer jag dömmas för medhjälp oavsett.
Principen med delaktighet och medskyldighet är väldigt solkar , den används i stort sett i alla sammanhang , hjälper man någon at göra något så blir man per automatik inblandad i själva handlingen och därmed oxå medskyldig. Om handlingen i sig är något positivt så får man ta del av äran , om handlingen är negativ så får man dela på skulden.
Men när det kommer till otrohet och delaktighet i en otrohet , så börjar folk plötsligt röra till det , och försöka göra gällande att även om man medvetet och aktivt deltar i den andres otriohet så är man på något magiskt sätt ändå inte alls inblandad och har inget som helst ansvar.... helt plötsligt slutar
MEDverkan att existera och man kan bara ha hela ansvaret eller inget ansvar alls... ganska märkligt med tanke på att så resonerar man inte alla i andra sammanhang... därav exemplet med inbrott... för att belysa att samma principer gäller oavsett vilken handling det handlar om , otrohet och medverkan till det är inget undantag.
Om man medverkar i någon annans otrohet så är man oxå medskyldig , Obs!
MEDskyldig inte huvudansvarig , huvudansvaret ligger på den som bedrar sin partner , men iom att man är med på ett hörn å kan man knappast förneka att man deltar i det , och då har man oxå sin del av ansvaret.