Inlägg från: Anonym (lika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lika)

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (svalna av...) skrev 2013-10-27 23:45:55 följande:
    Kommer ni ihåg uttrycket "jag älskar dig så mycket att min kärlek räcker till oss båda" - dvs att den andre inte behöver tycka om så mycket... sorgligt....
    Jag har en kompis som inte älskar sin fru, men han kan inte lämna henne. Det är så sorgligt att se honom i det här, med vetskapen om att han troligen är olycklig och kommer så vara resten av livet om de fortsätter tillsammans. Än värre måste det vara för henne - hon vet om att han inte har känslor för henne. Gråter 
    Jag tror iofs att det kanske inte är så hemskt för henne som man kan tro. Eftersom hon väljer att vara med någon som inte känner något så måste det finnas annat som räcker för henne helt enkelt. Det är om man själv är en person där kärlek är viktigast som man plågas. Själv skulle jag ta mitt pick och pack i princip direkt om den jag levde med och älskade sa att den inte älskade mig. Både för dens och min skull. Andra tänker väl, antar jag, att de ska övertyga den andra om att de visst älskar dem fortfarande osv. 

Hur kommer det sig att han inte kan lämna? Han måste ju också ha nöjt sig på något sätt med det där eller är det påtryckningar från omgivningen som hindrar honom?.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-28 12:16:25 följande:
    Hmmmmm, pratar du om mig ?

Neeeej, det var jag inte riktigt.
    Jag tänkte mest i allmänhet på varför man vill leva oälskad. Att förhållandet då måste ha grund i något annat än kärlek, och är man inte överrens och har ett rent vänskapsförhållande utan träter med varandra så är det en kamp om makt till största del. 
  • Anonym (lika)
    Labolina skrev 2013-10-28 10:11:27 följande:

Självklart är det bra att ta ansvar och inte lämna pga en förälskelse, men att samtidigt måla ut sig själv som offer -det är lite too much. Samt att individerna i den här tråden har alla faktiskt varit otrogna, inte bara gått och suktat. Jag säger inget om det i sig utan konstaterar endast att vissa faktiskt inte vill lämna utan faktiskt värdesätter familjen ännu mer än förälskelsen.

Visst är det så att vissa värdesätter familje-paketet så mycket. För mig, som inte har det som mål i livet, så är det intressant att försöka förstå varför det kan vara så olika. Har de inte upplevt sån stor kärlek som andra gjort, eller har de det en gång för länge sen i den relation de lever i och lever nu på gamla minnen, eller tror de inte att det finns? Eller har de stängt av den sidan i sig själva för att levera något som de tycker sig ha lovat sig själva och omgivningen. Eller är det så fyllt av skam att lämna någon för någon annan så de klarar det helt enkelt inte, även om de vill, eftersom allt bara trasslar ihop sig om vilken känsla som är vlken. Skam är en väldigt kraftig mekanism och styr många människors liv.

Den här tråden är väldigt intressant på det sättet att den ger lite perspektiv på allt.  Man kan alltid lära sig något av andra, så tycker jag att det är här.  
  • Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-28 18:25:12 följande:
    Att min fd älskare då och då, i all välmening, hörde av sig och ville prata om "oss" och höra hur jag mådde gjorde saken bara värre. . 
    Det där är intressant tycker jag. Varför hörde han av sig undrar man ju, om han inte meddelande att han var på väg till dig?

Ville han bara kolla läget?!?    
  • Anonym (lika)
    Anonym (Que?) skrev 2013-10-28 19:57:55 följande:

Jag är en sådan du undrar över. Upplevt himlastormande kärlek (förälskelse?) men väljer stanna. För att jag VILL. Vardagen kommer till alla förhållanden och jag är inte så naiv att jag tror annat. Tror inte det handlar om skam. Verkligen INTE. Klarar man av att ha en älskare klarar man av att ta ut skilsmässa. Jag är nog lite konstig, extremt rationell men samtidigt känslostyrd...

Aha, då tror du alltså att det alltid är lika med alla människor du skulle vara med. Att alla relationer till slut bli vardag. Jag tänker som så att om det är en stor kärlek så finns det annat att bygga på än vid en liten kärlek. Och jag tror att människor i ganska hög grad väljer att starta familj med små kärlekar för att de kanske inte tror att det finns stora. Små kärlekar är en svagare grund för ett förhållande än stora, det tror jag.

Skammen tänker jag kommer in när man inte vill berätta att man vill skiljas för att man träffat någon annan utan försöker dela upp det. Det verkar också som om det är en del som inte har relationer kontinuerligt med den de "älskar" utan lite fram och tillbaka under  tid. Jag tänker att utifrån är det så klart en älskare, men inte på samma sätt som någon man regelbundet träffar för sex en gång i veckan, som om man hade en tid hos en kiropraktor eller något. Det finns något där som gör att man inte står ut med att ha en sån typ av relation.    
  • Anonym (lika)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-28 19:53:47 följande:
    Nä inte ???? Skulle vara
    på dig själv.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Que?) skrev 2013-10-28 20:34:27 följande:

Eller.... Så är det tvärtom. En relation som har gått på sidan av alla "måsten" ( tvätt, föräldramöten, svärföräldrar, fjällresan, räkningar osv osv) kanske faktiskt klarar sig mindre bra i verkligheten ( den där vuxenansvaret finns). Jag tror ärligt talat att en relation byggd på passion och sjudande känslor (som blir ännu mer och större eftersom de är hemliga) inte är den bästa grunden för varaktighet. Så kanske är den lilla kärleken, som du kallar den, ibland faktiskt den stora kärleken, och tvärtom. Detta gäller självklart när man har ok förstaförhållanden och ingen misshandel el dyl finns inblandat. Då är allt bättre. Sen tror jag så här - vill man lämna så lämnar man (inte första veckan förvisso). Vad gäller skuld som du tar upp - ja, är man så dum att man inte låtsas träffa den nya ett bra tag efter separationen så kan man vara säker på att ting blir infekterade. Så det problemet kan lätt hanteras genom att vara hemliga ett litet tag till.

Nä, jag vet att en del tänker så. Att det är vardagen som är kitet i relationen, mer än känslan av att man faktiiskt blir sedd och älskad för allt man är och för mer än vad man gör. Så kan det vara för en del, så klart. Men inte för mig, jag är hellre själv än leverar det livet. Men då kanske jag iofs haft en uselt första förhållande, vad vet jag, det finns ju grader även i helvetet.  
  • Anonym (lika)
    Anonym (Que?) skrev 2013-10-28 20:34:27 följande:

Vad gäller skuld som du tar upp - ja, är man så dum att man inte låtsas träffa den nya ett bra tag efter separationen så kan man vara säker på att ting blir infekterade. Så det problemet kan lätt hanteras genom att vara hemliga ett litet tag till.

Hmm..känner att jag måste förtydliga mig. Jag menar att man inte klarar av att bestämma sig för om man vill stanna elle gå eftersom man känner en skam inför att lämna en relation på det sättet. Man vet inte vad som är hönan eller ägget. Vill man lämna för att relationen är dålig eller för att jag älskar någon annan. 

Att börja älska någon annan och sedan stå för det verkar vara problematiskt för vissa, trots att de känner att det är en stor kärlek. Man vill tex som Inmydreams säger, bryta med älskarinnan och göra ett "rent" slut där älskarinnan är marginaliserad. Och man kanske tänker att man inte ska berätta eftersom man ändå nog vill lämna till slut. Jag tror att det kan vara  pga att det ses som skamligt att avsluta en relation genom att plötsligt träffa någon ny. Det där ligger ju djupt inne i människor och handlar ju om deras självbild. Är jag verkligen någon som kan göra på det sättet? En del verkar då fastna i att de inte klarar av att förstå om de verkligen "skulle vilja" lämna ÄVEN om de inte träffat älskarinnan, kanske det inte är så dåligt som jag trodde, kanske det är dåligt för att jag träffat någon som jag älskar osv. Tankarna snurrar runt, år efter år.  Det blir ett moment 22. Och man väljer helt enkelt att inte bestämma något, och det betyder ju att vara kvar.

Inmydreams, jag tog dig som exempel...hoppas det var ok.  

• Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-28 22:40:52 följande:
    Mycket bra fråga. Jag har ingen klar bild över det. Han var dock inte alls på väg till mig, han sa upprepade gånger att "det blir inte vi", men att han älskade mig, att det var oerhört stort för honom. Ja, ja, tänker jag. Inte sååå stort ändå. Hustrun och barnen var utan tvekan större. Och då är det ju så fruktansvärt onödigt att spä på kärleksförklaringarna, när han vet att det river upp sår och på intet vis gör mig gladare.

En av förklaringarna, min egen hemsnickrade psykologi, är att han nog ville höra samma sak från mig, dvs att kärleken till honom kommer jag alltid bära med mig i hjärtat och han är mitt livs kärlek. Men att det inte kan (hans ord) bli vi. Någon slags vemodig uppoffring ala Broarna i Madison County. Vackert och vemodigt.

Nåja, jag är inte ett dugg sentimental och tycker mest det var rent trams. Jag tror han ville reservera ett rum åt sig själv i mitt hjärta och ville då och då checka av att jag inte glömt honom. Kanske saknade han även bekräftelsen han fick från mig, vad vet jag. Väldigt självcentrerat var ju hela beteendet hur som helst.

Jag var spiktydlig med att jag inte alls hade ett behov av att spara romantiska minnen av honom, att jag inte alls tänker reservera något rum i hjärtat åt honom. Tvärtom. Jag ville rensa ut det gamla för att bli fri och kunna släppa in någon annan i hjärtat - helhjärtat.    

För mig var det inte svårt alls. Jag for väldigt illa i vår relation så jag har faktiskt inga ljusa minnen nu så här långt efteråt. Tragiskt kan man tycka. Både ja och nej. Jag har ju fått en mängd insikter om mina behov och vad jag behöver i en kärleksrelation, så på sätt och vis går jag ju stärkt ur det hela. 
    Ja, kanske är det en viss personlighetstyp det där, som vill ägna hela livet åt attt njuta av den obesvarade kärleken som är inom räckhåll, men som förvägras dem av dem själva. Ett ljuvt lidande som det finns en miljard sånger om och som är idealisk vacker och ren.  Själv funderar man ju till vilken nytta. Jag skulle vilja förstå varför man gillar såna självvalda självplågande situationer, som man egentligen skulle kunna ta sig ur, och kanske tom förenas med föremålet för den starka längtan. Det där är ju verkligen melodramatik, mycket mer än att våndas över om man ska stanna eller gå. I det där verkar det som om njutningen ligger i plågan.

Jag håller med dig i att det inte finns något behov av att spara ett rum i hjärtat på det sättet, om det uppenbarligen aldrig blir. Varför skulle man göra det?  

• Anonym (lika)
    Anonym (?) skrev 2013-10-29 23:08:19 följande:
    Halloj kämpar och alla andra. Håller med om att det är en bra tråd med olika perspektiv från båda könen på något som är riktigt svårt.

Jag kan bara svara för egen personlig del att jag inte kommer glömma honom någonsin. Det känns inte heller som att han kan glömma mig. Det bästa vore om han sa att han inte älskar mig eller vill ha mig, men genom att han inte gör det så blir det alltid en kontakt till ett litet uns av hopp i alla fall. Det behövs så lite för att jag ska glädjas i veckor. Hoppas, drömma och faktiskt må ganska bra. 

Det är känslan och längtan som är så underbar också, och alla dessa drömmar, dagdrömmar, låtar, minnen osv.

Får känslan av att kärleken har många olika ansikten och att en mans kärlek och en kvinnas ser lite olika ut?

Spekulerar om män är mer kära i helheten, medan kvinnan i själva personen - mannen. Du älskar honom, han din man älskar dig plus allt det du har omkring dig i form av familj, trygghet, lugn osv? Nu gissar jag bara och det är säkert inte så alltid. 

Visst hoppas jag att han inte ska gilla sin fru, och visst händer det att han säger att han inte tycker om henne, eller att han struntar i henne, men att det mer handlar om barnen, familjen och hela konceptet. För mig låter det obegripligt hur man kan stanna i ett koncept och inte ha kärlek till sin fru.

I ditt fall kanske han hade behov av ett äventyr, närhet men jag skulle nog inte vilja vara fru i ditt läge och gå med den känslan. Måste vara jättejobbigt. Som kvinna skulle jag ha svårt att ta tillbaka min man om han varit ute och slarvat, fast jag skulle inte ha svårt att ta tillbaka min älskare för honom älskar jag verkligen. Det handlar nog om det. 

På ytan kan man älska, krama, klappa och känna men i hjärtat finns den där lite sorgsamma själsliga relationen. Inget känns riktigt bra med någon annan än just han, men så måste man pga att den andra inte vill. Skit också! 
    Du får väl fundera ut vad du vill ha ut av en relation just nu och om han kan ge det till  dig just nu. Är det drömmar och hopp och längtan och snabba möten, som är det du vill ha just nu så är väl situationen ok för dig. MEN om du vill att han ska vara med bara dig och finnas där med hela sig, ge dig mycket tid och kärlek just nu,  så gör han ju inte det. Just nu är viktigt, annars finns risken att man finner sig i saker för att man tror att det blir bättre sen, och börjar leva sitt liv  i framtiden som kanske aldrig blir. Livet är ju just nu, sen vet man ju inget om. 

Kanske det kan vara bra att definiera för dig själv vad det egenltigen är du vill ha och om du får det?!? Risken är att man alltid annars lever på undantaget med en ständig känsla av att komma tillkorta. Det en sak att njuta av att längta och drömma, och en annan sak om den längtan och drömmarna gör att du mår dåligt innerst inne. I så fall är det nog bra att ta en stag framåt och vidga livet lite, om man vågar..

• Anonym (lika)
    Anonym (?) skrev 2013-10-29 22:39:15 följande:
    När man inte längre vill ge den andra kärlek och omtanke, utan mest dividerar kring hur man inte får det man vill ha, eller hellre vill ha något annat, eller kanske inte heller har något samliv ihop. Vad har man då?  
    Man ffår försöka tänka att livet kan se ut på många sätt. En del människor känner sig själva väldigt dåligt och kan inte ta in signaler från sig själva. De bara lever på i iska, bitterhet och frustration, med en och annan glädjestund som glimmrar till ibland. Ett sånt liv behöver man inte ens vara i en relation för att leva, man kan vara ilsken bitter och frustrerad och leva själv. Det ligger liksom i förhållningssättet till livet,

Det finns ju orsaker till det mesta som människor väljer, och även om man själv skulle välja något annat så är ju orsakerna tillräckliga för dem. Men det är ju väldigt sorgligt att inte vara lycklig. 
  • Anonym (lika)
    Anonym (polyanna) skrev 2013-11-01 10:25:51 följande:
    Så allting är någon annans ansvar? Det är din älskarinnas ansvar att du klarar att lämna ditt äktenskap och det är din frus ansvar att du klarar att stanna i det?
    Du ställer helt orimliga krav på din omgivning. Du förväntar dig t ex att din arma fru ska "komma över" ditt svek och då har du inte ens själv kommit över det, trots att det faktiskt var du som hade affären. Din fru blev bara indragen.
    Du verkar enbart se människor utifrån vad de kan ge dig och helt (?) oförmögen att se dem som egna individer, känna intresse för dem.
    Du förefaller så lättmanipulerad och, ursäkta, ryggradslös att det nästan verkar depressivt? Du kanske har en depression?
    Du vet nog själv att hade du lämnat ditt äktenskap då så hade du suttit och trånat efter din fru nu, ältat vad som gick fel. Och står du egentligen ut med att HON går vidare, att se henne blomma upp utan dig?
    Och nu sitter du här och blir bara kärare och kärare i din ex-älskarinna, påhejad av en massa dissade och dumpade älskarinnor som behöver få "bevis" för att de egentligen är nr 1. Du blir liksom alibi...
    Lyckan ligger inte i att bli älskad utan att älska. Det är först när man verkligen ger, när man verkligen älskar, som man också får.
    Jag tror att du skulle må bra av egen terapi, för dig själv. Det handlar nog mindre om huruvida någon är rätt för dig och mera om huruvida du är rätt för någon –  inklusive dig själv – just nu.
    Jag är benägen att hålla med till stor del. Det finns en depressiv egocentriskhet över hela den där situationen.
    Kärlek handlar om att ge, generöst. 
    Nu verkar den mest vara villkorad och handla mest om vad du får och om det håller måttet för stunden. Och om livet pressar på är det bara att välja vilken värld du ska fly in i. När frun inte duger, är älskarinnan fantastisk och ser just dig. När älskarinnan inte duger, är din fru är underbar som stått vid din sida hela tiden.
    Men jag tänker att, så kan det ju bli om man är deprimerad, man har sig själv i centrum, mer än annars... då är det svårt att ta in att det finns andra egna individer som har egna tankar som kanske inte överensstämmer med dina.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-02 14:52:45 följande:
    Men, hallå. Stanna upp en stund och tänk efter - med hjärnan. Det ÄR skillnad på kärlek och förälskelse. Det är nog högst troligt att du och din älskare är förälskade i varandra. Och när man är det så idealiserar man den andre: Det finns ingen som passar mig så bra som hen, jag har aldrig känt så här förut, osv. Man är helt hög på lyckohormoner, det är som en drog. Men det är INTE en mogen kärleksrelation, för den kommer först efter förälskelsen lagt sig.

Att man blir förälskad i någon betyder att den personen ger en något som man behöver: bekräftelse och uppmärksamhet, eller en personlighet som kompletterar en själv (och som ibland kan vara tvärtemot ens nuvarande eller tidigare partner), åtrå. Om man har lite självinsikt kan man ju ta tillfället i akt och fundera över vad denna människa ger, som en ev partner skulle kunna ge.

Du påstår att du älskar din man. Men hur kan du då gå bakom ryggen på honom och ljuga honom rätt upp i ansiktet? Kärleken är generös och givmild - inte självisk!

Jag har varit där du är, så jag vet precis hur underbart och jobbigt det är. Men ännu har ingen katastrof inträffat - du har fortfarande möjlighet att göra det som är rätt. Gör det. Avsluta med älskaren. Och tänk igenom vad det är du behöver. Om du VERKLIGEN älskar din man borde du ju vilja ha det tillsammans med honom.

Den situation du befinner dig i är en tickande bomb. Det är bara en tidsfråga innan ni blir upptäckta. Och var det då värt den tillfälliga njutning ni fick?

Nej, sluta med bedrägeriet. Gör vad du kan på hemmaplan först. Och om det inte räcker, så lämna. Eller tala åtminstone om för din man hur du känner inför den andre. Så att han har en chans att välja om HAN vill vara kvar med dig. Just nu tar du beslut som rör er GEMENSAMMA relation som han inte har en aning om, men som uppenbarligen påverkar relationen. Det är synnerligen själviskt och så gör man ju inte mot någon man älskar, eller hur!?         
    Så sant, så sant!
  • Anonym (lika)
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-02 16:15:59 följande:

Men om jag inte vet hur jag vill ha det...tror du inte jag ältat detta i några månader nu...detta är det enda jag tänker på, sover knappt på nätterna..ligger bara och funderar...älskar jag min man?? Jag kan ärligt säga att jag inte vet det...jag känner inte lika för han nu som jag gjorde för ett år sen...men har det med älskaren att göra? Ja jag tror det...ibland vill jag och älskaren inget annat än att bara släppa allt vi har hemma och börja om med varandra, starta upp en framtid...men vi är rädda, rädda för vad som skulle hända..kanske är det så att vi är osäkra på varandra. Om bi verkligen blir lyckliga tillsammans.. Och rädda för det vi har hemma. Våra barn. När jag tänker på ett liv utan min älskare så får jag fullständigt panik. Jag vill inte mista han, han betyder så mycket för mig. Detta är så jävla jobbigt. Jag har gjort slut med älskaren ett antal gånger, för jag inte klarar av att bedra min man, men vi hittar alltid tillbaka till varandra. Vi kan inte sluta. Älskaren har bett mig alla gånger jag gjort slut, att inte släppa han, han säger han inte har några svar nu, men att jag inte ska lämna han.Det är väl det som gör att jag inte vill släppa han, för någonstans längst inne i mig, hoppas jag och tror att det är vi...att det kommer bli vi.

Ta en lång blick på hur ditt liv är, vill du att det ska vara så som du har det nu?  Ibland måste man bestämma sig för något och hålla fast i det. Det är bara en tidsfråga innan det där rasar samman. Innan du rasar samman. Antingen av att din älskare inte vill ses längre, att du inte vill ses längre, att någon kommer på er eller att du ska gå igenom en skilsmässa med någon som känner att du inte är ärlig. Allt det där är kriser att ta sig igenom. Frågan är bara vilken du väljer?

Bestäm er, och sopa framför era egna portar innan det ligger allt för mycket skräp där. Om du vill vara med din man, så var det då. Helhjärtat. Om inte, ja, det händer ju att vänner faller för varandra, så ovanligt är det inte. Är det en stor kärlek så kommer människor att märka det och till slut förstå. Men gör det inte värre än vad det är. För om man smugit med det under lång tid och får den man lämnar att känna sig både ratad, lurad och skrattad åt, då blir det svårt att få just den förståelsen.  

Försök att inte vara ett offer för dina känslor. Bestäm dig, bestäm er. Men som ni har det nu, verkar det vara en dans på en väldigt smal lina.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-04 20:59:00 följande:

Våran sits är väldigt jobbig, då vi alla fyra är vänner och umgås ofta... Vi båda tycker det är otroligt jobbigt att umgås allihopa, men ändå så står vi ut...min älskare har sagt vid flertal tillfällen att detta känns som vardag nu...vi pussas hej då och så hörs vi senare... Och när man kliver in i hemmet sitt så sätts en mask på. Det är jätte hemskt, jag vet. Och när vi umgås alla så försöker man göra sitt bästa för att ingen ska märka nåt, men det är skit svårt, då vi bara vill vara nära varandra hela tiden, vi gillar varandras närhet. Ingen av oss vill mista det. För två veckor sen pratade vi lite, kom fram till att vi ska ta det lite lugnt, en paus...det gick väl sådär...tog en vecka sen kunde vi inte låta varandra vara...det är så svårt, för vi ses nästan dagligen. Bor "grannar"...barn i samma skola. Jag har varit så nära två gånger under denna tid att sälja och flytta, men tanken på att inte få vara nära han, mista han gör mig panikslagen. Samtidigt så funkar det bra med min man hemma, vi är kärleksfulla, har jätte bra och underbart sex...vardagen flyter på så att säga...

Försök att se det som de som kommenterat din situation ser, men det kanske är svårt att ta in just nu.

Min uppfattning är att riktig kärlek är tålmodig och kan vänta, det ni håller på med verkar mer vara lust. Den har förgjort mångas liv.

• Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-04 22:13:49 följande:
    Men du, det är "bara" förälskelse än så länge. Det går över. Och då är det inte ett dugg roligt kan jag meddela. Jag var så urbota dum att jag var kvar i flera år. Jag dog lite inombords för varje dag, min självkänsla bröts ner sakta men säkert. Till slut trodde jag på fullt allvar att detta (att vara hans älskarinna) var det bästa jag kunde få. Och jag hatade det. Att dela honom med frun. Att bara träffas i hemlighet, aldrig få fira jul ihop, mysgosa på helgerna, planera semester ihop. Det är så förnedrande att vara älskarinna. Jag kände mig så billig.

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag inte hade inlett denna otrohetsaffär. Idag har jag bara djupa ärr och en stukad självkänsla kvar. Inget mer. Det var inte värt det ett dugg.

Du ser bara rosa moln just nu, du idealiserar din älskare (det gör man i förälskelsefasen) men så småningom går förälskelsen över. Ska du vänta ut det och se, eller vad är planen?   

Precis. Bra skrivet. Man måste fundera på vad det är man vill ha egentligen. 

Problemet är väl att hon får det bästa av två världar på ett sätt. Plus en känsla av ett händelserikt dramatiskt liv. Det kan vara mer lockande än den vanliga vardagslunken som ligger där och väntar.

Det är som att någon berättar att den åker tåg och det går fortare och fortare och är så himla kul, men det inte finns några bromsar. Det kan alltså, om man inte hoppar av i tid, bara sluta på ett sätt. Men det är ju så härligt med vinden i håret, så det tänker vi inte på nu.  

Frustrerande, som Fool säger.      
  • Anonym (lika)

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad en mogen kärleksrelation är?

Ibland verkar det som att det är en relation där man varken känner åtrå, generositet  eller lycka utan bara vanlig hederlig lojalitet. Och att jag i princip skulle kunna välja vilken person som helst att bygga upp en sådan med, eftersom jag tydligen inte ska gå efter om jag blivit förälskad i personen i fråga eller inte.  

• Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-09 23:08:02 följande:
    En mogen kärleksrelation är det som ev kommer efter förälskelsen, när man slutar idealisera sin partner och ser hens brister och förtjänster mer nyanserat. Man har ett "jag", ett "du" och ett "vi". Så är det inte riktigt under förälskelsen då man helt går upp i varandra och lever på lyckoruset.

Den mogna kärleken inbegriper ömhet, värme, tillit, respekt, kärlek, intimitet och åtrå. Men det är mycket mer än känslor. Det är en vilja, en samhörighet, ett commitment.   

Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att mogen kärlek som började med en rejäl förälskelse hade bättre förutsättningar när det krisade än en kärlek som inte hade dessa minnen att falla tillbaka på. Men jag vet inte om det stämmer. 
    Jag är lite kluven inför det där begreppet "mogen kärlek". Ordet mogen gör att jag associerar till under hur lång tid den funnits, men jag tycker att tidsaspekten är sekundär . Ibland så verkar det som om allt det där du räknar upp bara förutsätts finnas ju längre tid man varit tillsammans.. Man tittar inte på vad som egentligen finns i relationen utan tar tiden som ett mått på kvalitet.     .

Jag tror att för att kunna ha en relation med det innehållet  så krävs det en personlig mognad och en ödmjukhet inför förändringar. Det är förmågan att kunna ta in att den andra också utvecklas i livet och att intressera sig för det som gör en kärlek djupare. För det behövs inte flera år eller årtionden, för det behövs en förmåga att kunna se bortom sig själv.

Man kan vara gift i 25 år och anse sig ha mogen kärlek utan att bry sig det minsta om vem den man lever med vill vara.  

Och om du valt fel och levt i en relation under lång tid där kärleken inte var "mogen" och du blir kraftigt förälskad., Då kan du, om du är väl grundad i dig själv, ana att bortom den vilda förälskelsen i personen i fråga, så kommer något annat som du ännu hellre vill ha med just den människan och som gör att du väljer att lämna den relation du är i.  
  • Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-10 20:49:01 följande:

Jag håller med dig om att den mogna kärleken inte per automatik kommer med tiden. Den kräver ju att man faktiskt jobbar med sig själv och relationen. Och långt ifrån alla relationer når dit. Många gånger nöjer man sig kanske med den vänskap och värme och ett fungerande vardagsliv som man har byggt upp tillsammans. Tills förälskelsen drabbar en. Då ställs allt på sin spets.

Och hur man resonerar i det läget kan ju variera. En del vänder tillbaka till partnern och jobbar på relationen, andra inser att det redan är slut och går vidare. Och en del lever i parallella relationer. Oavsett hur man väljer att hantera situationen måste man avstå något.

"Mogen" kärlek eller vad man ska kalla det behöver vårdas för att frodas. Och det är inte alltid enkelt.    

Nej, det är verkligen inte enkelt, men ett nöje när det fungerar.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Vilsen) skrev 2014-02-17 21:37:47 följande:
    han skrev bla. att jag va allt han sökt efter, att han älskar mig. att det varit ett riktigt mörker allt detta. att vi förlorat varandra. att jag var hansbästa vän och mer därtill. att 2013 var hans bästa år. men att han inte är bra för mig, och han har rätt, jag skulle aldrig bli lycklig med han.

Den där delen med att han kontaktar dig och säger att han inte är bra för dig, den osar verkligen katt. I min värld, så älskar man någon och verkligen tror att det är sant, att man inte är bra för den man älskar, ja då håller man sig borta. För det sista man vill är att göra den man älskar illa. Det går före allt, och speciellt före ens ego. Att ta kontakt och säga det däremot, verkar mer vara ett inslag av att han vill påvisa hur stor påverkan han har på dig, på ett melodramatiskt sätt fyllt av fina ord som du såklart vill höra. Helt onödigt och väldigt egoistiskt.
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek