Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (vill vara modig) skrev 2013-10-24 21:31:04 följande:

Varför är han sårad? För att han känner för mycket känslor? Drar han sig kanske undan för att han trots allt är osäker? Har ju inte hängt med från början riktigt måste jag erkänna. Förklarade han inte alls? Han bara försvann??

Jag förstår helt och fullt hur frustrerande din situation är. Känner mig också väldigt ensam och utelämnad med alla tankar. Känner mig dum och naiv som inledde en relation med en annan även om den från början var vänskaplig. Att nu försöka fungera som vanligt är ju omöjligt. Hur har ni orkat i 5 är?!!! :)
    Ja han har för mycket känslor, känslor han trodde han kunde tygla, eller rättare sagt, inte trodde han skulle få.

Vi ses ju varje dag, inte så lätt att bara slå om.

Ja hur har vi stått ut ? Undrar jag med, men nåt finns ju där, annars hade vi aldrig varit där vi är. Tror inte han vill se att han är olycklig, medans jag ser det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Que?) skrev 2013-10-24 21:56:01 följande:

Men snälla. Han väljer ju inte dig. Du är en sådan där evigt nr 2 (omedvetet frivilligt).
    Vi har aldrig pratat om val, har aldrig begärt val.

Då det du skriver är inte aktuellt
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Que?) skrev 2013-10-24 21:59:17 följande:

Hur då inte aktuellt? Då måste jag missförstått något.
    Har du nog. Har aldrig pratat om

Att lämna. Bara att jag vill prata med han medans han inte vill
  • Anonym (Mamma)
    Labolina skrev 2013-10-24 22:13:27 följande:

Eller tvärtom. Det finns inget där av substans, för då hade det varit ni på riktigt. Många (säger inte alla märk väl) väljer "påsidanomförållande-partners" på helt andra premisser än de man väljer livskamrat eller officiell/stadigvarande partner på.
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-24 21:57:29 följande:Ja han har för mycket känslor, känslor han trodde han kunde tygla, eller rättare sagt, inte trodde han skulle få. Vi ses ju varje dag, inte så lätt att bara slå om. Ja hur har vi stått ut ? Undrar jag med, men nåt finns ju där, annars hade vi aldrig varit där vi är. Tror inte han vill se att han är olycklig, medans jag ser det.

Eller tvärtom. Det finns inget där av substans, för då hade det varit ni på riktigt. Många (säger inte alla märk väl) väljer "påsidanomförållande-partners" på helt andra premisser än de man väljer livskamrat eller officiell/stadigvarande partner på.
    Men det har aldrig varit tal om ett VI !!!!!

Jag vill bara att han pratar med mig
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (lika) skrev 2013-10-24 22:09:55 följande:

Det beror väl kanske på hur man ser på kärlek och det man har, så här resonerar jag.

Jag tänker som så här att kärlek ska man må bra av, när man möter den slås man ofta av hur den vill att man ska vara generös, godhjärtad och hur man vill visa sitt allra innersta för den människan som är ens längtan och man vill se dess inre. Vänder man blicken mot den relation som man har och känner genuint alla de sakerna för den man redan lever med så ligger nog hjärtat kvar där i alla fall. Nu menar jag inte idealbilden, drömmen om hur en relationen ska se ut. Det är klart att man så klart skulle önska,  i drömmen, att allt skedde med den man redan levde med, det vore ju enklast och mest "rätt".  Jag menar hur det verkligen är i verkligheten. Frågan är om jag verkligen vill ge mitt innersta till  just den personen? Och vill jag vara generös och godhjärtad i relationen? På riktigt, inte i teorin, inte i den fina drömmen om familjen och allt. Om svaret är nej, ja, då är ju den kärleksrelationen död. I alla fall är den det för mig. Man kan ju så klart leva kvar pga missriktad snällhet, bekvämlighet och att man inte tycker att man är värd mer i livet, men det är ändå så att hjärtat inte finns med. En del tycker att vänskap är skäl nog att leva kvar, andra barnen.  Det är ju olika för alla som stannar. Jag tycker mest att det är väldigt sorgligt att leva ett liv med någon som man inte vill släppa in nära. Kanske extra sorgligt om man dessutom mött någon som man ville släppa in.

Kanske kan man också tänka att bara för att man inte vill ge den personen allt av sig själv, så betyder det ju inte att man hatar personen i fråga. Man kan gilla den och vilja den väl som en medmänniska, men ändå inte vilja öppna sig ändå inte vilja ha den så nära. Och tycker man att kärlek handlar om just det, så saknas ju något. 

Så det kanske är så att den som man träffar som väcker starka känslor är en strålkastare som lyser på något som inte var sant. Och på  resan, om man börjar den, så kanske det viktigaste är att komma ihåg, att man kände att man inte någonsin mer ville ge allt av sig själv i den gamla relationen till just den personen. Vet man det, då vet man också att man klarar sig utan den nya om det går åt skogen, för det gamla var inte gott ändå. Då kan man vara modig, och då kan man våga. Man har liksom bestämt sig.   
    Bra skrivet

Är nog så, att affären i sig har fått upp ögonen på hur man ser på sitt förhållande och liv man lever.

Känner mig dock inte tillräckligt stark än för att sträcka på mig och gå
  • Anonym (Mamma)

Har ikväll satt stopp för vår långvariga relation. Känns konstigt, undra om jag verkligen kommer klara av att se på han som bara kollega i fortsättningen ?

Kommer bli svårt. Men vi är båda överens om att vi inte vill förstöra vår jobbrelation mer än vi redan gjort så detta är nog till det bästa för alla.

Börjar bli svårt att hålla masken och är rätt förundrad över att ingen har anat nåt under alla dessa år.

Kommer alltid sakna honom och det vi haft och kommer för alltid vara påmind om det, men nu är det såhär.

Jag kommer nog lämna min relation i slutändan iaf. Frågan är bara när man är stark nog att ta det beslutet ?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-25 20:37:25 följande:
    Bra att du kommit fram till något slags beslut. Nu gäller det att stå fast vid det. Hjärtat vänjer sig så småningom.

Ja, när vet man när det är dags att gå. För mig insåg jag att det var dags när ångesten att stanna var större än ångesten för att lämna. Det krävs mod och handlingskraft att lämna, eller för den delen att stanna. Hur som helst är det värt att jobba på att bygga det liv man längtar efter att leva. 
    Ja hur ska man orka stå emot dag efter dag, vi jobbar i en nära relation och har med varann att göra varje dag....

Ångesten över att lämna är i dagsläget lika stor som att stanna.
  • Anonym (Mamma)
    InMyDream skrev 2013-10-25 22:56:14 följande:
    Jag sitter i en liknade sits som din. Jag ser min fd älskarinna varenda dag och det tär skiten ur mig, men det går.  Om man kväver kärleken tillräckligt länge så svalnar den, man blir främlingar för varandra igen. Människor förändras över tiden och det är det som gör att kärleken svalnar. Nu hamnade jag och min älskarinna i olika spår i livet och det gör att man glider isär. Hon hittade nya vänner som hon kunde ty sig till och det gör att man blir mindre intressant som individ. Hade du frågat mig för några år sedan hade jag hävdat att man inte glider isär men nu inser jag också att man gör det. Den andra få nya intressen, vanor, kompisar som gör att man inte förstår längre. Visserligen vet jag att man bygger upp relationen igen på noll sekund om båda vill, men vill inte en så går det aldrig. Jag ficj Man ska nog ta till vara på kärleken när den väl finns där för den kan försvinna direkt lika fort som den kom. Den otroliga kemin som blir mellan personer går aldrig att tvinga tillbaka om bara en person vill det.,Om du kväver kärleken "mamma" så dör den. Vad vill du med honom? Du skrev tidigare att du kanske inte kunde tänka dig ett liv med honom, men han kanske är din draghjälp ur ditt förhållande.
    Jag tror inte vi kommer glida isär oavsett vad han tror att han vill. Känner han för väl, han vet inte själv vad han vill, eller rättare sagt han vill inte känna efter.

Jag hör vad han säger men jag tror att om ett halvår eller kanske mer så är vi här igen.

Leva med han vill jag inte, men mer attraherad av nån har jag aldrig blivit heller, konstig situation.

Ja kanske han är mitt dragplåster ?
  • Anonym (Mamma)
    InMyDream skrev 2013-10-26 00:24:10 följande:

Hmmm, konstigt. Du är otroligt attraherad av honom men du kan inte tänka dig att leva med honom. Jag vill ju leva med henna men vet inte vägen dit. Pratade lite ytligt hed henne idag på länge och det är tragiskt vad man kan glida isär om man inte vårdar kärleken. Jag trodde den är varaktig i oändligheten men det är den inte. Hon kändes som en främling för mig. Fick bekräftat igen att om man inte vårdar kärleken så dör den. Tragiskt. Nu kommer jag få känna resten av livet att jag stannade kvar på perrongen. Orättvist kan jag tycka för jag har försökt att bevisa men hon vill inte vara med längre och kämpa för oss.
    Eller det kanske jag kan, men inte bil öppna mig för att se det ?

Men han skulle aldrig lämna sitt äktenskap. När jag vidrörde det så sa han bara att det är väl upp till var och en att bestämma. Självklart, har aldrig begärt annat heller.

Tycker bara det är tråkigt att han inte vill se hur dåligt han mår, utan bara trycks undan.

Men jag respekterar hans beslut, jag kommer hålla mig undan, ska, hur jobbigt det än kommer vara, trycka undan mina känslor för honom och finna min egen väg ur det här. Sen må hända att mina känslor för honom ändå kommer vara anledningen till att jag lämnar min man.

Tråkigt att höra att din kvinna inte längre finns kvar för dig.

Kanske dax även för dig att släppa taget ? Välja den väg i livet som inte innehåller henne ?

Nu vet hon ju hur du känner och sanningen att säga, vill hon ändå inte kanske det är dax att släppa henne ?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (en till) skrev 2013-10-26 10:21:12 följande:

Blir verkligen känslorna svagare för varandra bara för att man slutar att höra av sig? Jag vill helst ha kontakt med min älskarinna, en vänskaplig kontakt, dr vi undviker beröring, och om vi måste låta bearbeta känslorna och låta oss gemensamt förstå att vi inte kommer att leva tillsammans, eller för den delen även tvärtom. Jag hyser fortfarande väldigt starka känslor för en flickvän som jag hade för 25 år sedan. Uppbrottet med henne påminde om det som jag står inför nu. Ett avslut mitt i en känslostorm.

Min "älskarinna" försöker hitta tillbaka till sig själv genom total avhållsamhet. Jag tycker inte det är sunt. Känns som om det bara skjuter upp "problemen" tills vi åter igen träffas och att man ständigt kommer att känna sorg inombords. Visst är vi olika personer, men kan skillnaden hur vi hanterar känslor vara så stora mellan människor?  

Men hur lätt är det att undvika beröring ? Så fort jag ser han vill jag ta på han... Inte lätt att låta bli när han alltid är vid min sida

Hur vi hanterar känslor kvinnor och män är uppenbarligen helt olika. Jag är som du medans han är som din älskarinna.

Jag tror att han och din älskarinna lite känner att om man pratar om det så river det upp sår och lånar nya frågor inför varför man gjort som man gjort och jag tror att när dom känner så så är som inte redo att hantera dom frågorna.
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek