• Anonym (ångest)

Att komma över omöjlig kärlek

För nästan ett år sedan blev jag helt oväntat galet förälskad i min kollega som jag känt i många år. Han kände lika dant och vi inledde en relation trots att vi båda har familj. Känslorna fullkomligt exploderade men nu har han en gång för alla bestämt sig för att stanna med sin familj och vi har därför brutit vår relation.

Fattar dock inte hur jag ska stå ut. Tänker på honom varje vaken minut och saknar honom så att jag mår fysiskt illa. Samtidigt kan jag inte visa något här hemma.

Någon som varit i samma situation - dvs stannat hos er familj efter en längre otrohet? Hur gjorde ni för att glömma? Hur lång tid tog det? Lyckades ni någonsin få tillbaka känslorna för er man/fru?

PS Inser naturligtvis att det inte är synd om mig eftersom jag får skylla mig själv som varit otrogen, att otrohet är omoraliskt, fegt och alltid fel etc. Men gjort är gjort och i dagsläget försöker jag bara överleva/uthärda.

• Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek
  • Fool
    Anonym (Varför otrohet?) skrev 2013-08-20 11:57:07 följande:
    Håller med dig Fool.
    TS säger sig ha berättat för sin man att hon älskar någon annan men att maken inte bryr sig? Är det sant så verkar det ju onekligen som om deras förhållande redan är dött. Stendött.

Men om TS varit lite luddigare, typ att hon fått känslor för någon annan och inte varit helt ärlig om djupet av sina känslor så kanske hennes parter inte insett hur allvarligt det är. TS har heller inte berättat att hon varit fysiskt otrogen under ett helt år och då har hennes partner inte full hand att spela med. Hur ska han kunna inse allvaret om TS inte berättar allt.  

Precis det jag menar , att hennes man inte bryr sig kan oxå bero på att han inte vet helheten om TS otrohet , vissa tar tex inte så hårt på känslomässig otrohet men däremot på sexuell otrohet ? Då kan man fråga sig hur mycket TS man skulle bry sig om han visste hela storyn ?

Rent allmänt så känns det som om , ska man sätta sig ner och lösa problem så ska man väl lösa problemen i sin HELHET och inte bara vissa väl valda delar ? Ska man bygga om ett hus varför då bygga in "fel" som kan rasera bygget i framtiden ?

Ponera nu att TS och hennes man lyckas lösa sina problem och får det jättebra , plopp så kommer så kommer resten av storyn plötsligt fram , vad händer då ?     
  • de Robespierre
    Fool skrev 2013-08-20 11:44:26 följande:
    Bra skrivet... men jag blir lite funderam på en punkt... du skriver

" Vad det handlar är att du har valen att 1) ta tag i det som inte fungerar hemma på riktigt om det så kräver terapi mm. Din man måste inse att klockan är slagen och att det är nu eller aldrig...."

Innebär det då oxå att ALLA korten kommer upp på bordet , ink otroheten i sin helhet ? 
    Om inte , hur ska man då kunna ta tag i relationen på riktigt om man döljer ganska viktigt information ? Känns som att den informationen är en ganska viktig pusselbit som borde vara synlig ? Och skulle inte vetskapen om det underlätta för TS man att "inse att klockan är slagen" ?
    Det där är en svår fråga att svara på. Det kan tyckas självklart att allt måste upp för att inget senare skall komma upp och bita en i baken och så är man tillbaka på ruta ett igen när det gäller förlorad tillit. Även för att den som har bedragit visar ärlig vilja att vilja fortsätta med partnern och bara partner (läs: affären var fel och är avslutad).

Men det går även att argumentera för att allt inte kanske behöver dras upp. För hur mycket "smaskiga" detaljer behöver den drabbade höra? Hur långt skall den som har bedragit gå för att visa att den ångrar sig, att det var ett fruktansvärt misstag som orsakade oerhörda skador men nu verkligen helhjärtat vill satsa på sin partner och ingen annan? Finns det en tidsgräns för hur länge detta kan komma upp och spöka igen? Har den som bedragit öht något att säga till om eller måste den förvänta sig att för lång tid framöver (kanske för alltid?) få bära skammen och skulden? Är det konstruktivt och gynnar det förhållandet man försöker återuppbygga att fortsätta med att berätta det som var då men inte längre?

Det går att argumentera för båda sidor men jag tror att oavsett vilken sida man är på så måste man först gå genom "reningen" för att sedan fokusera på framtiden. Om man aldrig kommer ur det som var och hela tiden faller tillbaka i det så har man något som måste lösas och då med professionell tillsammans eller/och par var sitt håll.

Det är vad jag tror iaf
  • Fool
    de Robespierre skrev 2013-08-20 12:43:12 följande:
    Det där är en svår fråga att svara på. Det kan tyckas självklart att allt måste upp för att inget senare skall komma upp och bita en i baken och så är man tillbaka på ruta ett igen när det gäller förlorad tillit. Även för att den som har bedragit visar ärlig vilja att vilja fortsätta med partnern och bara partner (läs: affären var fel och är avslutad).

Men det går även att argumentera för att allt inte kanske behöver dras upp. För hur mycket "smaskiga" detaljer behöver den drabbade höra? Hur långt skall den som har bedragit gå för att visa att den ångrar sig, att det var ett fruktansvärt misstag som orsakade oerhörda skador men nu verkligen helhjärtat vill satsa på sin partner och ingen annan? Finns det en tidsgräns för hur länge detta kan komma upp och spöka igen? Har den som bedragit öht något att säga till om eller måste den förvänta sig att för lång tid framöver (kanske för alltid?) få bära skammen och skulden? Är det konstruktivt och gynnar det förhållandet man försöker återuppbygga att fortsätta med att berätta det som var då men inte längre?

Det går att argumentera för båda sidor men jag tror att oavsett vilken sida man är på så måste man först gå genom "reningen" för att sedan fokusera på framtiden. Om man aldrig kommer ur det som var och hela tiden faller tillbaka i det så har man något som måste lösas och då med professionell tillsammans eller/och par var sitt håll.

Det är vad jag tror iaf

Nja , alla smaskika  detaljer behöver inte tas upp , exakt hur dom gjorde , vilka ställningar etc iaf inte initiallt , de kanske behöver komma upp om den bedragne ber om dem som en del i processen. Men ATT det förekommit sex tycker iaf jag är en ganska viktig del i problemet eftersom det för många är ganska avgörande för hurvida "allvarlig" otroheten var , att råka dölja en sån liten "detalj" är i klass med att ge sken av att det var en engångsföretelse och inte ett förhållande som varade i 2 år ?

Jag håller med om att problemet behöver hanteras med professionell hjälp , men att bära skammen , skuldkänslor osv är tyvärr en "nackdel" som den som bedragit får stå ut med , ett pris han / hon får betala för sitt "misstag" , ska man på allvar ta itu med problemen så anser jag att det ska hanteras i sin helhet och inte bara de delar som passar den ene för att denne ska undvika att känna skuldkänslor.

Jag menar om man nu ska hålla på och välja ut gobitar så kan man väl då oxå skippa att prata om vissa av relationsproblemen som la grunden till otroheten oxå ? Så att ingen ska behöva känna sig obekväm ?

Nej , jag tror som sagt att ska man ta itu med problem på riktigt så måste ALLA korten komma upp på borde , om det innebär att man behöver diskutera saker man inte är bekväm med eller inebär en viss obehag så är det ett pris man får betala för att verkligen lösa problemen. Att cencurera för att göra dethela lite smidigare och mindre obehagligt känns inte som en bra idé. 
  • Anonym (Tom)

Jag har bränt mina skepp hos båda kvinnorna så själv lär jag nog bli snart vare sig jag vill eller inte. Min fru förkastar mig för otroheten och min älskarinna förkastar mig för jag inte valde henne direkt och hon har dessutom träffat en ny och gått vidare. Man känner väl sig lite uppgiven så att säga, men jag har bara mig själv att skylla.

• Anonym (Varför otrohet?)
    de Robespierre skrev 2013-08-20 12:43:12 följande:

Det är vad jag tror iaf
    Visst har man ett val - berätta allt eller inte. Men jag tror att det enda sättet är att berätta "allt". Jag tror att det är jättesvårt att mörka sanningen och att den har en tendens att krypa fram och bita en i baken och då får man börja om från noll igen.

Visst kan man ångra sig och samtidigt välja att inte berätta men det är inte rätt väg att gå enligt mig eftersom det innebär att ytterligare en lögn läggs på högen. Är man ärlig i sitt uppsåt - man ångrar sin otrohet och vill satsa på sin partner eftersom man älskar denne - så innebär det också att man måste ge partnern en chans att välja. Det är inte bara den otrogne som ska ha rätt att välja - det måste även den bedragna partnern ha.
    Märk väl - nu pratar vi inte om ett ons en blöt krogkväll utan en affär som pågått under en längre tid och där det har varit/är känslor involverade. Där den otrogne inte vetat hur han/hon vill ha det men som plötsligt ser ljuset och bestämmer sig för sin partner. Då får man anta - som i TS fall - att förhållandet inte varit bra under denna tid. Att både den otrogne och den bedragna har mått dåligt under en tid.

Jag tycker inte att det finns något annat val än att berätta sanningen. Sen är det upp till den bedragna hur mycket detaljer man vill ha. Där tror jag att alla är olika. Men jag tror att detta måste till - sanningen alltså - hur ska annars den bedragne kunna förstå att den otrogne valt honom/henne. Att berätta sanningen innebär också att den otrogne inte har något skyddsnät kvar. Han/hon blottar sig totalt, lägger alla kort på bordet och blottar strupen. Lägger sin lycka i sin partners händer och det är enda sättet att gå vidare på tycker jag.
  • de Robespierre
    Fool skrev 2013-08-20 13:35:31 följande:

Nja , alla smaskika  detaljer behöver inte tas upp , exakt hur dom gjorde , vilka ställningar etc iaf inte initiallt , de kanske behöver komma upp om den bedragne ber om dem som en del i processen. Men ATT det förekommit sex tycker iaf jag är en ganska viktig del i problemet eftersom det för många är ganska avgörande för hurvida "allvarlig" otroheten var , att råka dölja en sån liten "detalj" är i klass med att ge sken av att det var en engångsföretelse och inte ett förhållande som varade i 2 år ?

Jag håller med om att problemet behöver hanteras med professionell hjälp , men att bära skammen , skuldkänslor osv är tyvärr en "nackdel" som den som bedragit får stå ut med , ett pris han / hon får betala för sitt "misstag" , ska man på allvar ta itu med problemen så anser jag att det ska hanteras i sin helhet och inte bara de delar som passar den ene för att denne ska undvika att känna skuldkänslor.

Jag menar om man nu ska hålla på och välja ut gobitar så kan man väl då oxå skippa att prata om vissa av relationsproblemen som la grunden till otroheten oxå ? Så att ingen ska behöva känna sig obekväm ?

Nej , jag tror som sagt att ska man ta itu med problem på riktigt så måste ALLA korten komma upp på borde , om det innebär att man behöver diskutera saker man inte är bekväm med eller inebär en viss obehag så är det ett pris man får betala för att verkligen lösa problemen. Att cencurera för att göra dethela lite smidigare och mindre obehagligt känns inte som en bra idé. 
    Det ligger i sakens natur att försöka skadebegränsa så mycket som möjligt när man blir påkommen. Tror att det är en vanlig reaktion eftersom man nu får stå i skammens ljus helt blottad och det är slut med lögnerna och dimridåerna. Självklart kan man inte här generalisera och säga att alla gör det eftersom det finns de som verkligen lägger korten på bordet - och - tar beslutet att berätta helt själva utan ett avslöjande.

Om en affär har pågått under så lång tid så behöver man inte vara Sherlock för att förstå att chansen är mycket stor att sex har varit med i bilden. Men för vissa bedragna så kan sex vara en mer förmildrande omständighet är en att en partner har kärat ned sig i någon annan och löpt linan ut. Ett sk "snedsteg" på fyllan där det bara handlade om sex är för jävligt men lättare att leva med än att ens partner lägger sin känslor och kärlek (och allt vad det innebär) på någon annan, tänker dom. Kanske med all rätt.

Jag förespråkar inte en tillrättalagd historia. Inte heller att den bedragna skall undanhållas detaljer av rent humanitära skäl eller man vill bespara partnern från att såras. Det kan lätt användas som ett argument för att inte behöva berätta och därmed få ta skulden för det man har gjort. Den som har bedragit vet innerst inne vad den borde berätta. Och om den bedragna partnern frågar så måste man vara ärlig och leverera svaren även fast det känns jobbigt. Detta för att det inte skall finnas en känsla av att något döljs och personen inte verkligen vill rädda förhållande utan snarare vill ta sig igenom den jobbiga första tiden efter avslöjandet. Samt att inget senare skall komma upp som får det hela att starta om igen.

Men samtidigt menar jag att det måste finnas en gräns för hur länge utredningen skall pågå. Man måste komma till ett slut där man känner att nu är jag färdig. Nu orkar jag inte gräva i detta längre utan istället lägga energin på att komma vidare. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där man skapar snudd på en självuppfyllande profetsia att den andre fortfarande döljer saker. Dvs man projicerar saker på personen som den omedvetet eller indirekt uppfyller. Det kan självklart vara så att förhållandet inte går att rädda och det är svansången man går igenom. Men om man som bedragen känner att man hela tiden skapar nya scenarios eller faller tillbaka i det som ens partner säger har berättat allt om flera gånger så kanske man skall ta sig en funderare på ifall det kanske är så. Dvs att det faktiskt inte finns något mer att berätta och tvivlet samt misstänksamheten kanske bottnar i något annat.

Som Goteye sjunger " You can get addicted to a certain kind of sadness. Like resignation to the end, always the end".  Det är svårt. Inget snack om saken. Men allt har sina gränser och man kan inte leva i ett tvivel. Speciellt ett som man kanske har skapat och när själv. Det är detta jag menar.  
  • Fool
    de Robespierre skrev 2013-08-20 17:01:19 följande:
    Det ligger i sakens natur att försöka skadebegränsa så mycket som möjligt när man blir påkommen. Tror att det är en vanlig reaktion eftersom man nu får stå i skammens ljus helt blottad och det är slut med lögnerna och dimridåerna. Självklart kan man inte här generalisera och säga att alla gör det eftersom det finns de som verkligen lägger korten på bordet - och - tar beslutet att berätta helt själva utan ett avslöjande.

Om en affär har pågått under så lång tid så behöver man inte vara Sherlock för att förstå att chansen är mycket stor att sex har varit med i bilden. Men för vissa bedragna så kan sex vara en mer förmildrande omständighet är en att en partner har kärat ned sig i någon annan och löpt linan ut. Ett sk "snedsteg" på fyllan där det bara handlade om sex är för jävligt men lättare att leva med än att ens partner lägger sin känslor och kärlek (och allt vad det innebär) på någon annan, tänker dom. Kanske med all rätt.

Jag förespråkar inte en tillrättalagd historia. Inte heller att den bedragna skall undanhållas detaljer av rent humanitära skäl eller man vill bespara partnern från att såras. Det kan lätt användas som ett argument för att inte behöva berätta och därmed få ta skulden för det man har gjort. Den som har bedragit vet innerst inne vad den borde berätta. Och om den bedragna partnern frågar så måste man vara ärlig och leverera svaren även fast det känns jobbigt. Detta för att det inte skall finnas en känsla av att något döljs och personen inte verkligen vill rädda förhållande utan snarare vill ta sig igenom den jobbiga första tiden efter avslöjandet. Samt att inget senare skall komma upp som får det hela att starta om igen.

Men samtidigt menar jag att det måste finnas en gräns för hur länge utredningen skall pågå. Man måste komma till ett slut där man känner att nu är jag färdig. Nu orkar jag inte gräva i detta längre utan istället lägga energin på att komma vidare. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där man skapar snudd på en självuppfyllande profetsia att den andre fortfarande döljer saker. Dvs man projicerar saker på personen som den omedvetet eller indirekt uppfyller. Det kan självklart vara så att förhållandet inte går att rädda och det är svansången man går igenom. Men om man som bedragen känner att man hela tiden skapar nya scenarios eller faller tillbaka i det som ens partner säger har berättat allt om flera gånger så kanske man skall ta sig en funderare på ifall det kanske är så. Dvs att det faktiskt inte finns något mer att berätta och tvivlet samt misstänksamheten kanske bottnar i något annat.

Som Goteye sjunger " You can get addicted to a certain kind of sadness. Like resignation to the end, always the end".  Det är svårt. Inget snack om saken. Men allt har sina gränser och man kan inte leva i ett tvivel. Speciellt ett som man kanske har li skapat och när själv. Det är detta jag menar.  
    Håller med på samtliga punkter

Att det ligger i sakens natur att skadebegränsar och att sanningen oftast kommer fram i omgångar är väl ganska välkänt och till viss del förståeligt , människor reagrera oftast så när de blir påkomna med att göra något dumt , specielt när det handlar om något som kommer få stora konsekvenser. Men om man nu ska försöka lösa problemen så är väl det ingen ursäkt för att mörka sanningen ? Speciellt när det oxå är välkänt att det oftast är lögnerna och mörkandet som gör mycket störe skada än otroheten i sig , jag tror personligen att av alla paren som går igenom en otrohet så är det just paren där man lagt alla korten på bordet och är fullständigt ärliga som klarar det och de som ljuger och mörkar som inte gör det. Mao känns det rätt kontraproduktivt att sätta igång at ljuga och mörka om det är en riktig lösning man är ute efter ?

Visst är det viktigt att "utfrågningen" får ett slut och att otroheten inte dras fram gång på gång , det är viktigt att den bedragne får svar på sina frågor men det oxå viktigt att det finns en tidsgräns för hur länge det får hålla på , men i detta fall så har "utfrågningen" inte ens börjat eftersom TS har valt att dölja viktiga delar i storyn för sin man , vad ska han då fråga om ?

Att människor regerar olika på sexuell otrohet vs emotionell otrohet är oxå välkänt , det finns tom studier som säger att kvinnor oftast reagerar starkare på emotionell otrohet och män starkare på sexuell otrohet av evolutionära skäl , det är just därför jag anser att det är ganska viktigt att HELA storyn kommer fram så att TS man har en ärligt chans att förhålla sig till det , jag menar hans reaktion kanske skulle vara ganska annorlunda om han var medveten om hela storyn ? Han kanske tillhör dem som inte tar så hårt på emotionell otrohet men däremot på sexuell otrohet ?

Visst är det en jobbig process för båda , både för den bedragne OCH dens om bedragit , MEN jag envisar med en dåres envishet att det är ett pris man måste betala för att verkligen få det bra igen , ska man bygga upp ett nytt förhållande ur spillrorna av det gamla så är det viktigt att man bygger grunden rätt och inte bygger in saker som senare kan komma att rasera allt man jobbat för , och för vad ? Av rädsla för att stå för det man gkort ? Av rädsla för att känna skam ? Av rädsla för att tvingas svara på jobbiga frågor ? Jag tycker man i sådana fall behöver överkomma sina rädslor och bita i det sura äpplet och få det hela överstökat en gång för alla.
  • de Robespierre
    Fool skrev 2013-08-20 17:34:02 följande:
    Visst är det en jobbig process för båda , både för den bedragne OCH dens om bedragit , MEN jag envisar med en dåres envishet att det är ett pris man måste betala för att verkligen få det bra igen , ska man bygga upp ett nytt förhållande ur spillrorna av det gamla så är det viktigt att man bygger grunden rätt och inte bygger in saker som senare kan komma att rasera allt man jobbat för , och för vad ? Av rädsla för att stå för det man gkort ? Av rädsla för att känna skam ? Av rädsla för att tvingas svara på jobbiga frågor ? Jag tycker man i sådana fall behöver överkomma sina rädslor och bita i det sura äpplet och få det hela överstökat en gång för alla.
    Fool. Jag säger inte emot dig Flört Vi pratar om samma sak fast från olika håll. Men jag får även känslan här att någon borde har berätta allt för någon men aldrig gjorde det. Vilket visade sig sen. Men jag kanske har fel.
  • Anonym (Gick inte)

Jag tycker absolut att Fool och de Robespierre har kloka och viktiga synpunkter som är högst relevanta i tråden. Men jag skulle vilja återkomma till ursprungsfrågan, nämligen hur man kommer över den omöjliga kärleken. Hur hanterar man alla känslor när man brutit en relation som inte ens knappt fått börja, när kroppen formligen skriker av alla känslor?

Jag har varit där, jag har genomlevt helvetet med smärta, skam, sorg, förtvivlan, självförakt, intensiv förälskelse och åtrå - allt i en salig röra. 

Men, det går att ta sig igenom det. Det går att släppa taget om den förbjudna kärleken och tomrummet kan fyllas igen.

I den första akuta fasen måste man bara överleva timme för timme. Men sen, när man fungerar någorlunda i vardagen igen och känslorna är hanterbara. Det är då det är förrädiskt. Det är så lätt att drömma sig bort, ge sin längtan efter den andre fritt spelrum, gotta sig åt minnen. Det gör väl inget om jag går in i min bubbla en liten stund... Det skadar ju ingen.

Jo, det skadar dig själv i den meningen att du lever kvar i det förflutna. Och därmed hindrar dig själv att gå vidare.

Jag tror vägen framåt för att komma över, verkligen komma över, den omöjliga kärleken, är att stå fast vid sitt beslut. Fullt ut, ända in i kaklet. Det betyder att man inte ska stanna kvar i minnena i tanken. Gör dig av med allt som påminner om honom/henne. Var uppmärksam på dig själv, och när tankarna far iväg se till att aktivt göra/tänka på något annat.

Känslor och tankar hänger ihop, och när vi aktivt tvingar hjärnan att tänka på annat så vattnar vi inte heller känslorna. Det är här man måste ta ansvar för sitt beslut att bryta. Det hjälper ju bara till en del att inte kontakta den fd älskaren/innan, man måste även se till att inte älta/tänka så mycket.

Dessutom, har man lovat att försöka satsa hemma, så betyder det (förutom den långa och tunga process som Fool och de Robespierre beskrivit så bra ovan) att man faktiskt aktivt bör tänka positiva tankar om sin partner och relationen! Odla det goda och det positiva! Tankens kraft är enorm! Vilket forskarna bevisat: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-tank-dig-smart-och-frisk/

Så, Ts och Tom - det går att komma över kärleken. Men det krävs arbete och beslutsamhet.

Jag kan säga att jag idag är helt över min fd älskare, trots att jag ett tag trodde att jag faktiskt aldrig mer kunde bli lycklig och att jag skulle sakna honom resten av livet.              

• Anonym (Gick inte)
    Anonym (Tom) skrev 2013-08-20 13:46:24 följande:
    Jag har bränt mina skepp hos båda kvinnorna så själv lär jag nog bli snart vare sig jag vill eller inte. Min fru förkastar mig för otroheten och min älskarinna förkastar mig för jag inte valde henne direkt och hon har dessutom träffat en ny och gått vidare. Man känner väl sig lite uppgiven så att säga, men jag har bara mig själv att skylla.

Ja, det är ju det man riskerar när man är otrogen. Ett högt spel där insatsen är enorm. 

Jag kan på sätt och vis förstå bådas inställning.

Oavsett hur det går så kommer du att överleva. Släpp taget om det förflutna och börja leva i nuet. Kanske går det att reparera med hustrun. Går ni i terapi? Annars kanske det kan vara ett alternativ.  

Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek