de Robespierre skrev 2013-08-20 17:01:19 följande:
Det ligger i sakens natur att försöka skadebegränsa så mycket som möjligt när man blir påkommen. Tror att det är en vanlig reaktion eftersom man nu får stå i skammens ljus helt blottad och det är slut med lögnerna och dimridåerna. Självklart kan man inte här generalisera och säga att alla gör det eftersom det finns de som verkligen lägger korten på bordet - och - tar beslutet att berätta helt själva utan ett avslöjande.
Om en affär har pågått under så lång tid så behöver man inte vara Sherlock för att förstå att chansen är mycket stor att sex har varit med i bilden. Men för vissa bedragna så kan sex vara en mer förmildrande omständighet är en att en partner har kärat ned sig i någon annan och löpt linan ut. Ett sk "snedsteg" på fyllan där det bara handlade om sex är för jävligt men lättare att leva med än att ens partner lägger sin känslor och kärlek (och allt vad det innebär) på någon annan, tänker dom. Kanske med all rätt.
Jag förespråkar inte en tillrättalagd historia. Inte heller att den bedragna skall undanhållas detaljer av rent humanitära skäl eller man vill bespara partnern från att såras. Det kan lätt användas som ett argument för att inte behöva berätta och därmed få ta skulden för det man har gjort. Den som har bedragit vet innerst inne vad den borde berätta. Och om den bedragna partnern frågar så måste man vara ärlig och leverera svaren även fast det känns jobbigt. Detta för att det inte skall finnas en känsla av att något döljs och personen inte verkligen vill rädda förhållande utan snarare vill ta sig igenom den jobbiga första tiden efter avslöjandet. Samt att inget senare skall komma upp som får det hela att starta om igen.
Men samtidigt menar jag att det måste finnas en gräns för hur länge utredningen skall pågå. Man måste komma till ett slut där man känner att nu är jag färdig. Nu orkar jag inte gräva i detta längre utan istället lägga energin på att komma vidare. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där man skapar snudd på en självuppfyllande profetsia att den andre fortfarande döljer saker. Dvs man projicerar saker på personen som den omedvetet eller indirekt uppfyller. Det kan självklart vara så att förhållandet inte går att rädda och det är svansången man går igenom. Men om man som bedragen känner att man hela tiden skapar nya scenarios eller faller tillbaka i det som ens partner säger har berättat allt om flera gånger så kanske man skall ta sig en funderare på ifall det kanske är så. Dvs att det faktiskt inte finns något mer att berätta och tvivlet samt misstänksamheten kanske bottnar i något annat.
Som Goteye sjunger " You can get addicted to a certain kind of sadness. Like resignation to the end, always the end". Det är svårt. Inget snack om saken. Men allt har sina gränser och man kan inte leva i ett tvivel. Speciellt ett som man kanske har li skapat och när själv. Det är detta jag menar.
Håller med på samtliga punkter
Att det ligger i sakens natur att skadebegränsar och att sanningen oftast kommer fram i omgångar är väl ganska välkänt och till viss del förståeligt , människor reagrera oftast så när de blir påkomna med att göra något dumt , specielt när det handlar om något som kommer få stora konsekvenser. Men om man nu ska försöka lösa problemen så är väl det ingen ursäkt för att mörka sanningen ? Speciellt när det oxå är välkänt att det oftast är lögnerna och mörkandet som gör mycket störe skada än otroheten i sig , jag tror personligen att av alla paren som går igenom en otrohet så är det just paren där man lagt alla korten på bordet och är fullständigt ärliga som klarar det och de som ljuger och mörkar som inte gör det. Mao känns det rätt kontraproduktivt att sätta igång at ljuga och mörka om det är en riktig lösning man är ute efter ?
Visst är det viktigt att "utfrågningen" får ett slut och att otroheten inte dras fram gång på gång , det är viktigt att den bedragne får svar på sina frågor men det oxå viktigt att det finns en tidsgräns för hur länge det får hålla på , men i detta fall så har "utfrågningen" inte ens börjat eftersom TS har valt att dölja viktiga delar i storyn för sin man , vad ska han då fråga om ?
Att människor regerar olika på sexuell otrohet vs emotionell otrohet är oxå välkänt , det finns tom studier som säger att kvinnor oftast reagerar starkare på emotionell otrohet och män starkare på sexuell otrohet av evolutionära skäl , det är just därför jag anser att det är ganska viktigt att HELA storyn kommer fram så att TS man har en ärligt chans att förhålla sig till det , jag menar hans reaktion kanske skulle vara ganska annorlunda om han var medveten om hela storyn ? Han kanske tillhör dem som inte tar så hårt på emotionell otrohet men däremot på sexuell otrohet ?
Visst är det en jobbig process för båda , både för den bedragne OCH dens om bedragit , MEN jag envisar med en dåres envishet att det är ett pris man måste betala för att verkligen få det bra igen , ska man bygga upp ett nytt förhållande ur spillrorna av det gamla så är det viktigt att man bygger grunden rätt och inte bygger in saker som senare kan komma att rasera allt man jobbat för , och för vad ? Av rädsla för att stå för det man gkort ? Av rädsla för att känna skam ? Av rädsla för att tvingas svara på jobbiga frågor ? Jag tycker man i sådana fall behöver överkomma sina rädslor och bita i det sura äpplet och få det hela överstökat en gång för alla.