• Anonym (ångest)

Att komma över omöjlig kärlek

För nästan ett år sedan blev jag helt oväntat galet förälskad i min kollega som jag känt i många år. Han kände lika dant och vi inledde en relation trots att vi båda har familj. Känslorna fullkomligt exploderade men nu har han en gång för alla bestämt sig för att stanna med sin familj och vi har därför brutit vår relation.

Fattar dock inte hur jag ska stå ut. Tänker på honom varje vaken minut och saknar honom så att jag mår fysiskt illa. Samtidigt kan jag inte visa något här hemma.

Någon som varit i samma situation - dvs stannat hos er familj efter en längre otrohet? Hur gjorde ni för att glömma? Hur lång tid tog det? Lyckades ni någonsin få tillbaka känslorna för er man/fru?

PS Inser naturligtvis att det inte är synd om mig eftersom jag får skylla mig själv som varit otrogen, att otrohet är omoraliskt, fegt och alltid fel etc. Men gjort är gjort och i dagsläget försöker jag bara överleva/uthärda.

• Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek
  • Anonym (ångest)

Fullt medveten om att otrohet är fult och att jag är väldigt egoistisk och att jag får skylla mig själv men det löser tyvärr inget i dagsläget. Min man vet för övrigt i princip vad som skett (jag har berättat att jag är kär i en annan men inte hur långt vi gått - men det har han nog ändå räknat ut. Dock bryr han sig inte - han är inte heller särskilt nöjd med äktenskapet). Att skiljas låter rätt och lätt men svårare när man tänker på hur det kommer påverka vårt barn.

• de Robespierre

En fd affär som aldrig fick visa var det kunde leda till kommer alltid att finnas kvar i minnet som "Tänk om vi kunde.." eller "Undrar hur vi hade..." Det är precis som med den den flirten, blicken från någon som lovade något men som aldrig följdes upp. Det är en bit av livet att inte alltid kunna styra och ställa över allting som sker och alltid kunna välja det bästa.

I ert fall så "plockade ni russinen ur kakan", dvs era möten skedde helt kompromisslöst, utan krav eller vardagsmåsten. Ni kunde välja tillfällen och då var ni båda på rätt humör, hade byggt upp förväntningar som inte var svåra att uppfylla och inget annat kunde störa er. Precis det som sker i en förälskelse då det mest tråkiga plötsligt kan bli roligt med rätt sällskap.

Som har sagts tidigare så har både du och han något som måste lösas på hemmafronten. Det framgår inte om du har varit redo att lämna men han verkar inte vara det. Samtidigt som han säkert inte har något emot att vid vissa tillfällen kanske fortsätta att träffas spontant (kommer att visa sig så småningom). En sak är säker och det är att eran affär inte på något sätt gynnar eller förbättrar problemen på hemmafronten. Snarare tvärtom. Det missnöje/besvikelse som du tidigare visade mot din man (och han mot dig) och som rann ut över det mesta i hemmet la sig säkert när du träffade honom och sedan föll. Eftersom det hemma då inte längre låg i fokus och du fick det du saknade från den andre istället. Precis som för honom själv.

Däremot så kan affären ha lyft fram din livssituation i ljuset och att du nu vet vad det är som du har saknat. Visst, själva förälskelsen är en sak men någonstans så visar det på hur det faktiskt skulle kunna vara. Men frågan är om dessa sidor som finns hos den andre som du saknar hos din man - om du skulle kunna flytta över dem till din man från den andre - skulle din man återigen bli nr1? Eller är det så att nu är Pandoras Box öppnad och du känner att du har lev i nån typ av limbo som du nu har vaknat upp ifrån?

Förälskelse är en oerhörd stark kraft. Vi slutar tänka med huvudet och låter hjärtat styra lite för mycket. Dessutom vill vi intala oss att den andre är den perfekta partnern. Vi ser i princip bara positiva saker och ev "brister" sopar vi under mattan eller tror vi att vi kan ändra. När vi är i det läget så blottar vi oss, visar vad vi tycker om/inte tycker om och saknar och den andre gör då allt för att uppfylla det. För vem vill inte vara den perfekta partnern? Det i sin tur gör att vi speglar oss i den vi förälskat oss i vilket egentligen är en egotripp på sitt sätt.

Du sitter fortfarande fast i förälskelsen. Den kommer inte bara stängas av utan sakta klinga av om du tillåter det. Att fortsätta att träffas under avtändningen förlänger processen. Det behövs en avgörande punkt för att  något skall hända. Det kan t.ex vara att den ena/båda beslutar sig för att avsluta av någon anledning. Denna anledning kan vara att man blir påkommen, man upptäcker med tiden att det bara var en förälskelse och inget mer, man börjar fundera på vad det är man kommer att lämna osv. . Mao, det måste finnas en motivation att gå vidare på varsit håll. Det kommer inte ta bort känslorna men står man inför fakta så är det lättare att gå vidare.

Du får nog ta dig en funderare på hur du och din man skall få ordning på det som inte funkar hemma. Den andre har valt att fortsätta med sin fru och du måste nu fundera på hur du vill göra med din man. I det tänk som du skall ha nu får inte den andre just nu vara ett val.

Vad det handlar är att du har valen att 1) ta tag i det som inte fungerar hemma på riktigt om det så kräver terapi mm. Din man måste inse att klockan är slagen och att det är nu eller aldrig. Val 2) bygger på att man känner att det som har hänt krasst visar att du är färdig med din man, att du inte längre vill/orkar kämpa för ert förhållande och du nu vill gå skilda vägar. Dvs att du inte gör det för den andre utan för din egen skull. Om dina vägar korsar den andre någon gång i framtiden är en sak men detta val måste bygga på att du är 100% säker på att du vill leva själv och klarar av det oavsett om den andre finns med i ditt liv eller inte.

Kom ihåg att de flesta av oss någon gång blir attraherad alt förälskade i någon annan än vår partner under vårt liv. En del låter det stanna vid just attraktion, en del löper linan ut helt och det slutar med otrohet. Din historia är inte skriven ännu och du kan fortfarande påverka utvecklingen. Du måste dock fronta er situation hemma med objektiva ögon. Om du inte gör det så kommer du fortsätta att vara "frånvarande" med din man och han kommer att stämma i bäcken dvs inte göra de förändringar som du längtar efter. 

• Anonym (Aldrig säg aldri)
    de Robespierre skrev 2013-08-17 12:34:56 följande:
    En fd affär som aldrig fick visa var det kunde leda till kommer alltid att finnas kvar i minnet som "Tänk om vi kunde.." eller "Undrar hur vi hade..." Det är precis som med den den flirten, blicken från någon som lovade något men som aldrig följdes upp. Det är en bit av livet att inte alltid kunna styra och ställa över allting som sker och alltid kunna välja det bästa. I ert fall så "plockade ni russinen ur kakan", dvs era möten skedde helt kompromisslöst, utan krav eller vardagsmåsten. Ni kunde välja tillfällen och då var ni båda på rätt humör, hade byggt upp förväntningar som inte var svåra att uppfylla och inget annat kunde störa er. Precis det som sker i en förälskelse då det mest tråkiga plötsligt kan bli roligt med rätt sällskap. Som har sagts tidigare så har både du och han något som måste lösas på hemmafronten. Det framgår inte om du har varit redo att lämna men han verkar inte vara det. Samtidigt som han säkert inte har något emot att vid vissa tillfällen kanske fortsätta att träffas spontant (kommer att visa sig så småningom). En sak är säker och det är att eran affär inte på något sätt gynnar eller förbättrar problemen på hemmafronten. Snarare tvärtom. Det missnöje/besvikelse som du tidigare visade mot din man (och han mot dig) och som rann ut över det mesta i hemmet la sig säkert när du träffade honom och sedan föll. Eftersom det hemma då inte längre låg i fokus och du fick det du saknade från den andre istället. Precis som för honom själv. Däremot så kan affären ha lyft fram din livssituation i ljuset och att du nu vet vad det är som du har saknat. Visst, själva förälskelsen är en sak men någonstans så visar det på hur det faktiskt skulle kunna vara. Men frågan är om dessa sidor som finns hos den andre som du saknar hos din man - om du skulle kunna flytta över dem till din man från den andre - skulle din man återigen bli nr1? Eller är det så att nu är Pandoras Box öppnad och du känner att du har lev i nån typ av limbo som du nu har vaknat upp ifrån? Förälskelse är en oerhörd stark kraft. Vi slutar tänka med huvudet och låter hjärtat styra lite för mycket. Dessutom vill vi intala oss att den andre är den perfekta partnern. Vi ser i princip bara positiva saker och ev "brister" sopar vi under mattan eller tror vi att vi kan ändra. När vi är i det läget så blottar vi oss, visar vad vi tycker om/inte tycker om och saknar och den andre gör då allt för att uppfylla det. För vem vill inte vara den perfekta partnern? Det i sin tur gör att vi speglar oss i den vi förälskat oss i vilket egentligen är en egotripp på sitt sätt. Du sitter fortfarande fast i förälskelsen. Den kommer inte bara stängas av utan sakta klinga av om du tillåter det. Att fortsätta att träffas under avtändningen förlänger processen. Det behövs en avgörande punkt för att  något skall hända. Det kan t.ex vara att den ena/båda beslutar sig för att avsluta av någon anledning. Denna anledning kan vara att man blir påkommen, man upptäcker med tiden att det bara var en förälskelse och inget mer, man börjar fundera på vad det är man kommer att lämna osv. . Mao, det måste finnas en motivation att gå vidare på varsit håll. Det kommer inte ta bort känslorna men står man inför fakta så är det lättare att gå vidare. Du får nog ta dig en funderare på hur du och din man skall få ordning på det som inte funkar hemma. Den andre har valt att fortsätta med sin fru och du måste nu fundera på hur du vill göra med din man. I det tänk som du skall ha nu får inte den andre just nu vara ett val. Vad det handlar är att du har valen att 1) ta tag i det som inte fungerar hemma på riktigt om det så kräver terapi mm. Din man måste inse att klockan är slagen och att det är nu eller aldrig. Val 2) bygger på att man känner att det som har hänt krasst visar att du är färdig med din man, att du inte längre vill/orkar kämpa för ert förhållande och du nu vill gå skilda vägar. Dvs att du inte gör det för den andre utan för din egen skull. Om dina vägar korsar den andre någon gång i framtiden är en sak men detta val måste bygga på att du är 100% säker på att du vill leva själv och klarar av det oavsett om den andre finns med i ditt liv eller inte. Kom ihåg att de flesta av oss någon gång blir attraherad alt förälskade i någon annan än vår partner under vårt liv. En del låter det stanna vid just attraktion, en del löper linan ut helt och det slutar med otrohet. Din historia är inte skriven ännu och du kan fortfarande påverka utvecklingen. Du måste dock fronta er situation hemma med objektiva ögon. Om du inte gör det så kommer du fortsätta att vara "frånvarande" med din man och han kommer att stämma i bäcken dvs inte göra de förändringar som du längtar efter. 

Mycket bra skrivet.
  • Anonym (Varför otrohet?)
    Anonym (Tom) skrev 2013-08-16 15:47:59 följande:
    Tror min älskarinnas modell var att ladda upp med ganska mycket aggression och ilska mot mig vid slutet. Hon låtsades som jag inte fanns. Det där med att jag var feg, inte står för mina känslor, svag, ger falska förhoppningar o.s.v. Det var väl hennes sätt att hantera sorgen. Hur hon tänker nu vet jag inte tyvärr, kanske likadant, men det hoppas jag inte utan att hon kan minnas det som något fint som vi hade tillsammans. Jag själv får verkligen stålsätta mig för att inte ta upp kontakt med henne. Det gör jag för att jag vill skydda henne och inte riva upp gamla sår. Självklart undrar jag hur hon mår, men det kan jag aldrig ta reda på.
    Och var finns din stackars fru i det hela?

Mycket prat om hur synd det är om dig och om din älskarinna. Är det inte mest synd om din fru som blev bedragen av er båda under en lång tid? Och nu går du i er vardag och beklagar dig. Sörjer det du inte har längre.

Varför är du kvar i äktenskapet? Jag tycker det låter som om du fortfarande är otrogen och inte alls närvarande i ditt äktenskap, att dina tankar fortfarande är kvar hos din älskarinna.

Jag förstår mig inte på er som inte "vågar" lämna. Du skriver att du är feg - ja, uppenbarligen. Men vad är det du är så rädd för? Att såra någon? Ja, som det blev nu så är tre personer sårade och ingen av av er verkar vara lycklig.

Vet din fru om att du fortfarande älskar/är kär i din älskarinna? För det är väl det du säger. Eftersom du inte kan glömma henne, värdesätter er tid tillsammans, vårdar minnena av det ni hade, att hon lärde dig hur en relation ska vara (blä!). Och du sörjer över hur uppbrottet blev. VA! Du borde istället uttrycka tacksamhet över att du äntligen kom till insikt över att din fru betydde mer för dig än din älskarinna. Du borde väl istället vara glad över att du, till slut, kom underfund med att du älskar din fru. Du borde istället tacka gud för att din fru älskade dig nog för att vilja ta dig tillbaka och ge dig och er relation en ny chans. Du borde be henne om förlåtelse på dina bara knän. Det är väl skit detsamma hur uppbrottet med älskarinnan blev - avsikten var ju att avsluta relationen och att aldrig mer träffas???

Tycker du ska ta konsekvenserna av det du gjort och be din fru om förlåtelse och förklara att du inte älskar henne längre. Att du inte längre vill ljuga för henne utan vill ge henne chansen att finna lyckan genom att släppa henne fri. Sluta ljug för dig själv och henne!
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (Tom) skrev 2013-08-16 15:47:59 följande:
    Tror min älskarinnas modell var att ladda upp med ganska mycket aggression och ilska mot mig vid slutet. Hon låtsades som jag inte fanns. Det där med att jag var feg, inte står för mina känslor, svag, ger falska förhoppningar o.s.v. Det var väl hennes sätt att hantera sorgen. Hur hon tänker nu vet jag inte tyvärr, kanske likadant, men det hoppas jag inte utan att hon kan minnas det som något fint som vi hade tillsammans. Jag själv får verkligen stålsätta mig för att inte ta upp kontakt med henne. Det gör jag för att jag vill skydda henne och inte riva upp gamla sår. Självklart undrar jag hur hon mår, men det kan jag aldrig ta reda på.
    Så kan det bli ibland, att man behöver ta ut en tydlig distans till någon/något som gjort ont. Ilska är ju en vanlig reaktion i de sammanhangen.

Men, jag undrar, varför är det ens intressant att kontakta din fd älskarinna? Du har ju valt hustrun. Är det inte ett svek - igen - att då vilja ha kontakt med den fd älskarinnan? 
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (ångest) skrev 2013-08-16 15:05:54 följande:
    Själv har jag just pratat med min fd älskare för första gången sedan vi bröt. Var supernervös innan jag ringde men så fort jag hörde hans röst kändes allt bara naturligt och fantastiskt igen! Avhandlade snabbt jobbgrejorna men fortsatte sedan att prata i över en timme - hur ska jag kunna glömma nu och hur i hela fridens dar ska jag kunna sluta hoppas.   
    Svårt för dig, jag förstår det. Det kommer att ta tid innan dina känslor svalnar. Men du måste helt enkelt bestämma dig för vad du vill, och sedan agera helt enligt det beslutet, i ord och handling, och så småningom i tanken. 

Låt inte känslorna styra dig, utan stå fast vid ditt beslut att bryta.

Jag tänkte mycket på slutet på vad kärlek är, och vad jag ville ha i en intim relation. Att kunna stå - fullt ut - för sin kärlek, och att den intima relationen är exklusiv visade sig då vara av avgörande betydelse. Och då går ju all form av otrohetsrelationer bort. Är jag inte värd att satsas på helt, ja, då får det vara. Smusslandet och ljugandet blev så oehört fult och smutsigt, något som inte alls hör ihop med kärlek. Nej, valet att bryta blev till slut lätt när jag insåg att den fd älskaren bara ville ha mig i hemlighet vid sidan av när det passade in i hans liv.    
  • Anonym (?)

Visst blir man sugen på att berätta för den andres fru? Jag tycker inte om att män får bete sig precis hur som helst, och kvinnor också förstås. Men det verkar som att kvinnor skiljer sig när de blir kära i någon annan och inleder en relation med någon annan. Männen blir rädda och stannar kvar. 

Håller ni med? Och visst vill man att den andra ska veta? Annars får den bedragne inte en chans att välja, utan blir bara lurad på hela livet.  

• Tomheten

Anonym (?): ja, det har jag fantiserat mycket om. Jag tycker som du skriver att hon har rätt att få veta allting för att själv kunna bestämma om hon vill fortsätta leva med honom. Men jag har kommit fram till att det inte är min sak att berätta, att jag inte ska skada henne och deras familj mer än vad jag redan gjort. I synnerhet inte nu när jag dessutom har brutit upp från hennes man. Eftersom vi bor i samma std är jag alltid lite rädd att träffa henne. Men som sagt, emellanåt har det tjänat som ren terapi för mig att tänka ut sätt att avslöja omfånget av det hela för henne.

• Anonym (Tom)

Jag känner inte att jag har tagit något beslut och valt det ena eller det andra ännu. Däremot var jag tvungen att välja bort min älskarinna för att kunna fatta ett riktigt beslut om jag ska stanna kvar i mitt förhållande. Jag behöver utvärdera det utan att hela tiden referera till en drömvärld. Det jag tycker nu är att det är tråkigt att min älskarinna är ute ur bilden om jag nu skulle komma fram till att jag vill lämna, men jag kan samtidigt inte ge henne hopp att jag lämnar. Hon har väl säkert gått vidare och skaffat sig en ny nu när hon är fri. Nu när jag funderar så blir det mellan alternativen stanna och satsa eller leva själv. Förut visste jag att min älskarinna fanns om jag lämnade, men nu finns hon inte där längre och det känns sorgligt.

• Anonym (Gick inte)
    Anonym (Tom) skrev 2013-08-19 10:18:31 följande:
    Jag känner inte att jag har tagit något beslut och valt det ena eller det andra ännu. Däremot var jag tvungen att välja bort min älskarinna för att kunna fatta ett riktigt beslut om jag ska stanna kvar i mitt förhållande. Jag behöver utvärdera det utan att hela tiden referera till en drömvärld. Det jag tycker nu är att det är tråkigt att min älskarinna är ute ur bilden om jag nu skulle komma fram till att jag vill lämna, men jag kan samtidigt inte ge henne hopp att jag lämnar. Hon har väl säkert gått vidare och skaffat sig en ny nu när hon är fri. Nu när jag funderar så blir det mellan alternativen stanna och satsa eller leva själv. Förut visste jag att min älskarinna fanns om jag lämnade, men nu finns hon inte där längre och det känns sorgligt.

Precis så är det. Man måste nog utvärdera det man har hemma först, och ta beslut utifrån det. Och det utan att ha några garantier att älskaren/innan är ett alternativ. Så blev det för mig. Och när stormen efter uppbrottet från min fd älskare lagt sig så visade det sig att det inte fanns tillräckligt mycket att kämpa för på hemmaplan. Vi skildes.

Du verkar fortfarande sörja din fd älskarinna, och innan du sörjt klart så är det kanske svårt att veta om tomrummet i hjärtat kan fyllas av kärlek till din hustru/familj, eller om det förblir tomt. Var det länge sen ni bröt?

Din älskarinna har det säkert bra idag. För ärligt talat, att vara någons älskarinna (när man är kär) är rätt kasst. Man tvingas att alltid vara nedprioriterad och hemlig. Och en kärlek man inte kan stå för fullt ut är ju inte så mycket att ha när allt kommer omkring.   
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek