Anonym (Tom) skrev 2013-08-16 15:47:59 följande:
Tror min älskarinnas modell var att ladda upp med ganska mycket aggression och ilska mot mig vid slutet. Hon låtsades som jag inte fanns. Det där med att jag var feg, inte står för mina känslor, svag, ger falska förhoppningar o.s.v. Det var väl hennes sätt att hantera sorgen. Hur hon tänker nu vet jag inte tyvärr, kanske likadant, men det hoppas jag inte utan att hon kan minnas det som något fint som vi hade tillsammans. Jag själv får verkligen stålsätta mig för att inte ta upp kontakt med henne. Det gör jag för att jag vill skydda henne och inte riva upp gamla sår. Självklart undrar jag hur hon mår, men det kan jag aldrig ta reda på.
Och var finns din stackars fru i det hela?
Mycket prat om hur synd det är om dig och om din älskarinna. Är det inte mest synd om din fru som blev bedragen av er båda under en lång tid? Och nu går du i er vardag och beklagar dig. Sörjer det du inte har längre.
Varför är du kvar i äktenskapet? Jag tycker det låter som om du fortfarande är otrogen och inte alls närvarande i ditt äktenskap, att dina tankar fortfarande är kvar hos din älskarinna.
Jag förstår mig inte på er som inte "vågar" lämna. Du skriver att du är feg - ja, uppenbarligen. Men vad är det du är så rädd för? Att såra någon? Ja, som det blev nu så är tre personer sårade och ingen av av er verkar vara lycklig.
Vet din fru om att du fortfarande älskar/är kär i din älskarinna? För det är väl det du säger. Eftersom du inte kan glömma henne, värdesätter er tid tillsammans, vårdar minnena av det ni hade, att hon lärde dig hur en relation ska vara (blä!). Och du sörjer över hur uppbrottet blev. VA! Du borde istället uttrycka tacksamhet över att du äntligen kom till insikt över att din fru betydde mer för dig än din älskarinna. Du borde väl istället vara glad över att du, till slut, kom underfund med att du älskar din fru. Du borde istället tacka gud för att din fru älskade dig nog för att vilja ta dig tillbaka och ge dig och er relation en ny chans. Du borde be henne om förlåtelse på dina bara knän. Det är väl skit detsamma hur uppbrottet med älskarinnan blev - avsikten var ju att avsluta relationen och att aldrig mer träffas???
Tycker du ska ta konsekvenserna av det du gjort och be din fru om förlåtelse och förklara att du inte älskar henne längre. Att du inte längre vill ljuga för henne utan vill ge henne chansen att finna lyckan genom att släppa henne fri. Sluta ljug för dig själv och henne!