• Anonym (Ts)

Inga spermier

Min sambo har gjort ett spermieprov med svaret: inga spermier!! Vad händer nu? Någon som varit i samma situation???

• Svar på tråden Inga spermier
  • Anonym (Ts)

Någon som vet om man får hormoner eller liknande när man ska få donerade spermier? Tänker om det ökar chansen att få tvillingar?

• Maybe

Jag är inte helt hundra men jag tror absolut att man får hormonstimulering även vid donation.

• Anonym (orolig frustrera)

hm, nä det tror inte jag...Inte om det blir med vanlig insemination. Bara om det görs med IVF, och det är ju inget förstahandsval om det inte är något fel på dej

• Jockelina

Hallå på er!!

Jag kan säga redan nu att detta kommer att bli ett långt inlägg. Jag har läst igenom hela tråden och känner att jag kan dela med mig av min kunskap.

För 6 år sedan började vår resa med att försöka skaffa barn. Ett år senare påbörjade vi utredning. Inga fel på mig hittades men dock fanns inga spermier i min mans första sperma prov. Efter tre månader fick han lämna ytterligare ett prov eftersom det tar tre månader för spermierna att nybildas.Fysiskt sett såg allt bra ut så läkaren var hoppfull att det skulle finnas sperma i bitestikeln. Två operationer gjordes på min man med några månaders mellanrum. Både TESA och PESA men man fann inga spermier. Jag fick vara med under båda ingreppen. Vid första ingreppet stack det ner en nål och fiskade upp strån att undersöka. Vi andra ingreppet gjordes ett snitt och man klippte bort en lite liten bit av testikeln för att undersöka.

Efter de trista beskedet att det inte fanns några spermier så ställde vi oss i donationskön på Shalgrenska. 2 års väntan hade vi nu framför oss.

Under denna tiden beslutade vi oss för att själva åka till Danmark för att göra donatorinsemination. Vi åkte till kliniken Gaia i Hobro och hann med 4 inseminationer innan vi tog ett uppehåll då jag kom med i landslaget i min sport och skulle spela VM. Under detta uppehåll och endast ca 1 år i kön hos Sahlgrenska så blev vi kontaktade av dem. De hade betat av kön. Vi åkte dit och fick information. De trodde att vi skulle göra inseminationer men vi var tydliga med att säga att vi ville göra IVF eftersom vi redan gjort 4 misslyckade inseminationer i Danmark. Vi fick som vi önskade och behandlingsstarten planerades till efter mitt VM. 

På Sahlgrenska fick vårt första IVF avbrytas då jag bara fick ett ägg. Det berodde på att jag fick för låg dos av medicinerna. Tillslut hade vi iallafall gjort 3 färskförsök och 4 frysåterföringar. Där inemellan under ett sommaruppehåll åkte vi även till Danmark för ytterligare en insemination. 

Efter detta så fick vi ingen mer hjälp på Shalgrenska. Kvar fanns då endast att åka till Umeå vilket är enda privata stället i Sverige där man har donerade spermier. De har ett års kö hos sig och som tur va hade jag ställt mig i kö i god tid så vi var framme i kön när vi var klara hos Sahlgrenska.

Vi beslutade oss för att prova lycka i Umeå. Där gjorde vi 1 färsk försökt och ett frysförsök. Ingen lyckades. 

Nu hade vi alltså gjort 5 inseminationer och 9 IVF utan att ha lyckats. Vi tog ett tufft beslut att adoptera istället. Även här hade vi varit förutseende och har stått i adoptionskö i 2,5 år samt redan gjort föräldrautbildningen. Det vara bara samtalet till kommunen som behövdes för att påbörja hemutredningen. Vi fick hem datum för när vi skulle vara hos kommunen för utredning.

Två dagar innan första mötet ringde vi dock och avbröt adoptionsprocessen. Vi ville så gärna ha ett biologisktbarn som tillhörde någon av oss.

Vi valde att prova en ny klinik Copenhagen Fertility Center i Köpenhamn. Den 15 maj åkte jag tåg ner själv för att göra äggplock. Den 17 maj åkte vi båda ner för att jag då skulle få 2 toppen fina embryon insatta samt ett till frysen.

Detta var alltså mitt 10:e IVF försök och nu sitter jag är GRAVID i vecka 7!!!!! Mitt råd till er är att hu jävligt de än känns så ge aldrig upp och försök leva som vanligt. Planera inte livet utifall du skulle bli gravid utan lev i nuet.

Jag kan nog svara på de flesta av era frågor så det är bara att fråga på.

Och lycka till!!!!

• Jockelina
    Anonym (Ts) skrev 2013-06-15 20:53:58 följande:
    Någon som vet om man får hormoner eller liknande när man ska få donerade spermier? Tänker om det ökar chansen att få tvillingar?
    Bara för att du får donerade spermier så föranleder det inte med automatik att du ska få hormoner. Du måste även skilja på insemination och ivf. Vid ivf måste man få hormoner för att du ska producera flera ägg. Här kan man sedan välja att sätta in ett eller två embryon. Dock finns det strikta riktlinjer som socialstyrelsen utformat när det gäller att få tillbaka två embryon så det är inget man får i början om man inte är väldigt gammal. Man måste annars ha gjort flera misslyckade försök. Men om man inte vill ha tillbaka två så får man de självklart inte.

Vad gäller insemination så kan man få hormoner då men allt beror på hur ens menscykel ser ut samt vad ens eget hormonprov som han lämnat har visat mm. Efter första besöket hos gynläkaren när man vill påbörja utredning för infertilitet så brukar läkaren ofta skriva ut hormontabletter och ofta kan de hjälpa par där mannen har spermier så att säga. Läkaren som utför inseminationen avgör vilken behandling som passar dig utifrån dina provresultat.
  • Jockelina

Vad gäller val av donator så får man inte välja detta i Sverige. Kliniken väljer ut en passande donator utifrån din partners utseende. De tittar på längd, hårfärg och ögonfärg.

Någon skrev att om båda parterna har blåa ögon så kan man inte få ett barn med bruna ögon och detta stämmer inte. Det kan man visst det finns det levande bevis på

Utomlands så kan man som i skriver vara med och välja donator.

Du som hade en man med utländsk utseende så tror jag nog med all säkerhet att de inte kommer ge dig någon donator som inte är lik din man. Jag har en kompis som gör äggdonation och för hennes del så får hon vänta väldigt länga mellan gångerna på grund av att hon måste vänta på att det finns någon lämplig donator som ser ut som henne.

• Anonym (Ts)

Oj! Det var ingen liten resa!! Grattis så himla mycket till graviditeten !! :):) just nu väntar vi på provsvar, sen kommer nog frågor :)

• Jockelina
    Anonym (Ts) skrev 2013-06-17 10:37:18 följande:
    Oj! Det var ingen liten resa!! Grattis så himla mycket till graviditeten !! :):) just nu väntar vi på provsvar, sen kommer nog frågor :)
    Nä skam den som ger sig!!!! Ge aldrig upp är mitt nya måtto! 
  • Anonym (Ts)
    Jockelina skrev 2013-06-17 10:43:59 följande:
    Nä skam den som ger sig!!!! Ge aldrig upp är mitt nya måtto! 

Det låter som ett bra måtto! :) du vet inte hur läng tid det tar att få reds på ett kromosom prov förresten ?
  • Jockelina

Gissningsvis någon dag. Fast sedan ska läkaren ha tid att ringa dig och meddela oxå

• Anonym (Ts)
    Jockelina skrev 2013-06-17 14:58:40 följande:
    Gissningsvis någon dag. Fast sedan ska läkaren ha tid att ringa dig och meddela oxå

Haha aa det är väl det som tar tid ;)
  • miiiiichelle

Nu börjar jag bli riktigt ledsen!! Vi fick vänta åtta veckor extra på sperma provet som hamnat fel.. Nu kan dom inte hitta att min sambo ens lämnat sitt blodprov... Så han fick lämna nytt idag och nu yttligare 5-6 extra veckors väntan!!! Och någon donationskö var inte att tala om! För tidigt i utredningen att skriva upp sig?!? Vad är det här?

(Det är jag som är ts)

• liteavvarje

Jag kikar bara in i tråden lite för att läsa lite. Jag vill bara skänka en STOR kram till er! Jag beundrar er för hur starka ni är som klarar av att kämpa! Ge inte upp! Lycka till i framtiden! {#emotions_dlg.flower} 

• PiOmiO
    liteavvarje skrev 2013-06-24 17:45:35 följande:
    Jag kikar bara in i tråden lite för att läsa lite. Jag vill bara skänka en STOR kram till er! Jag beundrar er för hur starka ni är som klarar av att kämpa! Ge inte upp! Lycka till i framtiden! {#emotions_dlg.flower} 
    Man känner sig inte alltid så stark.. men va fasen men kan ju inte ge upp heller, detta kommer förfölja en hela livet. Men blir ju STÄNDIGT påmind. om det inte är näravänner/släkt mm. så är det höggravida på ICA mm. Det hugger alltid till i hjärtat.
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • miiiiichelle
    liteavvarje skrev 2013-06-24 17:45:35 följande:
    Jag kikar bara in i tråden lite för att läsa lite. Jag vill bara skänka en STOR kram till er! Jag beundrar er för hur starka ni är som klarar av att kämpa! Ge inte upp! Lycka till i framtiden!  

Tack för detta! Kommer ihåg när man själv satt på "din sida" och tyckte synd om alla. Att man själv hamnat här känns overkligt :/ men det värmer med sådana inlägg :)
Svar på tråden Inga spermier