madelenee skrev 2013-10-28 08:58:15 följande:
Det tror jag att jag kan ha också. Trodde ju att det var svamp först, eftersom Julia var vit på tungan. Men hennes beläggning har försvunnit sedan länge nu, (till slut efter ihärdigt penslande med vichyvatten) men mitt onda är kvar, fast jag smörjt med daktar en längre tid.
Kom också över texten på amningshjälpens hemsida och det stämmer på pricken in på mig också.
Det står ju att man även ska undvika stress. Och jag har varit rätt stressad, då vi köpte hus, fick lägenheten såld och skulle va ur på mindre än en vecka typ. Det blir stressigt med en liten bebis som bara vill amma och en pojkvän som jobbar långa dagar.
Men nu när vi kommit in i huset och man kan fixa med grejerna lite när man vill och har tid, så har jag faktiskt haft mindre ont, även om det fortfarande gör ont ibland. Så stressen spelade nog in. Men jag får ofta ont utomhus också.
Bra att det lugnat sig lite för dig, Madelenee. Skönt att Julias beläggning är borta också! Tor har fortfarande sin kvar, trots medicin. Jag får också ont i bröstet utomhus! Pratade med Amningsmottagningen förut och de rådde mig att lägga en ljummen tepåse på bröstvårtan, då den hjälper till att vigda kärlen. Gjorde det nyss, och det kändes faktiskt bättre. Jag ska in och ta odling imorgon bitti för säkerhets skull, för att se att det inte är en svamp- eller bakterieinfektion, som kan ge likadana symptom som kärlkramp.
Det började för ca två veckor sen när Tor fick fel tag och det gjorde fruktansvärt ont. Sen har det hållit i sig. Blev väl såklart kall av att lufta brösten pga svampen. Tycker inte att jag varit särskilt stressad, men det är klart att det stundtals är väldigt körigt på dagarna. Det har känts ok i bröstet (men inte smärtfritt) de senaste dagarna, men inatt slog det till igen och gjorde ont i bröstet i flera timmar efteråt. Jag var lite småfrusen igår, så det berodde förmodligen på det.
Efter att jag pratade med Amningsmottagningen kom jag på att jag faktiskt hade såna här känningar redan under graviditeten. Ska fortsätta med tepåsarna och se till att hålla brösten varma. Får även höra med Amningsmottagningen om jag ska fortsätta ge Tor medicin mot svampen, trots att behandlingstiden gått ut. Annars får jag köpa hem Vichyvatten.