• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

fru mia skrev 2014-01-16 09:35:50 följande:

I måndags blev min lilla skrutt 5 månader! Herrejösses så fort det går! Skulle varit på bvc i tisdags men avbokade då vi haft besök kvällen innan som kräktes 4 timmar efter att hon var här...ville inte ta risken att ta med smittan till bvc bland alla småttingar men *peppar peppar* vi klarade oss (om de nu ens var magsjuka) Trivs ni med att vara lärare/förskollärare?

Grattis på femmånadersdagen!

Usch, tråkigt med magsjuka, hoppas ni slipper undan!

Tor är snart 4,5 månad och väger 7525 g och är 65,5 cm lång. Inom en vecka har han fördubblat födelsevikten, galet att han blivit så stor!

Dock har han en tung dag idag med mycket missnöje och ingen sömn. Väldigt olikt honom. Tror att det är en blandning av trötthet från en intrycksfylld dag igår och kliande tandkött. Min man är tydligen att föredra idag, jag duger bara till mat...

Jag trivs jättebra som lärare! Det är oerhört givande att få jobba med ungdomar och se dem utvecklas. Jag tycker att tonåringar är hur roliga som helst, och det blir många skratt varje arbetsdag! Det är klart att det bitvis är tufft med konflikter, mobbning, skolk, icke godkända betyg och framför allt all administration och dokumentation (som nu äntligen ska minska), men för mig finns det en tjusning i att lösa problemen. Och alla jobb är ju bitvis tuffa på sina sätt.
  • Sara H
    Stora My skrev 2014-01-16 20:29:25 följande:

Jag tycker om att undervisa och dialogen med eleverna, lärandet men ogillar det adminastriva, all dokumentation och uppfostran (tjafs, tillrättavisande). Skulle kunna tänka mig jobba på förskolan för jag vill ändå jobba pedagogiskt.

Ja, det är på tok för mycket administration till ingen nytta, som bara går ut över undervisningen och eleverna. Men nu ska som tur är den arbetsbördan bli mindre så att man förhoppningsvis kan ägna mer tid åt det som är viktigt på riktigt!

Trevlig helg allihop!
  • Sara H
    Stora My skrev 2014-01-19 20:53:15 följande:

Lilla gossens oroliga kvällar sista tiden fick sin förklaring. Första tanden (nere) har kommit fram. Tokigt! 7 månader var de andra när de fick sina. smile1.gif

Åh, så spännande!

Tor har varit gladare de två senaste dagarna, det känns skönt. Men han fortsätter peta sig i munnen konstant och dreglar värre än vår hund. Har inte sett nån tand på väg än, så väntar med spänning på att den första ska kika fram!
  • Sara H
    fru mia skrev 2014-01-24 10:54:20 följande:

Vad brukar ni göra på dagarna? Tis-tors när dom stora är på dagis tycker jag inte man hinner så mycket, mest lämna-hämta. Annars brukar vi va på kyrkis (öppna förskolan). Veckorna bara flyger förbi! Evelin börjar kunna sitta utan stöd på golvet men vinglar till efter en stund så man får fånga henne:) måste va bredvid eller lägga kuddar.

Håller med dig, hinner inte göra nånting hemma på dagarna!

Om vi inte får besök eller åker in till stan blir det en långpromenad och middag på sin höjd innan maken kommer hem typ.

Så spännande att Evelin börjar sitta själv! Tor älskar att sitta i knät på oss och sträcka sig efter grejer, men gör det inte utan stöd än. Får se när det börjar bli dags!

Trevlig helg alla!
  • Sara H
    fru mia skrev 2014-01-24 15:04:23 följande:

Evelin är ju äldst här i tråden så hon har ju tjuvstartat med balansträning ;) sen tror jag att hon blivit stark i ryggen av roterbara plattan på lekmattan som hon ligger på dagligen. Brukar försöka ha maten klar till maken kommer hem men oftst är den halvklar då. Har ni nån öppna förskolan där du bor?
    Vilken smart grej!

Ja, jag och Oldy här i tråden var på öppnis med Tor och Stina före jul! Men de tyckte att det var lite småläskigt båda två, så vi får ge det ett nytt försök framöver.

En fråga, hoppas att någon vet: Kan mjölkproteinallergi visa sig först vid drygt 4 månaders ålder? Tor har fått rejäla nässelutslag över hela kroppen och ansiktet, och på BVC igår sa de att det beror på virusinfektion. Han har inga sjukdomssymptom i övrigt alls. Jag har inte ändrat nåt i min kost, men börjar ändå misstänka att det beror på nåt jag äter. Antingen mjölkprotein eller jordnötter tror jag i nuläget. Blir till att utesluta och se om det hjälper!
  • Sara H
    Stora My skrev 2014-01-24 19:49:10 följande:

Sara: svårt säga angående mjölkallergin men tycker nog den borde visat sig tidigare. Min lilla kille har fått torrhets exem på rygg, bröst, ansikte och huvud, armar och ben. Mest troligt atopiskt då de andra också är. Och nu när det är torr och kall luft har det brutit ut. Men det är ju vanligt små barn får nässelutslag och prickar. Det kommer och går.

Precis, tänker också att det borde visat sig tidigare? Han är väldigt skorvig på huvudet, men har inga problem med magen (har inte haft heller), vilket han ju i så fall borde ha tycker man.

Det kanske helt enkelt går över av sig själv då, det ser så illa ut bara...
  • Sara H

På bara 2 dygn med mjölkproteinfri kost för min del har Tor helt blivit av med sina utslag! Så tydligen kan allergi/överkänslighet mot detta uppkomma vid nästan fem månaders ålder, trodde det var alldeles för sent..!

Återstår att se om det växer bort när han blir lite äldre, huvudsaken är att han mår bra såklart.

• Sara H
    fru mia skrev 2014-02-10 21:42:26 följande:

När hon var drygt 5 mån så började jag blanda ersättning & välling så magen fick vänja sig & nu kan jag ta bara välling. Annars äter hon mat/gröt nån gång om dagen fast ganska små portioner. Allra hälst suger hon på smörgåsrån, dubbla med smör i :)
    Åh, vilket bra tips!

Smörgåsrån med smör att suga på låter som nåt för Tor, det ska testa!
  • Sara H

En fråga: Är det nån av er som har/haft kopparspiral? Jag har haft min sedan slutet av november och inte känt av den alls hittills. Men den senaste veckan har jag haft molvärk i livmodertrakten, och även känningar från tryck utifrån, t.ex. när sonen sitter på magen. Har varit magsjuk i två dagar, och även om jag mår bra nu har jag ingen aptit alls (väldigt olikt mig!), så jag misstänker att det kanske kan ha med spiralen att göra? Har aldrig hört om kräkningar pga kopparspiral dock.

Jag är INTE gravid, så de misstankarna kan ni släppa.

Får ringa MVC på måndag om det inte ger med sig. Trevlig helg på er alla!

• Sara H
    fru mia skrev 2014-02-21 13:15:51 följande:

Jag har haft kopparspiral, hade inte dom besvären men den satt inte rätt, både jag och maken kände av den. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att den sitter fel. Förrutom illamåendet, kan de va ägglossning du känner av?
    Hm, det funderar jag också på, ifall den inte sitter rätt. Maken har inte känt av den förut, men nu när jag har lite värk så törs han absolut inte testa, haha!

Vet inte om det kan vara ÄL, ammar fortfarande och har dessutom PCOS, så det krävdes Pergotime för att få ÄL över huvud taget när Tor skulle bli till. Som sagt, får slå en pling till MVC på måndag.
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?