• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Oj, vad tiden går! Snart har vi en femkilosbebis. Tor har gått upp 775 g på två veckor och ligger nu på 4810 g. Duktiga, hungriga killen!

• Sara H

Stora My: Jag gör inga övningar som innebär lyft eller belastning på benen, t.ex. utfall. Utan det är bara övningar för mage/rygg för att börja hitta tillbaka till bra stöd och hållning.

Mer avancerade övningar och löpträning får vänta tills efterkontrollen hos BM.

• Sara H

Stora My: Jag gör övningar utifrån Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor". Det är t.ex. höftlyft och olika varianter av plankan till att börja med. Situps är förbjudet, de stjälper snarare än hjälper har jag fått lära mig.

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-08 10:53:47 följande:
    Då har vi ju nästan lika stora bebisar, Stina väger 4815 gr nu! :)
    Haha, lustigt!

Känns konstigt att han snart är över 5 kg..!
  • Sara H

Har fått mjölkstockning på ena bröstet... Blir till att pumpa efter amningen för att se om det lättar på värken. Ajajaj...

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-08 19:37:10 följande:
    Vad jobbigt Sara H :'(
    Jag trodde faran var över för sånt nu när man ammat ett tag, trodde det kom i början bara.. Hoppas det går över snart!
    Det började inatt, gjorde så ont i ena bröstet att jag vaknade av det flera gånger. Det var varit spänt och knöligt hela dagen, men det har släppt efter amning. Nu på kvällen gjorde det dock rejält ont, men det har gått över nu efter amning på nytt. Jag läckte en fläck stor som en pannkaka genom både skjorta och handduk i väntan på att min man bytte blöja på Tor. Han fick rejält tjock mjölk och somnade som en stock efter en kvart, hihi! Så än har jag inte behövt pumpa, men det återstår att se hur fort det fyller på sig igen...
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-08 22:31:33 följande:
    Ja det enda som hjälper är väl att amma så ofta man kan?

Hoppas det ger med sig nu.

Haha härligt att läcka så mycket ;) jag läcker alltid från den icke ammande tutten på Stinas pyjamas varje natt. Får alltid byta pyjamas för hon blir dyngsur.. :)
    Jag "sympatiläcker" också på det andra bröstet. Använder mjölkuppsamlare så att det inte blir söligt överallt.
  • Sara H
    Stora My skrev 2013-10-09 07:40:07 följande:

Jag trycker lite hushållspapper mot det icke ammande bröstet en stund, så slutar det läcka och man slipper allt dräll och byta.

Jag sover i amningslinne. Tidigare i bh men har ju slutat med amningsinläggen. Hur sover ni?

Jag sover i en mjuk, tunn amningsbh med t-shirt över. Kör än så länge med amningsinlägg, törs inte sluta än... Somnade en stund på soffan häromkvällen utan inlägg, det blev fläckar på kläderna och soffan direkt.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-09 08:59:38 följande:

Jag sover bara i trosor, tuttarna behöver luftas. Lägger handdukar som samlar upp mjölken :)

Hm, det kanske jag ska testa? Behöver också lufta tuttarna. Sölar ju hellre på handdukar än i kläderna. Ska testa inatt, tack för tipset!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?