• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

ThereseMariaH skrev 2013-09-11 14:08:21 följande:

Har också kommit in i latensfasen. Nu verkar det ha lignat ner sig lite. Hade intensiva värkar i natt med 3 min mellanrum. Åkte in och var då öppen 2,5 cm. Stannade 3 timmar och öppnade mig då 3 cm. Fortfarande regelbundna värkar men det hände liksom inte mycket. Kom lite blod då det inte hade kommit nåt alls som jag märkt. Varken slemproppen eller vatten. Fick en sovdos på sjukhuset då jag inte hade sovit någonting i natt så nu har jag sovit 4 timmar ungefär hemma i soffan, helt drömlöst. . Lite skakis av tabletterna nu och vaknade med starka värkar men nu verkar det ha avtagit lite! Fan! Sitter och väntar på nästa värk så och att de ska bli mer intensiva så jag får åka in igen!
    Spännande, nu lär det vara på G! Håller tummarna, lycka till!
  • Sara H
    ThereseMariaH skrev 2013-09-13 02:33:16 följande:
    Igår kl: 13.14 kom vår underbara lilla flicka! :) äntligen! 3773gr och 50 cm lång. Hur fin som helst!
    Härligt! Stort grattis!
  • Sara H

Ni som fått era små, väcker ni dem för att amma? Jag har fått många skeptiska kommentarer från folk (som själva inte har barn) som aldrig hört talas om att man väcker barn för att amma, snarare att man absolut inte ska göra det.

Vår lille Tor är trött och jag väcker honom inför varje amning var 3-4 timme. Annars skulle han aldrig komma upp i rätt antal mål per dygn.

Hur gör ni? Vilka amningsvanor har era bebisar? Blev så himla osäker nu när folk tycker att jag är världens knappaste som väcker för att amma..! Men som sagt, hur skulle han få mat annars..?

• Sara H
    fru mia skrev 2013-09-13 18:30:49 följande:

Jag väckte inte för amning men så gick hon ner alldeles för mycket också & blev jätte slö! Så nu gör jag de om hon inte vaknar själv. Mina stora tjejer väckte jag inte alls på natten när dom var små men dom fick i sig mer på dagen.
    Tack för info, Fru Mia!

På BB sa de att jag skulle väcka och mata var 3-4 timme med tanke på att han var trött. Han tappade inte så mycket i vikt vid utskrivningen, men hade tappat ytterligare 10 g på hembesöket av BVC-sköterskan när han var 7 dagar (är 9 dagar nu). Sköterskan var dock helt lugn och sa att det var i sin ordning, så jag får lita på det.

Jag har jättemycket mjölk, pumpar emellanåt och använder mjölkuppsamlare vid amningen eftersom jag läcker en massa under tiden.

Han äter, men inte särskilt uthålligt, han somnar lätt vid bröstet. Så jag törs liksom inte låta bli att väcka honom och invänta att han ska vakna, ifall det går för lång tid.

Ska till BVC på måndag, kör på så här tills dess, så får vi se vad vågen visar då. Har han gått upp kanske jag törs låta honom sova lite längre ibland, framför allt på natten.
  • Sara H
    Stora My skrev 2013-09-13 21:20:28 följande:

Sara: jag väcker inte för amning men gossen vaknar själv ungefär 3 timmar mellan. På natten sover han ett längre pass på 4 timmar och sen vaknar han om 3 timmar igen. Det kommer nog ändra sig allt eftersom men känns skönt just nu få lite mer sömn. smile1.gif

Det kan nog vara bra väcka under dagen men låta honom sova ett längre pass på natten och bara äta en gång. Hör med bvc på måndag vad de säger angående väckning. I början är det ju bra för att få igång bröstmjölken och för att bebisen behöver träna sig amma och få i sig tillräckligt för att inte bli slö, gul osv.

Tusen tack Stora My!

Ja, han är ju både lite sömnig och gul. De gjorde test på BB som inte visade nåt onormalt, så gulheten kommer inte följas upp. Han blir ju inte gulare och gulare heller. Mjölken har kommit igång ordentligt, så det är ingen fara på den fronten.

Han vaknade faktiskt självmant och ville äta vid kl 20, tre timmar efter senaste målet. Han åt även från båda brösten vilket bara hänt ett par gånger tidigare.

Sätter klockan på 01 och matar då, så kanske jag låter honom sova resten av natten sen, om han inte mot all förmodan väcker mig såklart.
  • Sara H

Sedan igår kväll har han vaknat självmant runt de tider då jag ställt klockan.

Så jag hoppas att han börjar få kläm på det nu. Han suger ju bättre när han tar initiativet själv, inte så himla länge varje gång - ca 10-20 minuter - men intensivare.

Hoppas verkligen att vikten vänt uppåt vid vägningen på måndag, så att jag kan släppa klockan lite och följa honom istället.

• Sara H
    oldy skrev 2013-09-14 12:57:52 följande:
    Vad skönt! Här blir det också bättre. Jag stället klockan men den ringer aldrig för hon vaknar alltid lite innan, duktiga tös!

Hon hade gått upp i vikt de senaste dagarna tack & lov, hoppas din Tor också gjort det. Vilket BVC går du till?
    Vi går hos Hertig Knut. Jättebra BVC-sköterska som kom på hembesök i onsdags, tycker jag. Så himla typiskt mig att börja nojja över Tors vikt trots att hon bad mig att jag i-n-t-e skulle göra det... Hon var säker på att det skulle vara plus-siffror på vågen på måndag då vi ska dit, men jag är ändå orolig för att det händer för lite. Man vill ju bara det bästa för sin älskade lilla älskling!!!

Så bra att Stina börjat gå upp i vikt! Ammar du bara?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-09-14 14:58:03 följande:
    Jag har hört att de ska vara bra jag går hos Tudor och är också jättenöjd!

Ja jag ammar bara & nu har jag inte ens behövt handmata med sked på några dagar, kom jag på i skrivande stund ger du ersättning också?

Jag blev orolig när Stina inte hade vänt i vikt när hon borde. Men hon var ju stor när hon föddes & gick bara ner 5% eller nåt så det var ingen fara. Hoppas hon är på sin födelsevikt på måndag som hon helst ska vara.
    Gött att du är nöjd med Tudor!

Jag ammar bara plus att jag skedmatat i ett par dagar. Dock har det mesta hamnat utanför känns det som, så jag vet inte om det haft nån påverkan på vikten...
    Tor hade gått ner 9% vid utskrivningen, och sen ytterligare 10 gram vid hembesöket. Men BVC-sköterskan sa som sagt att det hela var i sin ordning och inget att oroa sig över. Hon rådde mig även att inte berätta om vikten för äldre släktingar, som lätt fokuserar på att bebisarna inte får tappa mycket. "Säg bara att vikten är bra", sa hon och var verkligen mån om att lugna mig.

Ammade nyss och då åt Tor från båda brösten i ca 20 minuter var, vilket är extremt bra gjort för att vara honom, han äter i stort sett bara från ena bröstet per tillfälle.
  • Sara H

Tor lyckades amma på det ena bröstet idag utan nappen för första gången. Jag hade haft mjölkuppsamlingskupan på under tiden när jag ammade på det andra bröstet, så vårtan hade "hoppat ut" lite när jag tog bort kupan, så då fick han grepp. Jag har beställt vårtformare nu som jag hoppas ska hjälpa honom på traven så att vi kan bli kvitt amningsnappen så småningom.

• Sara H

ThereseMariaH: Funkar det bra för dig att växla mellan amning och flaska? Jag har funderat på det men dragit mig för att testa då man både på BB och BVC har sagt att flaskmatningen kan inverka negativt på amningen...
    Tor går upp i vikt, men lååångsamt (vägdes på BVC igår, 12 dagar gammal och 130 g kvar till födelsevikten, men sköterskan var nöjd!), så jag funderar på om extramatning med bröstmjölk på flaska kan hjälpa honom på traven..?

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?