Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 00:22:56 följande:
Men alltså, det är ju en enorm skillnad på brukare och missbrukare. Är inte alls så att det är något missbrukare bara kallar sig. Ser du på alla som brukar alkohol som alkoholister också?
Där jag är bosatt är cannabis lagligt dessutom och ses inte som något märkligare än att ta ett par glas vin. Här där det är lagligt kan du dessutom köpa precis vilken slags cannabis du vill, alltså köpa en cannabis med minimalt eller inget THC, så du blir alltså inte ens berusad. Sen är det en annan femma att man inte bör vara påverkad/berusad när man har hand om barn, precis som jag inte skulle dricka mig berusad skulle jag inte röka på så att jag blir hög. Men hursom, många som brukar utan att missbruka.
Fast oavsett vad du tycker så förändrar det inte faktumet att i
Sverige är det olagligt (att man sen i vissa länder har lagar och seder som ter sig helt galet med kvinnoförtryck, drogpolitik, barnaga etc är ju en annan sak men är inget vi eftersträvar eller har i Sverige)
Och återigen det är sällan att andra än just de som använder droger kallar det för något annat än missbruk (ja förutom de mindre trevliga tillmälena då) men visst kan jag sträcka mig till at kalla det för 'bruk av olagliga substanser' men kontentan är ju ändå den samma och hur samhäller ser på brukare/missbrukare/knarkare etc är ju något som de flesta vet om oavsett vad en del försöker hävda på tex internetforum (anonymt frodas ju påståenden om både det ena och det andra)
Sen är det inte ovanligt att de som använder droger anser sig ha kontroll på sitt användade och och även tvärtemot gängse forsnking hävdar att det är ofarligt osv men det förändrar inte hur samhäller ser på droger eller att det är olagligt.
Själv anser jag att så länge det inte går ut över samhället eller familjer och vänner så ger jag sjutton i om folk vill förstöra sina kroppar och sinnen med allt från droger eller alkohol eller rökning men det är sällan det fungerar så, familjer och vänner drabbas negativt många gånger och samhället drabbas genom sjukvård men också genom både rattfylla, drograttfylla, folk som arbetar under påverkan från både droger och alkohol - alla dessa människor som anser sig själva ha kontroll över sitt (miss)bruk men som i realiteten inte har det.