• Anonym (CB)

Vad händer med cannabisbrukande förälder?

Om en person med barn döms för (ringa) narkotikabrott pga cannabisbruk, vad händer med barnen? (alltså inte blir frihetsberövad eller dömd i domstol, utan bötfälld efter erkännande/urinprov)
    Ponera att personen är bra och normal som förälder, har jobb och i övrigt ordnat liv och inte utsätter sitt barn för rök etc och röker då barnet sover.
    Finns möjligheten att föräldern anses vara olämplig enbart pga "missbruket" eller måste fler aspekter vägas in för t ex ett LVU- omhändertagande av barnen?

Tacksam för svar av personer med praktisk erfarenhet!

• Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?
  • The sea refuses no river
    Anonym (H) skrev 2013-05-27 16:18:52 följande:

De va bra sagt!!! Å man blir inte en konstig å dålig människa bara för att man röker på någon gång ibland, snarare tvärt om!
    Där måste jag dock sätta stopp. Jag anser inte att man blir en bättre människa av att röka på och detta påstående (som används friskt av oss drogliberaler) är närmast skadligt för en sund diskussion. Givetvis finns det människor som av olika anledningar inte mår bra av att använda röka, och vars användande får en negativ på närstående relationer (precis som allt flyktbetéende).

Däremot anser jag att man kan använda rökat som ett verktyg till spirituellt och personlig utveckling, då jag har egna erfarenheter av det. Däri ligger också en problematik i lagstiftningen då följden blir att man förtrycker ett mänskligt spirituellt och kulturellt betingat betéende när man hävdar att röka inte har några positiva verkningar (vilket såklart är oerhört fördomsfullt och kränkande mot människor som mig t.ex., som har haft väldigt stor nytta av mitt sporadiska bruk).

Inom en kultur bör det finnas om inte förståelse så åtminstone acceptans för oliktänkande och andra erfarenheter. Alltförofta används argument om styvsyskon och bekanta som gått åt helvete av gräs som ett exempel på att detsamma kommer hända för var och varannan av min sort (sporadiska rökare). Riskbilden bör vara tydlig, men för maximal förståelse även en bild om en positiv verkan - som för närvarande enbart existerar på den internt sociala platformen och i människors privata upplevelser.

Så sköter man inte lagföring som gäller mänskliga individers vuxna beslut, genom att bortdefiniera dem som dåliga. Så gör rasister och homofober, med andra ord fascister.

KRAM 
  • frappa

En del med psykiska problem, så stämmer det väl att man blir en bättre människa.
    Men du har rätt, man ska inte använda sådana ord.
    För det känns lite som att man är bättre för man intar droger, vilket inte är sant.
    Droger ska vara en liten del av ens liv , man kan säga det ska vara efterrätten och itne hela måltiden.

• ASKs

Jag har inte läst hela tråden men jag förundras lite över vissas brist på empati för missbrukaren och sitt otroligt naiva och förlöjligande sätt att resonera.

Missbruk är inget man väljer, det är ett livsöde jättemånga kämpar mot och mår extremt dåligt av.

Om man ska kunna hjälpa barnen i dessa missbrukarfamiljer måste man förstå problemens grund och inte kasta ur sig korkade kommentarer som exempelvis;

"Men kan ändå inte förstå varför man väljer att riskera att bli av med sitt barn för Att röka nån gång i bland.."

Det beror på att du aldrig själv varit missbrukare, och aldrig haft förmågan att lyssna och förstå dig på en sådan. Ingen människa missbrukar för skojs skull.

Ett missbruk kommer ur ett trauma, depression eller liknande smärta. Det är inte roligt att missbruka så om man röker cannabis trots att man har barn har man antagligen väldigt mycket smärta inom sig.

Givetvis skall barnens välmående gå i första hand men uttryck som det ovan visar bara på naivitet, okunskap och en oförmåga att förstå problematiken.

Antagligen hjälper man barnen och övriga i familjen mer genom att hålla sin ignorans för sig själv och inte döma missbrukaren och andra drabbade.

• Anonym (Totte)

Fast TS kille är väl brukare, inte missbrukare...?

• Anonym (Totim)

Barnavårdsnämnden kommer och omhändertar barnen med hjälp av piketen.

Den knarkande föräldern kommer placeras på Kumlabunkern

• Anonym (Ettot)
    Anonym (Totte) skrev 2017-10-05 23:45:30 följande:

Fast TS kille är väl brukare, inte missbrukare...?

Fast brukare är ju bara ett ord missbrukare har satt på sig själva för att försöka normalisera sitt missbruk det är inget epitet som de flesta har förmänniskor som använder droger

Oavsett vad man kallar det så är det dock olagligt hur man än vrider och vänder på det och en förälder som får 1 års villkorlig dom är ju knappast en bra förebild
    Och hur ska man med auktoritet lära barnet att följa båda lagar och ens egna familjeregler, det gälla allt från f att inte köra trimmat, köra rattfull, köpa droger, missbruka droger, sälja droger, langa sprit, köpa langad sprit osv osv - som förälder mister du ju trovärdighet om du själv sitter där med villkorligt straff ochtill och med kanske även fortsatt missbruka droger (man tycker ju att 1 år villkorligt borde vara en ringklocka god som något men annars borde barnet vara den största ringklockan)

• Anonym (Madeleine)
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 00:06:11 följande:

Fast brukare är ju bara ett ord missbrukare har satt på sig själva för att försöka normalisera sitt missbruk det är inget epitet som de flesta har förmänniskor som använder droger

Men alltså, det är ju en enorm skillnad på brukare och missbrukare. Är inte alls så att det är något missbrukare bara kallar sig. Ser du på alla som brukar alkohol som alkoholister också?

Där jag är bosatt är cannabis lagligt dessutom och ses inte som något märkligare än att ta ett par glas vin. Här där det är lagligt kan du dessutom köpa precis vilken slags cannabis du vill, alltså köpa en cannabis med minimalt eller inget THC, så du blir alltså inte ens berusad. Sen är det en annan femma att man inte bör vara påverkad/berusad när man har hand om barn, precis som jag inte skulle dricka mig berusad skulle jag inte röka på så att jag blir hög. Men hursom, många som brukar utan att missbruka.
  • Anonym (Ettot)
    Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 00:22:56 följande:
    Men alltså, det är ju en enorm skillnad på brukare och missbrukare. Är inte alls så att det är något missbrukare bara kallar sig. Ser du på alla som brukar alkohol som alkoholister också?

Där jag är bosatt är cannabis lagligt dessutom och ses inte som något märkligare än att ta ett par glas vin. Här där det är lagligt kan du dessutom köpa precis vilken slags cannabis du vill, alltså köpa en cannabis med minimalt eller inget THC, så du blir alltså inte ens berusad. Sen är det en annan femma att man inte bör vara påverkad/berusad när man har hand om barn, precis som jag inte skulle dricka mig berusad skulle jag inte röka på så att jag blir hög. Men hursom, många som brukar utan att missbruka.
    Fast oavsett vad du tycker så förändrar det inte faktumet att i Sverige är det olagligt (att man sen i vissa länder har lagar och seder som ter sig helt galet med kvinnoförtryck, drogpolitik, barnaga etc är ju en annan sak men är inget vi eftersträvar eller har i Sverige)
    Och återigen det är sällan att andra än just de som använder droger kallar det för något annat än missbruk (ja förutom de mindre trevliga tillmälena då) men visst kan jag sträcka mig till at kalla det för 'bruk av olagliga substanser' men kontentan är ju ändå den samma och hur samhäller ser på brukare/missbrukare/knarkare etc är ju något som de flesta vet om oavsett vad en del försöker hävda på tex internetforum (anonymt frodas ju påståenden om både det ena och det andra)

Sen är det inte ovanligt att de som använder droger anser sig ha kontroll på sitt användade och och även tvärtemot gängse forsnking hävdar att det är ofarligt osv men det förändrar inte hur samhäller ser på droger eller att det är olagligt.

Själv anser jag att så länge det inte går ut över samhället eller familjer och vänner så ger jag sjutton i om folk vill förstöra sina kroppar och sinnen med allt från droger eller alkohol eller rökning men det är sällan det fungerar så, familjer och vänner drabbas negativt många gånger och samhället drabbas genom sjukvård men också genom både rattfylla, drograttfylla, folk som arbetar under påverkan från både droger och alkohol - alla dessa människor som anser sig själva ha kontroll över sitt (miss)bruk men som i realiteten inte har det.

• klyban
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 00:06:11 följande:

Oavsett vad man kallar det så är det dock olagligt hur man än vrider och vänder på det och en förälder som får 1 års villkorlig dom är ju knappast en bra förebild
    Och hur ska man med auktoritet lära barnet att följa båda lagar och ens egna familjeregler, det gälla allt från f att inte köra trimmat, köra rattfull, köpa droger, missbruka droger, sälja droger, langa sprit, köpa langad sprit osv osv - som förälder mister du ju trovärdighet om du själv sitter där med villkorligt straff ochtill och med kanske även fortsatt missbruka droger (man tycker ju att 1 år villkorligt borde vara en ringklocka god som något men annars borde barnet vara den största ringklockan)

Missbruk är en medicinsk diagnos, lika så beroende, uppfyller man inte dessa diagnoskriterier så är man en brukare.
    Har inget med någon normalisering, utan är en korrekt beskrivning av gällande situation.
    Sen att den utnyttjas på annat sätt, får var och person ta ansvar för.
    Och detta är information till dig, och ingen normalisering försök.

Ditt andra stycke låter som en Utopisk dröm, där du berättar om den perfekta världen där ingen begår brott.
    Samtidigt som vi vet folk laddar copyright material, kör för fort och andra brott som begås utan reflektion ens.
    Vi löser inte en hälsofråga genom att diskutera ämnet som enda verklighet att acceptera är en Utopisk dröm.
    Och man kan ändå vara emot narkotika, även om man släpper den Utopiska drömmen.
    Vi får inte glömma under tiden vi haft denna Utopiska dröm, så har konsumtion av narkotika ökat mycket kraftigt.

Bara för 11år sedan så prisade FN Sverige för deras fantastiska arbete emot narkotika.
    www.unodc.org/pdf/research/Swedish_drug_control_annex.pdf
    Och gud vad det gått utför på dessa 11år.
    Idag så säger dom att vi bryter om de mänskliga rättigheterna.
    www.svt.se/opinion/tham-om-narkotikapolitiken

hur många meter var det?
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 00:22:56 följande:

En skillnad. Även om alkohol också är ett gift så är det inte olagligt att inta för vuxna i Sverige.

Cannabis är olagligt i Sverige - full stopp. Intar man det så begår man en brottslig handling.

Den som begår upprepade brottsliga handlingar (särskilt brott vars straffpåföljd är fängelse) är inte lämplig som förälder. Vad som är lagligt eller inte i andra länder är helt oväsentligt.
Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?