Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 08:06:02 följande:
Nej enligt rättspraxis kan en sådan straffpåföljd inte utdömas i Sverige för att gå mot röd gubbe.
Jo andra länders drogpolitik är oväsentlig i sammanhanget. Ditt exempel är ovederhäftigt.
FN har kritiserat oss för hur vi hanterar missbrukare av tunga droger där vi har en procentuellt hög dödlighet, med en konservativ syn på "Harm reduction". Det kan jag leva med om vi behåller vår sunda inställning till droger som en absolut olaglighet.
Nu pratade jag om lagen, och lagen säger du kan få fängelse upp till 2år om du går vårdslöst mot röd gubbe.
Jag förstår det blev rätt tråkigt när jag påpeka felen i din analogi om fängelse skulle vara ett rättssnöre.
Jag säger inget om andra länders narkotikapolitik i sak, utan jag pratar om en problematik du missat HELT!
Droger kan vara olagliga även när man riktar in sig på vård.
Vi har liten till ingen harm reduction i Sverige, kanske för de extremt få som försöker få vård själva.
Resten har den ologiska rädslan att bli lagförd om man söker vård, detta ser man precis överallt i andra länder.
Och även vad som sker om man kopplar bort polisen ifrån den"vård" som de "utför".
Vår vård praktiskt går ut på straff idag, det är där FN berättar för oss att Sverige begår brott mot mänskliga rättigheter.
Våra siffror på döda på narkotika går i raketfart uppåt, och i Maj - är vi antagligen ETTA i EU på narkotikadödlighet.
Det är sjukt i ett land som Sverige som tycker sig ha empati för de mindre lyckligt lottade.