• Anonym (CB)

Vad händer med cannabisbrukande förälder?

Om en person med barn döms för (ringa) narkotikabrott pga cannabisbruk, vad händer med barnen? (alltså inte blir frihetsberövad eller dömd i domstol, utan bötfälld efter erkännande/urinprov)
    Ponera att personen är bra och normal som förälder, har jobb och i övrigt ordnat liv och inte utsätter sitt barn för rök etc och röker då barnet sover.
    Finns möjligheten att föräldern anses vara olämplig enbart pga "missbruket" eller måste fler aspekter vägas in för t ex ett LVU- omhändertagande av barnen?

Tacksam för svar av personer med praktisk erfarenhet!

• Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 01:51:52 följande:

Men det var ju inte det jag påpekade? Att det skulle vara lagligt i Sverige? Det jag skrev var att det visst fanns en riktig och betydande skillnad mellan missbrukare och brukare. Och det är sant oavsett huruvida det är lagligt eller olagligt att bruka. Alkohol är lagligt, med din logigk skulle man alltså inte kunna missbruka alkohol för att det är lagligt men cannabis kan lan bara missbruka för att det är olagligt. Det jag skrev om bruk vs. missbruk hade inget med lagligheten att göra.

Där blev du nog lite otydlig. Vad man kallar de de som använder droger, brukare, knarkare, missbrukare eller annat är i högsta grad oväsentligt. De är först och främst kriminella vilket var min poäng.

Att dricka alkohol är inte kriminellt.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 08:12:15 följande:

Där blev du nog lite otydlig. Vad man kallar de de som använder droger, brukare, knarkare, missbrukare eller annat är i högsta grad oväsentligt. De är först och främst kriminella vilket var min poäng.

Du citerade nog fel då när du citerade mitt inlägg som enbart svarade på ett annat inlägg om att bruk av cannabis är likamed missbruk.
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 08:06:02 följande:
    Nej enligt rättspraxis kan en sådan straffpåföljd inte utdömas i Sverige för att gå mot röd gubbe.

Jo andra länders drogpolitik är oväsentlig i sammanhanget. Ditt exempel är ovederhäftigt.

FN har kritiserat oss för hur vi hanterar missbrukare av tunga droger där vi har en procentuellt hög dödlighet, med en konservativ syn på "Harm reduction". Det kan jag leva med om vi behåller vår sunda inställning till droger som en absolut olaglighet.

Nu pratade jag om lagen, och lagen säger du kan få fängelse upp till 2år om du går vårdslöst mot röd gubbe.
    Jag förstår det blev rätt tråkigt när jag påpeka felen i din analogi om fängelse skulle vara ett rättssnöre.

Jag säger inget om andra länders narkotikapolitik i sak, utan jag pratar om en problematik du missat HELT!

Droger kan vara olagliga även när man riktar in sig på vård.
    Vi har liten till ingen harm reduction i Sverige, kanske för de extremt få som försöker få vård själva.
    Resten har den ologiska rädslan att bli lagförd om man söker vård, detta ser man precis överallt i andra länder.
    Och även vad som sker om man kopplar bort polisen ifrån den"vård" som de "utför".
    Vår vård praktiskt går ut på straff idag, det är där FN berättar för oss att Sverige begår brott mot mänskliga rättigheter.

Våra siffror på döda på narkotika går i raketfart uppåt, och i Maj - är vi antagligen  ETTA i EU på narkotikadödlighet.
    Det är sjukt i ett land som Sverige som tycker sig ha empati för de mindre lyckligt lottade.

hur många meter var det?
  • Anonym (Totte)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 08:12:15 följande:

Men däremot leder det till misshandel i många familjer. Massor av människor blir dumma i huvudet och elaka när de dricker alkohol. Massor av män som spöar upp sin fru och sina barn. Alkoholen ställer till så in i helvete för många.

Jag skulle vilja se en cannabisrökare spö upp någon. Det finns inte. Det är alkohol som ska förbjuda och cannabis tillåtas, iaf medicinsk marijuana.
  • Anonym (Simple)

Bara att begå lagbrott när man har barn visar ju att personen frivilligt riskerar just det du är rädd för.

Har du tänkt på det?

Om din kille absolut måste just röka cannabis regelbundet när han har barn fast han vet att det är höga straff på narkotikabrott så rör det sig uppenbart om ett missbruk.

En icke-beroende prioriterar bort olagliga droger för att inte riskera sin familj.

• klyban
    Anonym (Totte) skrev 2017-10-06 14:25:32 följande:
    Men däremot leder det till misshandel i många familjer. Massor av människor blir dumma i huvudet och elaka när de dricker alkohol. Massor av män som spöar upp sin fru och sina barn. Alkoholen ställer till så in i helvete för många.
    Jag skulle vilja se en cannabisrökare spö upp någon. Det finns inte. Det är alkohol som ska förbjuda och cannabis tillåtas, iaf medicinsk marijuana.

Vissa år är det så mycket som ¨80% av alla våldsbrott under påverkan av alkohol.
    På senare år minskat en del, men då har gängvåldet ökat kraftigt.
    Då de har ingenstans och vända sig till annat än sin kalasjnikov.

hur många meter var det?
  • Anonym (Simple)

Om dom spöar sin fru och sina barn när dom druckit är det fel i deras huven, inte en direkt effekt av alkohol.

Massor av människor blir inte dumma i huvet av alkohol, de flesta dricker vin och öl utan att nånsin slå någon "på fyllan" (hint, de flesta blir inte ens fulla)
  • Anonym (Simple)

Om dom spöar sin fru och sina barn när dom druckit är det fel i deras huven, inte en direkt effekt av alkohol.

Massor av människor blir inte dumma i huvet av alkohol, de flesta dricker vin och öl utan att nånsin slå någon "på fyllan" (hint, de flesta blir inte ens fulla)
  • Anonym (Simple)

Förresten Totte, jag vet jättemånga cannabisrökare som grovt misshandlat fruar, flickvänner, egna barn, djur, främlingar osv.
  • klyban
    Anonym (Simple) skrev 2017-10-06 14:36:16 följande:

Det är inte riktigt sant, då tex ADHD och alkohol, triggar extremt våldsamt beteende hos vissa.
    Vi har en artikelserie i AB som har en jätte lista på dödade av sina män med ADHD och påverkade av alkohol.
    Och samtidigt hur kommer du runt att så extremt många våldsbrott begås av personer som är påverkade av alkohol.

Orsaken till detta våldet är att impulskontroll är som bortblåst.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?