Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 01:11:08 följande:
Ok om det känns bätttre för dig kan jag i fortsättningen använda det korrekta benämnandet narkoman eller knarkare istället för missbrukare, men jag brukar föredra att kalla det missbrukare då jag på något sätt kan känna sympati för en sjukdom och ett missbruk.
Men nu går vi för mycket off topic från trådens ämne som inte ska handla om drogers varande eller inte varande så vi får helt enkelt vara överrens om att inte vara överrens, dock så förändrar det inte faktumet att det fortfarande är olagligt i Sverige att använda nakotikaklassade droger
Knarkare använder du om du vill stigmatisera, men du kan väl inte stigmatisering är nått bra väl?
Men nu pratade vi om bruk/beroende/missbruk och vad detta är, så du inte glider iväg på ett bananskal till nått annat område.
Men nu gör inte ditt missbruk någon skillnad på en person tagit 1mg cannabis en gång i livet och aldrig mer.
Och en heroinist som är nära döden.
Det är inte en fråga om drogens vara eller inte vara, det är fråga om MÄNNISKORS liv som är det viktiga.
Och nej, jag tänker inte vara överens om vara inte överens, då det du säger inte fungerar.
Och det är farligt och stigmatisera som du vill med "knarkare", och kalla alla för missbrukare så man inte vet vem som verkligen behöver hjälp med sin hälsa.
Ser du ens narkotikafrågan som en hälsofråga?
Och svaret på topic är = Det är ett lotteri.
Ingen som vet vad som händer gång till annan, men sett att SOC släpper de på cannabis mer och mer.
Då problemen är så stora att det inte personalen räcker till och lösa allt.
Så man verkar välja ta dom som har stört risk att dö, inte för detta går så bra då vi snart är etta i döds statistiske i EU.