• Anonym (CB)

Vad händer med cannabisbrukande förälder?

Om en person med barn döms för (ringa) narkotikabrott pga cannabisbruk, vad händer med barnen? (alltså inte blir frihetsberövad eller dömd i domstol, utan bötfälld efter erkännande/urinprov)
    Ponera att personen är bra och normal som förälder, har jobb och i övrigt ordnat liv och inte utsätter sitt barn för rök etc och röker då barnet sover.
    Finns möjligheten att föräldern anses vara olämplig enbart pga "missbruket" eller måste fler aspekter vägas in för t ex ett LVU- omhändertagande av barnen?

Tacksam för svar av personer med praktisk erfarenhet!

• Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 00:39:10 följande:
    En skillnad. Även om alkohol också är ett gift så är det inte olagligt att inta för vuxna i Sverige.

Cannabis är olagligt i Sverige - full stopp. Intar man det så begår man en brottslig handling.

Den som begår upprepade brottsliga handlingar (särskilt brott vars straffpåföljd är fängelse) är inte lämplig som förälder. Vad som är lagligt eller inte i andra länder är helt oväsentligt.

Gå mot röd gubbe vårdslöst kan resultera i 2års fängelse.

Nej, det finns flera situationer där andra länder inte är oväsentligt.
    tex konsumtion i Danmark eller annat ställe där konsumtion är lagligt, och sen vara berusad i Sverige utan var olagligt.

hur många meter var det?
  • Anonym (Ettot)
    klyban skrev 2017-10-06 00:38:23 följande:
    Det borde inte vara en nyhet att det i folkmun inte kallas 'brukare' om användare av narkotika, missbrukare är faktiskt det snällare epitet (ska man gå efter SAOL så är det narkoman eller knarkare som gäller)

Men oavsett vad man kallar det så förändrar det inte faktumet att det är olagligt i Sverige sen får man tycka vad man vill om det men det förändrar ju inget.

• klyban
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 00:53:58 följande:
    Det borde inte vara en nyhet att det i folkmun inte kallas 'brukare' om användare av narkotika, missbrukare är faktiskt det snällare epitet (ska man gå efter SAOL så är det narkoman eller knarkare som gäller)

Men oavsett vad man kallar det så förändrar det inte faktumet att det är olagligt i Sverige sen får man tycka vad man vill om det men det förändrar ju inget.

Fortfarande är missbruk en medicinsk diagnos, då det berättar att du har problem med din konsumtion
    Säga missbruk till alla, så vet du inte vem du ska hjälpa längre, och hjälpa alla som man kallar missbrukare är inte realistiskt överhuvudtaget.

För du håller med mig om att detta är ett hälsoproblem väl?

Vi har en massiv kritik pga detta ifrån FN och att vi bryter mot de mänskliga rättigheterna.
    Oroar du inte dig över vi får den på oss av FN?
    samtidigt som vi seglar upp som etta snart i dösstatistiken.
    Estland är ledaren idag, som halverat sina döda på 15år, genom skifta över till vård för de som behöver.
    Frågan är ur många liv ska vi offra, innan vi anser vård är viktigare än bara låta dom dö?

hur många meter var det?
  • Anonym (Ettot)
    klyban skrev 2017-10-06 01:00:53 följande:

Fortfarande är missbruk en medicinsk diagnos, då det berättar att du har problem med din konsumtion
    Säga missbruk till alla, så vet du inte vem du ska hjälpa längre, och hjälpa alla som man kallar missbrukare är inte realistiskt överhuvudtaget.

För du håller med mig om att detta är ett hälsoproblem väl?

Vi har en massiv kritik pga detta ifrån FN och att vi bryter mot de mänskliga rättigheterna.
    Oroar du inte dig över vi får den på oss av FN?
    samtidigt som vi seglar upp som etta snart i dösstatistiken.
    Estland är ledaren idag, som halverat sina döda på 15år, genom skifta över till vård för de som behöver.
    Frågan är ur många liv ska vi offra, innan vi anser vård är viktigare än bara låta dom dö?

Ok om det känns bätttre för dig kan jag i fortsättningen använda det korrekta benämnandet narkoman eller knarkare istället för missbrukare, men jag brukar föredra att kalla det missbrukare då jag på något sätt kan känna sympati för en sjukdom och ett missbruk.

Men nu går vi för mycket off topic från trådens ämne som inte ska handla om drogers varande eller inte varande så vi får helt enkelt vara överrens om att inte vara överrens, dock så förändrar det inte faktumet att det fortfarande är olagligt i Sverige att använda nakotikaklassade droger
  • klyban
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 01:11:08 följande:
    Ok om det känns bätttre för dig kan jag i fortsättningen använda det korrekta benämnandet narkoman eller knarkare istället för missbrukare, men jag brukar föredra att kalla det missbrukare då jag på något sätt kan känna sympati för en sjukdom och ett missbruk.

Men nu går vi för mycket off topic från trådens ämne som inte ska handla om drogers varande eller inte varande så vi får helt enkelt vara överrens om att inte vara överrens, dock så förändrar det inte faktumet att det fortfarande är olagligt i Sverige att använda nakotikaklassade droger

Knarkare använder du om du vill stigmatisera, men du kan väl inte stigmatisering är nått bra väl?
    Men nu pratade vi om bruk/beroende/missbruk och vad detta är, så du inte glider iväg på ett bananskal till nått annat område.

Men nu gör inte ditt missbruk någon skillnad på en person tagit 1mg cannabis en gång i livet och aldrig mer.
    Och en heroinist som är nära döden.

Det är inte en fråga om drogens vara eller inte vara, det är fråga om MÄNNISKORS liv som är det viktiga.

Och nej, jag tänker inte vara överens om vara inte överens, då det du säger inte fungerar.
    Och det är farligt och stigmatisera som du vill med "knarkare", och kalla alla för missbrukare så man inte vet vem som verkligen behöver hjälp med sin hälsa.

Ser du ens narkotikafrågan som en hälsofråga?

Och svaret på topic är = Det är ett lotteri.
    Ingen som vet vad som händer gång till annan, men sett att SOC släpper de på cannabis mer och mer.
    Då problemen är så stora att det inte personalen räcker till och lösa allt.
    Så man verkar välja ta dom som har stört risk att dö, inte för detta går så bra då vi snart är etta i döds statistiske i EU.

hur många meter var det?
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 00:39:10 följande:

En skillnad. Även om alkohol också är ett gift så är det inte olagligt att inta för vuxna i Sverige.

Cannabis är olagligt i Sverige - full stopp. Intar man det så begår man en brottslig handling.

Den som begår upprepade brottsliga handlingar (särskilt brott vars straffpåföljd är fängelse) är inte lämplig som förälder. Vad som är lagligt eller inte i andra länder är helt oväsentligt.

Men det var ju inte det jag påpekade? Att det skulle vara lagligt i Sverige? Det jag skrev var att det visst fanns en riktig och betydande skillnad mellan missbrukare och brukare. Och det är sant oavsett huruvida det är lagligt eller olagligt att bruka. Alkohol är lagligt, med din logigk skulle man alltså inte kunna missbruka alkohol för att det är lagligt men cannabis kan lan bara missbruka för att det är olagligt. Det jag skrev om bruk vs. missbruk hade inget med lagligheten att göra.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 00:36:32 följande:

Fast oavsett vad du tycker så förändrar det inte faktumet att i Sverige är det olagligt (att man sen i vissa länder har lagar och seder som ter sig helt galet med kvinnoförtryck, drogpolitik, barnaga etc är ju en annan sak men är inget vi eftersträvar eller har i Sverige)

Och återigen det är sällan att andra än just de som använder droger kallar det för något annat än missbruk (ja förutom de mindre trevliga tillmälena då) men visst kan jag sträcka mig till at kalla det för 'bruk av olagliga substanser' men kontentan är ju ändå den samma och hur samhäller ser på brukare/missbrukare/knarkare etc är ju något som de flesta vet om oavsett vad en del försöker hävda på tex internetforum (anonymt frodas ju påståenden om både det ena och det andra)

Sen är det inte ovanligt att de som använder droger anser sig ha kontroll på sitt användade och och även tvärtemot gängse forsnking hävdar att det är ofarligt osv men det förändrar inte hur samhäller ser på droger eller att det är olagligt.

Själv anser jag att så länge det inte går ut över samhället eller familjer och vänner så ger jag sjutton i om folk vill förstöra sina kroppar och sinnen med allt från droger eller alkohol eller rökning men det är sällan det fungerar så, familjer och vänner drabbas negativt många gånger och samhället drabbas genom sjukvård men också genom både rattfylla, drograttfylla, folk som arbetar under påverkan från både droger och alkohol - alla dessa människor som anser sig själva ha kontroll över sitt (miss)bruk men som i realiteten inte har det.

Men jag skrev inte heller att bruk istället för missbruk på något sätt gör det lagligare. Läs igen. Det jag påpekade var att det finns visst en skillnad mellan bruk och missbruk, det är inget hårklyveri som bara missbrukare ägnar sig åt. Huruvida substansen är laglig är inte vad som avgör om det rör sig om bruk eller missbruk.
  • Anonym (Totte)
    Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 01:54:20 följande:

Men jag skrev inte heller att bruk istället för missbruk på något sätt gör det lagligare. Läs igen. Det jag påpekade var att det finns visst en skillnad mellan bruk och missbruk, det är inget hårklyveri som bara missbrukare ägnar sig åt. Huruvida substansen är laglig är inte vad som avgör om det rör sig om bruk eller missbruk.

Dessutom är inte cannabis knark. Det är en drog ja, men det är inte knark.
  • klyban
    Anonym (Totte) skrev 2017-10-06 02:39:54 följande:
    Dessutom är inte cannabis knark. Det är en drog ja, men det är inte knark.

Och samtidigt varför ska man använda ett oprecist ord som knark som innefattar tusentals substanser kanske tom tiotusentals.
    När man redan vet man pratar om cannabis, det är rätt tokigt.

Men ska man vara sån, så givetvis går det säga knark om cannabis.
    Men blir bara konstigt, och de som säger knark är bara intresserad av stigmatisera.

hur många meter var det?
  • Anonym (Lagen)
    klyban skrev 2017-10-06 00:43:45 följande:

Gå mot röd gubbe vårdslöst kan resultera i 2års fängelse.

Nej, det finns flera situationer där andra länder inte är oväsentligt.

tex konsumtion i Danmark eller annat ställe där konsumtion är lagligt, och sen vara berusad i Sverige utan var olagligt.

Nej enligt rättspraxis kan en sådan straffpåföljd inte utdömas i Sverige för att gå mot röd gubbe.

Jo andra länders drogpolitik är oväsentlig i sammanhanget. Ditt exempel är ovederhäftigt.

FN har kritiserat oss för hur vi hanterar missbrukare av tunga droger där vi har en procentuellt hög dödlighet, med en konservativ syn på "Harm reduction". Det kan jag leva med om vi behåller vår sunda inställning till droger som en absolut olaglighet.
Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?