• klyban

Vad händer med cannabisbrukande förälder?

Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 00:06:11 följande:
    Fast brukare är ju bara ett ord missbrukare har satt på sig själva för att försöka normalisera sitt missbruk det är inget epitet som de flesta har förmänniskor som använder droger

Oavsett vad man kallar det så är det dock olagligt hur man än vrider och vänder på det och en förälder som får 1 års villkorlig dom är ju knappast en bra förebild
    Och hur ska man med auktoritet lära barnet att följa båda lagar och ens egna familjeregler, det gälla allt från f att inte köra trimmat, köra rattfull, köpa droger, missbruka droger, sälja droger, langa sprit, köpa langad sprit osv osv - som förälder mister du ju trovärdighet om du själv sitter där med villkorligt straff ochtill och med kanske även fortsatt missbruka droger (man tycker ju att 1 år villkorligt borde vara en ringklocka god som något men annars borde barnet vara den största ringklockan)

Missbruk är en medicinsk diagnos, lika så beroende, uppfyller man inte dessa diagnoskriterier så är man en brukare.
    Har inget med någon normalisering, utan är en korrekt beskrivning av gällande situation.
    Sen att den utnyttjas på annat sätt, får var och person ta ansvar för.
    Och detta är information till dig, och ingen normalisering försök.

Ditt andra stycke låter som en Utopisk dröm, där du berättar om den perfekta världen där ingen begår brott.
    Samtidigt som vi vet folk laddar copyright material, kör för fort och andra brott som begås utan reflektion ens.
    Vi löser inte en hälsofråga genom att diskutera ämnet som enda verklighet att acceptera är en Utopisk dröm.
    Och man kan ändå vara emot narkotika, även om man släpper den Utopiska drömmen.
    Vi får inte glömma under tiden vi haft denna Utopiska dröm, så har konsumtion av narkotika ökat mycket kraftigt.

Bara för 11år sedan så prisade FN Sverige för deras fantastiska arbete emot narkotika.
    www.unodc.org/pdf/research/Swedish_drug_control_annex.pdf
    Och gud vad det gått utför på dessa 11år.
    Idag så säger dom att vi bryter om de mänskliga rättigheterna.
    www.svt.se/opinion/tham-om-narkotikapolitiken

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 00:39:10 följande:
    En skillnad. Även om alkohol också är ett gift så är det inte olagligt att inta för vuxna i Sverige.

Cannabis är olagligt i Sverige - full stopp. Intar man det så begår man en brottslig handling.

Den som begår upprepade brottsliga handlingar (särskilt brott vars straffpåföljd är fängelse) är inte lämplig som förälder. Vad som är lagligt eller inte i andra länder är helt oväsentligt.

Gå mot röd gubbe vårdslöst kan resultera i 2års fängelse.

Nej, det finns flera situationer där andra länder inte är oväsentligt.
    tex konsumtion i Danmark eller annat ställe där konsumtion är lagligt, och sen vara berusad i Sverige utan var olagligt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 00:53:58 följande:
    Det borde inte vara en nyhet att det i folkmun inte kallas 'brukare' om användare av narkotika, missbrukare är faktiskt det snällare epitet (ska man gå efter SAOL så är det narkoman eller knarkare som gäller)

Men oavsett vad man kallar det så förändrar det inte faktumet att det är olagligt i Sverige sen får man tycka vad man vill om det men det förändrar ju inget.

Fortfarande är missbruk en medicinsk diagnos, då det berättar att du har problem med din konsumtion
    Säga missbruk till alla, så vet du inte vem du ska hjälpa längre, och hjälpa alla som man kallar missbrukare är inte realistiskt överhuvudtaget.

För du håller med mig om att detta är ett hälsoproblem väl?

Vi har en massiv kritik pga detta ifrån FN och att vi bryter mot de mänskliga rättigheterna.
    Oroar du inte dig över vi får den på oss av FN?
    samtidigt som vi seglar upp som etta snart i dösstatistiken.
    Estland är ledaren idag, som halverat sina döda på 15år, genom skifta över till vård för de som behöver.
    Frågan är ur många liv ska vi offra, innan vi anser vård är viktigare än bara låta dom dö?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ettot) skrev 2017-10-06 01:11:08 följande:
    Ok om det känns bätttre för dig kan jag i fortsättningen använda det korrekta benämnandet narkoman eller knarkare istället för missbrukare, men jag brukar föredra att kalla det missbrukare då jag på något sätt kan känna sympati för en sjukdom och ett missbruk.

Men nu går vi för mycket off topic från trådens ämne som inte ska handla om drogers varande eller inte varande så vi får helt enkelt vara överrens om att inte vara överrens, dock så förändrar det inte faktumet att det fortfarande är olagligt i Sverige att använda nakotikaklassade droger

Knarkare använder du om du vill stigmatisera, men du kan väl inte stigmatisering är nått bra väl?
    Men nu pratade vi om bruk/beroende/missbruk och vad detta är, så du inte glider iväg på ett bananskal till nått annat område.

Men nu gör inte ditt missbruk någon skillnad på en person tagit 1mg cannabis en gång i livet och aldrig mer.
    Och en heroinist som är nära döden.

Det är inte en fråga om drogens vara eller inte vara, det är fråga om MÄNNISKORS liv som är det viktiga.

Och nej, jag tänker inte vara överens om vara inte överens, då det du säger inte fungerar.
    Och det är farligt och stigmatisera som du vill med "knarkare", och kalla alla för missbrukare så man inte vet vem som verkligen behöver hjälp med sin hälsa.

Ser du ens narkotikafrågan som en hälsofråga?

Och svaret på topic är = Det är ett lotteri.
    Ingen som vet vad som händer gång till annan, men sett att SOC släpper de på cannabis mer och mer.
    Då problemen är så stora att det inte personalen räcker till och lösa allt.
    Så man verkar välja ta dom som har stört risk att dö, inte för detta går så bra då vi snart är etta i döds statistiske i EU.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Totte) skrev 2017-10-06 02:39:54 följande:
    Dessutom är inte cannabis knark. Det är en drog ja, men det är inte knark.

Och samtidigt varför ska man använda ett oprecist ord som knark som innefattar tusentals substanser kanske tom tiotusentals.
    När man redan vet man pratar om cannabis, det är rätt tokigt.

Men ska man vara sån, så givetvis går det säga knark om cannabis.
    Men blir bara konstigt, och de som säger knark är bara intresserad av stigmatisera.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 08:06:02 följande:
    Nej enligt rättspraxis kan en sådan straffpåföljd inte utdömas i Sverige för att gå mot röd gubbe.

Jo andra länders drogpolitik är oväsentlig i sammanhanget. Ditt exempel är ovederhäftigt.

FN har kritiserat oss för hur vi hanterar missbrukare av tunga droger där vi har en procentuellt hög dödlighet, med en konservativ syn på "Harm reduction". Det kan jag leva med om vi behåller vår sunda inställning till droger som en absolut olaglighet.

Nu pratade jag om lagen, och lagen säger du kan få fängelse upp till 2år om du går vårdslöst mot röd gubbe.
    Jag förstår det blev rätt tråkigt när jag påpeka felen i din analogi om fängelse skulle vara ett rättssnöre.

Jag säger inget om andra länders narkotikapolitik i sak, utan jag pratar om en problematik du missat HELT!

Droger kan vara olagliga även när man riktar in sig på vård.
    Vi har liten till ingen harm reduction i Sverige, kanske för de extremt få som försöker få vård själva.
    Resten har den ologiska rädslan att bli lagförd om man söker vård, detta ser man precis överallt i andra länder.
    Och även vad som sker om man kopplar bort polisen ifrån den"vård" som de "utför".
    Vår vård praktiskt går ut på straff idag, det är där FN berättar för oss att Sverige begår brott mot mänskliga rättigheter.

Våra siffror på döda på narkotika går i raketfart uppåt, och i Maj - är vi antagligen  ETTA i EU på narkotikadödlighet.
    Det är sjukt i ett land som Sverige som tycker sig ha empati för de mindre lyckligt lottade.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Totte) skrev 2017-10-06 14:25:32 följande:
    Men däremot leder det till misshandel i många familjer. Massor av människor blir dumma i huvudet och elaka när de dricker alkohol. Massor av män som spöar upp sin fru och sina barn. Alkoholen ställer till så in i helvete för många.
    Jag skulle vilja se en cannabisrökare spö upp någon. Det finns inte. Det är alkohol som ska förbjuda och cannabis tillåtas, iaf medicinsk marijuana.

Vissa år är det så mycket som ¨80% av alla våldsbrott under påverkan av alkohol.
    På senare år minskat en del, men då har gängvåldet ökat kraftigt.
    Då de har ingenstans och vända sig till annat än sin kalasjnikov.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Simple) skrev 2017-10-06 14:36:16 följande:
    Om dom spöar sin fru och sina barn när dom druckit är det fel i deras huven, inte en direkt effekt av alkohol.
    Massor av människor blir inte dumma i huvet av alkohol, de flesta dricker vin och öl utan att nånsin slå någon "på fyllan" (hint, de flesta blir inte ens fulla)

Det är inte riktigt sant, då tex ADHD och alkohol, triggar extremt våldsamt beteende hos vissa.
    Vi har en artikelserie i AB som har en jätte lista på dödade av sina män med ADHD och påverkade av alkohol.
    Och samtidigt hur kommer du runt att så extremt många våldsbrott begås av personer som är påverkade av alkohol.

Orsaken till detta våldet är att impulskontroll är som bortblåst.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Simple) skrev 2017-10-06 14:37:46 följande:
    Förresten Totte, jag vet jättemånga cannabisrökare som grovt misshandlat fruar, flickvänner, egna barn, djur, främlingar osv.

Extremt sällan under direkt påverkan, då cannabis funkar inte på det sättet.
    Men väl vid nyktert tillstånd, där betvivlar jag inte alls att detta sker.
    Då psykisk ohälsa är ofta orsaken till missbruk(missbruk enligt diagnoskriterier då) från början, och dessa är tyvärr överrepresenterade på såna här saker.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 15:37:27 följande:
    Lagen består i huvudsak av två delar. Lagtext och praktiskt tillämpning. Din jämförelse är därför fortfarande ovederhäftig.

I övrigt glädjer det mig att du bekräftar det jag skrev i förra inlägget. Nämligen att kritiken mot Sveriges drogpolitik riktar sig mot de stigande dödstalen bland missbrukare av tunga droger. Detta kopplat till bristen på "Harm reduction".

Jag gissar att din övertro på legalisering grumlar ditt omdöme en smula, men det kan såklart ha andra orsaker.

Mig veterligen har det inte framkommit kritik från FN angående landets förbud av lättare men lika farliga droger så som cannabis. De är farliga tillika olagliga och föräldrar som använder olagliga droger är per definition olämpliga föräldrar.

Dock nått som sker dagligen, och i gränsnära områden.

Jag har inte ens tagit legalisering i munnen, så den ignorerar jag som att du försöker lägga orden i munnen på mig.

Inte framkommit någon kritik?
    Jo, det har det, upprepade gånger.
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/fn-sveriges-narkotikapolitik-lever-inte-upp-till-manskliga-rattigheter
    www.svt.se/opinion/tham-om-narkotikapolitiken

Även har man FN enats om ny global narkotikapolitk.
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/en-forflyttning-fran-brott-och-straff-till-halsa
    Gabriel Wikström säger sig vara nöjd med resultatet, men man ser inte mycket nytänk än i Sverige ifrån riksdags/regeringsnivå.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Nja om man ska vara petig) skrev 2017-10-06 15:50:13 följande:
    Men nu har du inte helt rätt,eller menar du att din åsikt trumfar Svenska Akademins ordlista?
    Självklart inte, där står det mycket riktigt orden narkomaner och knarkare(cannabasi är narkotikaklassat och narkotika är knark allt enlig saol så din åsikter förändrar ju inte fakta

Visst får man ha åsikter vare sig de är baserade på eget missbruk eller inte men det blir fel om man försöker göra sina åsikter till något slags sanningar för så är det nartligtvis inte, men tyvär väldigt vanligt i normalisering och legalisering försöken på nätet.

Enda anledning att det är stigmatiserat dessutom är ju användrarna av narkotika själv ansvariga för.

Stigmatisering struntar i SAOL.
    Knarkare används extremt ofta i detta stigmatiseringssyfte.

Men berätta gärna varför man ska säga ett så oprecist ord som tex knark, som innefattar antagligen tiotusentalssubstanser, alla med sin egen problematik.
    Och detta när vet att det är bara en vi pratar om, syftet där kan bara vara stigmatisering.

Hur är man som drogkonsument skyldig till du eller andra vill använda ord för stigmatisera?
    Kanske du har dessa ~4%(Källa:NIDA) i åtanke som har en problematisk konsumtion, men de andra ~96% då?
    Varför ska de stigmatiseras?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 16:06:33 följande:
    Detta är ju åter kopplat till hanteringen av tunga droger. Det andra är ju tyckande, det borde du lära dig att skilja på.

Vad är tyckandet?
    Så du kan hjälpa mig och skilja på det, då jag fattar inte överhuvudtaget vad du menade med den.

Självfallet har tunga droger en stor post och problematik.
    Men ska det vara en orsak och inte adressera alla drogers problematik?
    Hoppas du svarar på frågeställningar nu, för jag börjar sen en selektivitet nu i vad du svarar på.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 16:24:03 följande:
    Ja du behöver skilja på hanteringen av tunga droger där Sverige fått kritik och den övriga drogpolitiken. Du får bli hur selektiv du vill, det förstärker mest bristerna i din argumentation.

Synpunkter i enskilda artiklar är exempel på tyckanden och officiella rapporter från FN exempel på motsatsen.

Hälsoproblemen slutar inte vid tunga droger.
    För annars blir ju det så att du säger det inte finns några hälsoproblem med cannabis, och så långt är jag inte villig att gå.
    Sen vet vi ju hur man försöker säga cannabis är an gateway drog, så kopplingen finns.
    Sen ska jag vara helt ärlig med dig, att jag missuppfattade den meningen första varvet.
    Även kan jag inte se att man begränsar sig till tunga droger, utan att det är ett argument som man använder för göra det tydligt och av andra personer.

Och tycka i samband med att prata om en fråga, är inget som hindrat dig.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Nja om man ska vara petig) skrev 2017-10-06 16:10:12 följande:
    Men snälla du läste du ens vad jag skrev?
    Din eller andra enskilda pesoners åsikter föröndrar ju inte hur det är, eller försöker du påstå att din åsikt om vad det ska kallas har företräde framför Svenska Akademins Ordlista?

Enligt du ska det tydligen inte kallas vare sig missbrukare, knarkare eller narkomaner, men nu är det ju inte du som avgör vade det faktiskt heter eller vad andra kaller det.
    Du fråntar också ansvaret för stigmatiseringen från de personer som är grund till det, dvs de som använder narkotikaklassade preparat.
    Sen som alla skriver så är det ju olagligt, men det verkar som vissa av er inte vill (elelr kan) ta in det.

Så det är en nyhet för dig att man säger knarkare för stigmatisera?

Vem går du till när du undrar om hälsoproblem?
    Till polisen eller sjukvården?
    Och vem litar du på har mest kunskap av sjukvård, rättsväsendet eller sjukvården?
    Sjukvården har klara kriterier vad som är beroende och missbruk.
    Och hur ska man hantera en livstidsprevalens  ~1,3 miljoner på cannabis, när du vill kalla alla för missbrukare?
    Vilket är ett epitet som förblir om man inte använder sjukvårdens kriterier.
    Som anpassar sig efter individens nuvarande status mot beroende och missbruk.

Medicinska hälsofrågor så litar jag på sjukvården mer än på rättsväsendets förmåga och ha dessa kunskaper.
    Hur är det med dig?
    Går du till polisen med dina hälsoproblem när de uppstår, eller har den tanken att gå dit om det händer nått med din hälsa?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2017-10-06 16:47:11 följande:
    Det är ganska tydligt nu att trots pedagogisk vänlighet och konkreta svar på dina frågor så undviker du konsekvent att ta till dig saklighet. Jag väljer därför att avstå från fler svar.
    Det gör du rätt i.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Nja om man ska vara petig) skrev 2017-10-06 17:17:20 följande:
    Du fortsätter övertyga Glad

Att sen vissa tror att de i och med detta 'vunnit' någonslags debatt är ju bara pinsamt.

Jag gav upp att försöka för man kan inte övertyga fanatiker som har åsikten att enbart deras 'sanning'är den rätta oavsett vad lagen eller samhället säger i övrigt.

Ad hominem är nått som du får gärna syssla med, bekommer mig inte alls.

Vad är det för sanning du pratar om?
    Sanningen är att droger är ett hälsoproblem, och det är ur den sanningen jag pratar.
    Är det nått fel med det menar du, och i så fall vad, och här funkar inte mer ad hominem.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?