• Anonym (CB)

Vad händer med cannabisbrukande förälder?

Om en person med barn döms för (ringa) narkotikabrott pga cannabisbruk, vad händer med barnen? (alltså inte blir frihetsberövad eller dömd i domstol, utan bötfälld efter erkännande/urinprov)
    Ponera att personen är bra och normal som förälder, har jobb och i övrigt ordnat liv och inte utsätter sitt barn för rök etc och röker då barnet sover.
    Finns möjligheten att föräldern anses vara olämplig enbart pga "missbruket" eller måste fler aspekter vägas in för t ex ett LVU- omhändertagande av barnen?

Tacksam för svar av personer med praktisk erfarenhet!

• Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?
  • Servalusa

Polisen sätter in socialtjänsten som gör en utredning kring barnet och föräldern/föräldrarna. Hur vida de är kapabla att ta hand om sitt barn.
    Utredningen är öppen i några månader, 4-6 någonting..

Visar det sig att föräldern har ett missbruk och inte kan ta hand om sitt barn görs en utredning i barnets kontaktnät för att se vilken hjälp det finns att få där i första hand tills föräldern visat rena prover och aktivt engagerat dig i att sluta. Med tex anonyma narkomaner.

I det fallet jag känner till visade det sig att barnet hade en stadig förälder som ej hade drogproblem, barnet hade många anhöriga omkring sig, goda rutiner och mycket kärlek.
    Samt att förskolan intygade att barnet var stabilt.
    Så de fick självklart behålla sitt barn medan den föräldern som hade drogproblem kämpade med att sluta.
    Dom var sambos under tiden.

Så jag tror inte att det är någon fara så länge det finns en drogfri förälder.

Men kan ändå inte förstå varför man väljer att riskera att bli av med sitt barn för Att röka nån gång i bland..

• Anonym (-)

Jag hoppas barnet blir omhändertaget om föräldren inte slutar röka på.....

• Anonym (Ssss)

Detta hände en vän till mig för nått år sedan. Vännen har sina barn vv och blev tagen på stan med en liten mängd cannabis på sig, straffet blev 10 000 i böter och inga påföljder vare sig från polis eller soc, bara en bot hem i brevlådan.

• Anonym (21)

När jag var gravid åkte min sambo fast (husrannsakan) med en större mängd cannabis samt en svampodling, han hade också cannabis i kroppen.. När våran dotter var några månader blev det rättegång, han fick böter och 1 års villkorligt, lämna prover varje vecka som senare blev var fjärde vecka, han fick också gå på ETT möte på soc och sen hände det ingenting mer. Min sambo har ett vanligt jobb och sköter sig i övrigt, jag är skötsam av mig och har inte hållit på med droger (mer än provat någon gång i yngre dar). Vi har inte haft någon kontakt med socialen angående vårat barn eller våran föräldraroll förutom den enda gången min sambo behövde gå dit. 

• Anonym (-)
    Anonym (21) skrev 2013-05-13 09:37:21 följande:
    När jag var gravid åkte min sambo fast (husrannsakan) med en större mängd cannabis samt en svampodling, han hade också cannabis i kroppen.. När våran dotter var några månader blev det rättegång, han fick böter och 1 års villkorligt, lämna prover varje vecka som senare blev var fjärde vecka, han fick också gå på ETT möte på soc och sen hände det ingenting mer. Min sambo har ett vanligt jobb och sköter sig i övrigt, jag är skötsam av mig och har inte hållit på med droger (mer än provat någon gång i yngre dar). Vi har inte haft någon kontakt med socialen angående vårat barn eller våran föräldraroll förutom den enda gången min sambo behövde gå dit. 

Tragiskt att se att det fungerar så.... för bra föräldrer är ni inte....
  • The sea refuses no river
    Anonym (-) skrev 2013-05-13 10:03:07 följande:

Tragiskt att se att det fungerar så.... för bra föräldrer är ni inte....
    För att... ?

Definierar du majoriteten av t.ex. indiens befolkning som dåliga föräldrar också? Ungefär hälften av alla danskar?

Jag är väldigt glad att mina egna föräldrar inte är så fördomsfulla som du verkar vara, då hade jag aldrig kunna haft en hälften så bra relation med dem som jag har idag. 
  • Anonym (21)

Och det baserar du på..? Min sambo har som sagt lämnat prover och varit ren. Han sköter sig i övrigt, jag brukar inte droger och vi ger vårat barn all kärlek, mat på bordet, hela och rena kläder. Vad exakt gör oss till dåliga föräldrar? Socialen hade ingenting att anmärka på oss så.

• Anonym (inget)

Det händer inte speciellt mycket.

Soc ska utgå ifrån hur barnet har det, om barn inte far illa på nått sätt så är socialen maktlös.

• Anonym (H)
    The sea refuses no river skrev 2013-05-13 11:57:29 följande:
    För att... ? Definierar du majoriteten av t.ex. indiens befolkning som dåliga föräldrar också? Ungefär hälften av alla danskar? Jag är väldigt glad att mina egna föräldrar inte är så fördomsfulla som du verkar vara, då hade jag aldrig kunna haft en hälften så bra relation med dem som jag har idag. 

De va bra sagt!!! Å man blir inte en konstig å dålig människa bara för att man röker på någon gång ibland, snarare tvärt om!
Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?