• Anna1990

Min 3,5 månaders bebis krånglar vid amning!?

Hejsan! Jag har en lite skatt som blir 16 veckor nu på lördag! Hon är den finaste i mitt liv och allt har gått super bra fram tills hon var 12 veckor ungefär! Mitt problem är att hon blir skitförbannad så fort hon ser mitt bröst! Hon suger några tag sen släpper hon och så håller hon på sen blir hon tokig och börjar skrika! Mjölk har jag för det sprutar och dom är fyllda! Det enda som funkar är att amma henne direkt efter att hon har sovit, då funkar det hur bra som helst och hon äter lugnt och fint! Varför är det så? Vad gör jag för fel? Det kan gå upp mot 5 timmar innan hon äter och oftast går det inte förrän hon sovit en stund! Nätterna funkar jätte bra där äter hon gärna många gånger! Hoppas det finns någon där ute med något svar!! Har försökt ge henne flaska men det vägrar hon! :( Usch detta har pågått länge nu och jg bryter snart ihop! :(( Hon gick från att äta varannan timme och älska bröstet till att äta var 4-5 timme och hata bröstet! Någon som har tips på hur jag ska få henne vilja äta igen? :)

• Svar på tråden Min 3,5 månaders bebis krånglar vid amning!?
  • Sisisisi

Det är vanligt att det är så i den åldern. För oss funkade det dels att gå in i ett tyst, mörk rum och dels att lägga en tunn filt över huvudet. Med andra barnet tänkte jag oxå på att erbjuda bröstet ofta, innan han blev jättehungrig, så han fick i sig ordentligt på dagen. Ettan åt nämligen nästan bara på natten ett tag.

• Anna1990

Jag har testat det med och ibland funkar det med filt över huvudet! Jag erbjuder bröstet så fort hon ger tecken på att hon är hungrig men hon blir bara arg så nu måste jag ta henne så fort hon vaknar för att amma henne! Det är precis som att hon måste vara lite dåsig för att amma! :/ Konstig! Vill bara att det ska funka som vanligt igen! Jobbigt att åka hemifrån just nu! :( Tack för tipset! :)

• Anna1990

Vad är reflux för något? Nej hon kräks inte särskilt mycket längre! Men borde de inte göra ont när hon äter på natten med då?

• Grrretchen

Det är klassiskt med amningskrångel vid 3 månader, det händer nästan alla. Jättejobbigt, men härda ut, för det går över! :)

• Zirap

Håller med, det är ofta trassligt att amma 3-månaders. De har så mycket annat för sig! För mig har det gått bäst om man är ensam utan störande ljud eller rörelseintryck för bebisen. Det kan även funka att backa lite och "amningsstimulera" bebisen genom att krama handflatan.

Ofta kommer en liknande mycket amningsstrulig period vid 7-8 månaders ålder. Även den går över om man vill fortsätta att amma ett tag till. För mig har det då funkat bra att sätta mig i ett mörkt rum om de varit helt oregerliga ;)

• mikroE

Man kan prova att gå och vyssa lite och amma tills barnet har fått in stilen och sedan sätta sig ned.

Mörkt rum har du fått tips om, det funkar inte alltid, min dotter blev sur för att hon inte såg något så för henne funkade det bäst med lagom dämpad belysning så hon kunde se men ändå inte mycket stimuli. (lilla primadonnan, jag vet)

Av någon konstig anledning ammade hon jättebra på ÖF trots alla andra barn och ganska hög ljudvolym, samma på kaféer med mycket sorl, kanske ljudet var lugnande?

Ta gärna ett djupt andetag och försök slappna av när hon krånglar, hon kan faktiskt känna din oro och att du blir spänd och krångla mer.

Kom i håg att det går över...

• Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2013-04-25 18:30:59 följande:
    Hon kan ha lite reflux kanske? Då gör det ont när de äter. Kräks hon?

Reflux är att det inte sluter helt tätt vid övre magmunnen. Inget ovanligt när de är små. Maginnehållet åker då "hiss" tillbaka upp i matstrupen och det kan bli irriterat och göra ont, typiskt gör det ont efter ett par tuggor/munnar mat.
  • Anna1990

Tack så hemskt mycket för ers tips!! :) Det värmer att nån bryr sig! Får väl helt enkelt härda ut och försöka hålla mig lugn! Hoppas det går över snart! :)

• Amidina

Om hon ammar bra när hon är trött och inte ger några tecken på obehag då så är det nog helt enkelt att hon blir frustrerad. Hon kanske inte känner att hon har tid med mat, men så är hon ju ändå hungrig. Vet många småttingar som blir helt vansinniga när kroppen inte riktigt vill som de vill. Glad

Försök  bara att behålla lugnet, amma på och låt henne bestämma takten. Blir hon lite arg och du är säker på att inget är "fel" så bara trösta och erbjud bröstet igen, det kommer gå över när utvecklingssprånget släpper. Glad

• Mandelskorpan
    Anna1990 skrev 2013-04-26 09:37:45 följande:
    Tack så hemskt mycket för ers tips!! :) Det värmer att nån bryr sig! Får väl helt enkelt härda ut och försöka hålla mig lugn! Hoppas det går över snart! :)

Klart vi bryr oss!! Har tre st som varit 3mån en gång i världen..... och krånglat med amningen.

Reflux; hon borde ha ont på natten, svar ja. Så förmodligen är det inte det, MEN om det skulle verka som att hon får ont, och mer ont, så kan det ju vara det.

Mina har blivit arga om bröstet inte startat tillräckligt fort, och arga om det inte kommit tillräckligt mycket mjölk just runt tillväxtperioden vid tre månader, men just arg, eller kanske snarare ledsen, efter några klunkar känner jag igen från sonens refluxproblem.
  • maba

Min skrutta var precis så mellan tre och fyra månader. Verkade hungrig men gastade om jag tog fram bröstet. Bäst gick liggamning, så det blev till att vara mycket hemma i sängen. Jag tyckte att det var hemskt, kände mig otillräcklig och superstressad, men det gick över. Nu är min lilla 9 månader, och senaste fem månaderna har amningen varit helt problemfri. För mig har amningskrånglet då varit den tuffaste perioden sen hon föddes, så jag förstår verkligen att det är jobbigt. Amningshjälpen kan vara bra att få råd ifrån, finns både på Facebook (sluten grupp om man vill vara privat) och på amningshjalpen.se.

• Anna1990

Tack snälla ni! :) När jag försöker amma henne i "vaket" tillstånd så börjar hon suga snabbt och ivrigt men sen blir hon arg för att det inte kommer direkt och sen när mjölken kommer så blir hon arg för att den kommer för fort! Men som ni säger så har hon nog inte riktigt tid att äta nu eftersom att hon upptäcker världen och när hon äter när hon är lite dåsig så missar hon ju inget! ;) Så det är väl därför det går bra!

Men hon växer och går upp i vikt som hon ska så det går nog ingen nöd på henne än iaf! Hoppas bara att det vänder snart så man kan känna sig bekväm med att åka iväg utan att hon måste sova innan hon äter! ;)

• Amidina
    Anna1990 skrev 2013-04-26 11:26:08 följande:
    Tack snälla ni! :) När jag försöker amma henne i "vaket" tillstånd så börjar hon suga snabbt och ivrigt men sen blir hon arg för att det inte kommer direkt och sen när mjölken kommer så blir hon arg för att den kommer för fort! Men som ni säger så har hon nog inte riktigt tid att äta nu eftersom att hon upptäcker världen och när hon äter när hon är lite dåsig så missar hon ju inget! ;) Så det är väl därför det går bra!

Men hon växer och går upp i vikt som hon ska så det går nog ingen nöd på henne än iaf! Hoppas bara att det vänder snart så man kan känna sig bekväm med att åka iväg utan att hon måste sova innan hon äter! ;)
    På tal om det första fick jag en tanke, kan du testa att börja handmjölka lite så mjölken är igång när hon väl får grepp? Då slipper hon ju vänta iaf och så kanske flödet kommer lite mer jämnt? :)
  • Anna1990

Ja det skulle jag faktiskt kunna testa!! :) Ska göra det nästa gång, tack för tipset!! :)

• HanBen

Hej! Jag hade det precis så som du beskriver när min flicka var 11 veckor då höll det i sig i 10 dagar för att sedan fungera som vanligt i någon vecka och sedan starta igen kring 15 veckor igen ca 10 dagar. Det var helt fruktansvärt. Hon var hungrig, men så fort hon kom intill bröstet gallskrek hon i panik. Ibland redan innan hon började suga. Precis som för dig fungerade det bra på nätterna och på dagen precis när hon sovit. Så jag fick alltid försöka söva ner henne först för att sedan ta henne när hon fortfarande nästan sov. När inte det heller fungerade så kunde jag få henne att äta då jag stod och ammade och gungade henne hårt fram och tillbaka samtidigt eller om jag satt på pilatesboll och hoppade högt samtidigt. Men det var en kamp. Vid 4 mån försökte vi med flaska vilket hon totalvägrade och ville då istället ha bröstet. Så flaskan var kanske värre? Hon har fortsatt vara svår att amma sittande men liggande fungerar bra nu! Annars är det ståamning lr bollen som gäller här hemma när hon trilskas. Är jag iväg måste jag nästan alltid stå upp. Jag förstår din frustration, det var väldigt jobbigt.

• Anna1990

Hej! Det är skönt att veta att man inte är ensam! Ja det är verkligen fruktansvärt jobbigt detta för det känns ju som hon ratar bröstet och man känner sig värdelös! :( Jag har testat att stå upp men det funkar bara en liten stund! Jag bävar för den dagen när det inte längre funkar att amma henne efter att hon har sovit hur tusan ska man göra då!
    Får nog ta och inhandla en pilatesboll tror jag! :)
    Liggamningen funkar bara på natten, det är precis som att hon vet att i sängen ska man inte ligga i på dagen! ;P Konstigt!
    Jag längtar så fruktansvärt mycket efter den dagen då amningen blir bra igen!!!

• Tygtiiger

Ta det lugnt - alla barn jag känner inkl de två jag har haft har trasslat vid 3 - 4 månader. De vaknar liksom till, blir mer intresserade av omvärlden och har svårt att få ro att äta. För mig (och många andra) så mjuknar brösten samtidigt så det känns som om man inte har någon mjölk kvar men det har man! 

Hur gör du nu när du ammar? När min yngsta höll på så där så lät jag honom äta, han skrek och blev arg, jag lyfte upp honom och lät honom rapa eller bara lugna sig lite, och la till igen. En period åt han lite och ofta, han hade absolut inte tålamod till att amma ordentligt mitt på dagen. Det blev snuttande ett tag men det ordnade till sig, han åt bättre på eftermiddagen (när han hade sovit...). Ett tag fick jag verkligen sitta så att barnet var vänt mot en tråkig, neutral yta typ en vägg, annars blev han helt distraherad.

Det brukar ge sig efter ett par veckor,  så ha tålamod och amma på, bara. Hon tar sig den mat hon behöver. Och hon hatar inte alls bröstet, hon har bara så mycket annat för sig och blir irriterad över att behöva äta. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • HanBen

Måste säga att om du har det som det var för mig så handlade det inte om att hon blev distraherad. Hon ville verkligen inte ha bröstet. Inte något annat heller även om hon var hungrig. Hon har sedan precis som många av er skriver blivit lätt distraherad. Men det här vid 11 och 15 veckor var något helt annat.

Svar på tråden Min 3,5 månaders bebis krånglar vid amning!?