• Dollan89

Födde för tidigt och pappan beter sig illa

För två veckor sedan föddes vår dotter i v 32. Jag var inlagd två veckor innan på sjukhus och är nu givetvis inlagd med henne. Vi ska vara här i en månad till ungefär.
    Min sambo har två barn sedan tidigare, 8 och 11 år. Han har dem varannan helg ska ha dem nu till helgen.
    Jag har legat här med vår dotter själv i några dagar och tycker det är jobbigt eftersom hon är för tidigt född och jag vill gärna ha min sambo här som hjälper till och stöttar. Det är väl ändå normalt att känna att man ska vara två om detta. Han var tvungen att åka hem där vi bor 17 mil härifrån och ta hand om hunden som varit på pensionat. Men han skulle komma tillbaka. Nu säger han att han måste umgås med sina "små" alltså barnen menar han. Och att han inte har tid att komma. Samtidigt som han säger att han ska komma och ta med barnen. Men jag behöver Honom just nu och hans stöd, inte att hans ungar dräller in.
    Mår inte bra efter förlossningen då det blev akut kejsarsnitt och vill bara ha min sambo här hos oss som stöd.
    Jag känner mig mer ensam om detta än om att vi är två. Är det meningen att jag ska ligga här och bli bortglömd med vår för tidigt födda dotter när han ska ägna all sin tid åt sina andra barn och inte kommer hit??

• Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa
  • vampyria2

Jag har också ett prematur barn och förstår att det är jobbigt men nog tusan "fick" min sambo åka hem och ta hand om sina andra barn när det var hans tid att ha dem, de har väl rätt till sin pappa och ska inte behöva "lida" pga att pappan och jag har valt att skaffa barn.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att de inte får komma och se sin lillasyster, där kan man snacka om risk för problem med anknytningen, du förstår att bebisen kommer att ha en stor nytta av att få en nära relation till sina syskon, den relationen kommer vara värdefull för henne resten av hennes liv. 

• vampyria2

Sen tycker jag faktiskt att det är för jäkligt att du hänger ut din sambo på det här sättet bara för att ni tycker olika i en fråga, jag hade haft väldigt svårt att förlåta min gubbe om han gjorde så mot mig, vid såna här tillfällen är väl ändå känsliga rummet perfekt!

• Lindsey Egot the only one

Tycker TS borde förstå att man inte kan skita i sina äldre barn bara för att man får ett nytt barn. Vi vet ju inte om bebisen mår bra men alla förtidigt födda bor på neo tills de är tillräckligt starka för att åka hem.
    Det verkar som om många bonusmammor kräver att mannen ska bete sig som om det vore hans första barn också. Istället för att vara tacksam över att han är helt medveten om vad som händer/kan hända och har erfarenhet av det. Även när äldre barn blir sjuka och tvingas läggas in på sjukhusen får bara en förälder sova över på natten.

Be honom komma och hälsa på. Ta med syskonen och va som en familj. För ni är en familj. Ditt barns syskon är ditt barns familj. De är inget hot mot din lycka utan en tillgång.

• vampyria2
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 08:43:47 följande:
    Tycker TS borde förstå att man inte kan skita i sina äldre barn bara för att man får ett nytt barn. Vi vet ju inte om bebisen mår bra men alla förtidigt födda bor på neo tills de är tillräckligt starka för att åka hem.

Det verkar som om många bonusmammor kräver att mannen ska bete sig som om det vore hans första barn också. Istället för att vara tacksam över att han är helt medveten om vad som händer/kan hända och har erfarenhet av det. Även när äldre barn blir sjuka och tvingas läggas in på sjukhusen får bara en förälder sova över på natten.

Be honom komma och hälsa på. Ta med syskonen och va som en familj. För ni är en familj. Ditt barns syskon är ditt barns familj. De är inget hot mot din lycka utan en tillgång.

Exakt så är det, hpller med dig fullt ut!
  • Alisa
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 08:43:47 följande:

• Alisa
    YummyMami skrev 2013-04-29 07:09:46 följande:

2001 i Luleå. De föddes i vecka 28+1
    Min son föddes i v 32 år 2000 och på det sjukhus blev jag tillsagd vid hemgång att inte ha honom "så mycket hos mig" utan låta honom ligga själv annars störde jag honom. Så jag känner igen det du skriver. 
  • YummyMami
    Alisa skrev 2013-04-29 10:59:39 följande:
    Min son föddes i v 32 år 2000 och på det sjukhus blev jag tillsagd vid hemgång att inte ha honom "så mycket hos mig" utan låta honom ligga själv annars störde jag honom. Så jag känner igen det du skriver. 

Ja, då satt jag i rummet, från morgon till kväll. Fick inte sova där, så jag sov på patienthotellet. Vad vård förändras. Det blev folk av mina barn ändå
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Katarina76
    YummyMami skrev 2013-04-29 07:18:34 följande:

9 år där emellan, händer mycket på den tiden. Då fick man ha dem i famnen en gång om dagen. Annars skulle det vara mörkt och stilla.
    Ja, mycket har hänt inom vården. Man har insett att föräldrarna kan vårda barnen på många sätt själva om de blir upplärda och får bra information.

2008 fick jag inte bo på sjukhuset förrän efter två veckor, det var trångt på salarna och kängurufåtöljerna räckte inte åt alla föräldrar samtidigt.
    2012 var det ombyggt och man hade övernattningrum på sjukhuset innan man fick familjerum och (om man ville) kunde man så småningom gå omkring med barnet i sjal med trådlös övervakning på saturationsmätaren.

Fortfarande ska barnen ha det tyst och lugnt och man ska gärna sitta längre stunder med dem istället för att lyfta i och ur kuvösen/värmebädden för kortare sittningar. Båda föräldrarna får tillfällig föräldrapenning så länge barnet är inskrivet på sjukhus.
  • yodi

får syskonen hälsa på när ni ligger på neo? när isabella var inlagd fick bara föräldrarna vara där.

jag förstår er båda ts. det är oerhört jobbigt att vara med barnet själv på neo, man känner sig så insolerad och det hade varit underbart att ha sambon där hela tiden. men samtidigt så kan han inte strunta i sina barn sedan tidigare. 

• Lindsey Egot the only one

Det beror helt och hållet på hur infektionskänsliga barnen är på det rummet man ligger på

• prematurpappan

Hej, Men hallå. Är ni inte väldigt hårda nu mot Dollan? Jag har inte läst alla inlägg, men det är klart att man kan känna sig grymt ensam på Neo och att man vill att ens sambo ska vara där. Det går säkert att hitta en bra kompromiss mellan att vara hos sina gamla barn och stötta sin nya familj. Jag är själv pappa. Jag förstår om en del flyr hela situationen med ett barn på neo och då behöver man nästan lite draghjälp in igen. För mig var det inte så, men jag har sett några. Försök hitta en bra väg att gå tillsammans. Det är guld värt. Att gå igenom en kris som att få ett för tidigt fött barn kan vara en vattendelare i ett förhållande. Antingen kommer man närmre varandra eller så hanterar man det så olika att det tar rätt lång tid att laga. Så det är värt mycket att vara öppen och ärlig nu. Med vänlig hälsning, Kalle

Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa