• Dollan89

Födde för tidigt och pappan beter sig illa

För två veckor sedan föddes vår dotter i v 32. Jag var inlagd två veckor innan på sjukhus och är nu givetvis inlagd med henne. Vi ska vara här i en månad till ungefär.
    Min sambo har två barn sedan tidigare, 8 och 11 år. Han har dem varannan helg ska ha dem nu till helgen.
    Jag har legat här med vår dotter själv i några dagar och tycker det är jobbigt eftersom hon är för tidigt född och jag vill gärna ha min sambo här som hjälper till och stöttar. Det är väl ändå normalt att känna att man ska vara två om detta. Han var tvungen att åka hem där vi bor 17 mil härifrån och ta hand om hunden som varit på pensionat. Men han skulle komma tillbaka. Nu säger han att han måste umgås med sina "små" alltså barnen menar han. Och att han inte har tid att komma. Samtidigt som han säger att han ska komma och ta med barnen. Men jag behöver Honom just nu och hans stöd, inte att hans ungar dräller in.
    Mår inte bra efter förlossningen då det blev akut kejsarsnitt och vill bara ha min sambo här hos oss som stöd.
    Jag känner mig mer ensam om detta än om att vi är två. Är det meningen att jag ska ligga här och bli bortglömd med vår för tidigt födda dotter när han ska ägna all sin tid åt sina andra barn och inte kommer hit??

• Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa
  • majsis08

hur mår din sambo efter detta? han verkar ju må dåligt av situtationen eftersom han skäller ut dej? han kanske är i chock och tyckte allt blev jobbigt med akutsnitt och en för tidigt född liten tjej!! hoppas allt löser sej:)

• k girl

Fast det är ju orimligt att en flerbarnsförälder är närvarande 24/7 samtidigt under en månads tid. Jag är ledsen, men så är det. Hon ligger väl dessutom på IVA nu? Självklart måste ni avlösa varandra, det är fruktansvärt knäckande och man kan liksom inte sitta och hålla den andra i handen hela tiden. Ni kanske skulle kunna lösa det så att han kommer under dagen när de är i skolan och avlöser så du får sova, duscha etc? Eller tar med sig ordentlig lagad mat så ni kan äta middag tillsammans?

Däremot ska du absolut ha avlösning för att kunna pumpa och amningsträna. Men du kan ju inte begära att han inte ska vara med sina stora barn!

• k girl

Ok, såg nu att ni har sjutton mil... jobbigt. Vi hade närmare trettio. Då blir det givetvis svårare. Men jag tycker det är lika orimligt att begära att han inte ska träffa sina barn... Jag förstår att det är skitjobbigt att han inte varit där på några dagar och vetskapen att han inte kommer förrän efter helgen, och han borde ha varit med dig under veckan. Men du måste ju ha föörståelse för att han vill träffa sina stora barn också. Man får sätta så mycket åt sidan... och behöver sina barn mer än någonsin.

• liv
    Dollan89 skrev 2013-04-25 21:13:22 följande:
    Det finns ju studier som visar på att för tidigt födda barn behöver både sin mor och far  närvarande. Mor givetvis som ger mjölk och kärlek, kroppskontakt. Men även att fadern ger kroppskontakt. Så kallad kängurumetoden. Då man låter barnet ligga hud mot hud på ens bröst. Det har visat att barnet äter bättre, går upp i vikt bättre etc.

Så jag tycker fortfarande att han kan ge sig ner hit och vara med oss. Hans barn är så pass "stora" att de förstår att pappa måste ta hand om bäbis ett tag. Ett för tidigt fött barn kan ena dagen vara stabilt, till att andra dagen vara mindre bra. De är fortfarande inte fullt utvecklade. Och även om vårt älskade dotter inte "förstår" att pappa inte är här så känner hon när han väl är här. Det är otroligt att de känner/hör skillnad på mamma och pappa.

Pappan behövs nu!
    Hans barn fick sin tid som spädbarn, nu är det faktiskt tid för vår skrutta.
    Fast han har ju fler barn... Han kan  inte sluta bry sig om dem för att de inte är spädbarn längre och för att han fått ett nytt. 

Att han skriker på dig är väldigt fult gjort även om han kanske har en liten poäng i att han måste träffa sina andra barn också.  
  • vännen

En elvaåring och en åttaåring är tyvärr för små för att lämnas hemma en hel helg. Självklart ska han träffa dem nu i helgen. Däremot får han ju se till att komma o hälsa på er på sjukhuset sen. Många pappor har svårt att ta till sig prematurfödda barn. Den naturliga kopplingen som finns mellan mor och barn saknar de. De behöver mer tid för att förstå att barnet har kommit. Sen kan sjukhusmiljön vara skrämmande och för många känns det inte som ens eget barn sålänge man är där. Var tydlig med att det är NI som blivit föräldrar, inte bara DU. Ge honom valmöjligheter, ex kommer du på måndag eller tisdag ? Och stå ut. Snart är ni hemma och då är det mycket lättare att knyta an till bebisen i lugn och ro utan plingande maskiner och vitklädd personal. Lycka till, och grattis !

• Katarina76

Visst måste han träffa sin äldre barn, men tyvärr blir det sämre anknytning om han inte är med bebisen på veckorna.

När han är hos er, se till att han sitter så mycket känguru som möjligt - då kan inte låta bli att knyta an och bli förälskad i bebisen!

• Dragonball

Naturligtvis ska han träffa sina äldre barn men inte nödvändigtvis när ni ligger inne på neo med ert nyfödda som inte mår bra och inte i flera dagar. T o m barnen borde kunna förstå detta. Hur kan inte en vuxen man förstå? 

liv skrev 2013-04-26 12:39:46 följande:
    Fast han har ju fler barn... Han kan  inte sluta bry sig om dem för att de inte är spädbarn längre och för att han fått ett nytt. 

Att han skriker på dig är väldigt fult gjort även om han kanske har en liten poäng i att han måste träffa sina andra barn också.  
    Han måste inte träffa dem NU och flera dagar. Han skulle säkert vara med sina äldre barn på sjukhus också utan att träffa bebisen om det var de som inte mådde bra.

• Dragonball
    vännen skrev 2013-04-27 07:14:31 följande:
    En elvaåring och en åttaåring är tyvärr för små för att lämnas hemma en hel helg. Självklart ska han träffa dem nu i helgen. Däremot får han ju se till att komma o hälsa på er på sjukhuset sen. Många pappor har svårt att ta till sig prematurfödda barn. Den naturliga kopplingen som finns mellan mor och barn saknar de. De behöver mer tid för att förstå att barnet har kommit. Sen kan sjukhusmiljön vara skrämmande och för många känns det inte som ens eget barn sålänge man är där. Var tydlig med att det är NI som blivit föräldrar, inte bara DU. Ge honom valmöjligheter, ex kommer du på måndag eller tisdag ? Och stå ut. Snart är ni hemma och då är det mycket lättare att knyta an till bebisen i lugn och ro utan plingande maskiner och vitklädd personal. Lycka till, och grattis !
    Jag trodde de hade en mamma också. Klart man inte kan lämna så små barn ensamma om man inte kan fixa barnvakt och deras mor är död. 
  • vännen

@Dragonball:det kan ju vara så att mamman har andra planer för helgen eftersom hon är barnfri första gången på elva dagar. Fast hennes liv och tid kanske inte räknas. Givetvis ska alla andra sluta göra som de själva vill och bara göra som TS vill. Vi har måsten i livet. En åttaåring behöver sin pappa mer än en nyfödd bebis.

Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa