• Dollan89

Födde för tidigt och pappan beter sig illa

För två veckor sedan föddes vår dotter i v 32. Jag var inlagd två veckor innan på sjukhus och är nu givetvis inlagd med henne. Vi ska vara här i en månad till ungefär.
    Min sambo har två barn sedan tidigare, 8 och 11 år. Han har dem varannan helg ska ha dem nu till helgen.
    Jag har legat här med vår dotter själv i några dagar och tycker det är jobbigt eftersom hon är för tidigt född och jag vill gärna ha min sambo här som hjälper till och stöttar. Det är väl ändå normalt att känna att man ska vara två om detta. Han var tvungen att åka hem där vi bor 17 mil härifrån och ta hand om hunden som varit på pensionat. Men han skulle komma tillbaka. Nu säger han att han måste umgås med sina "små" alltså barnen menar han. Och att han inte har tid att komma. Samtidigt som han säger att han ska komma och ta med barnen. Men jag behöver Honom just nu och hans stöd, inte att hans ungar dräller in.
    Mår inte bra efter förlossningen då det blev akut kejsarsnitt och vill bara ha min sambo här hos oss som stöd.
    Jag känner mig mer ensam om detta än om att vi är två. Är det meningen att jag ska ligga här och bli bortglömd med vår för tidigt födda dotter när han ska ägna all sin tid åt sina andra barn och inte kommer hit??

• Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa
  • k girl
    YummyMami skrev 2013-04-28 08:05:21 följande:

När jag var på Neo så menade man på att man skulle leva vanligt liv så mycket man kunde, vara hemma. Ta hand om djuren. Vara med sina andra barn osv medan barnet är i kuvös. Nu är visserligen Ts barn så stort att denne kanske inte ligger i kuvös och kan snart åka hem (om denne inte är livshotande sjuk då).

Hur mår barnet annars Ts? Är hon i livshotande situation? Hjärtfel? Tarmfel? Allvarliga hjärnskador? Eller är hon bara tidig?
    Nu förespråkas ju nära och hudnära omsorg, vi fick flytta in på familjerum så snart vår dotter inte behövde övervakning och intensivvård. Men man kan inte hänga på sjukhuset hela tiden, att ta hand om syskon är nödvändigt och man behöver lasta av varandra. 
  • k girl
    YummyMami skrev 2013-04-28 07:49:33 följande:

Har man ett barn på Neo får bra en förälder pengar för vård av barn.
    Nej, det stämmer absolut inte.
  • Mercurialis
    YummyMami skrev 2013-04-28 07:49:33 följande:

Har man ett barn på Neo får bra en förälder pengar för vård av barn.
    Då måste det vara nya regler. För 3 år sedan fick både jag och maken tfp under den månad vårt barn var inskriven på neonatal.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    YummyMami skrev 2013-04-28 08:08:16 följande:

Tror det gäller bara vid livshotande fall. Där barnet antagligen inte kommer att överleva eller är allvarligt sjuk. Inte för de vilka är bara för tidigt födda. Fast, visst. Rutiner förändras, olika landsting har olika sätt.
    Maken och jag har båda fått tfp när våra barn legat på neo. Inget livshotande utan barnen har varit lite små, behövt hjälp med att hålla värmen samt sondmatats.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lindsey Egot the only one

Håller med de som säger att hade det varit gemensamma barn hade han ändå varit tvungen att åka och ta hand om dom.
    Min man har aldrig stannat hos mig på sjukhuset som nyförlöst utan åkt hem efter några timmar och sovit ut och tagit hand om syskonen. Även när jag själv blev sjuk så var han hemma med fem barn själv varav en var 3 veckor och jag var inlagd i 10 veckor. Han kom upp en stund på dagen med alla barnen och ibland tog min mamma eller min svärmor barnen så han och bebisen kunde komma själva. Vid extrema situationer är det viktigt att man inte glömmer bort de äldre syskonen. De kan ställas inför existensiella frågor och behöver stöd. Stöd som bara deras pappa kan ge dom just nu eftersom det bara är han som är förälder av deras två föräldrar till deras nya syskon.

• Katarina76
    YummyMami skrev 2013-04-28 08:05:21 följande:

När jag var på Neo så menade man på att man skulle leva vanligt liv så mycket man kunde, vara hemma. Ta hand om djuren. Vara med sina andra barn osv medan barnet är i kuvös. Nu är visserligen Ts barn så stort att denne kanske inte ligger i kuvös och kan snart åka hem (om denne inte är livshotande sjuk då).

Hur mår barnet annars Ts? Är hon i livshotande situation? Hjärtfel? Tarmfel? Allvarliga hjärnskador? Eller är hon bara tidig?
    Vilket neo låg du på som ville att barnet skulle ligga i kuvös, istället för känguru på någon av föräldrarna?
  • YummyMami
    Katarina76 skrev 2013-04-28 23:57:48 följande:
    Vilket neo låg du på som ville att barnet skulle ligga i kuvös, istället för känguru på någon av föräldrarna?

2001 i Luleå. De föddes i vecka 28+1
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Inorr02
    YummyMami skrev 2013-04-29 07:09:46 följande:

2001 i Luleå. De föddes i vecka 28+1

födde prematur där med 2010 och de vae ligga på oss föräldrar som var vikitigast
  • YummyMami
    Inorr02 skrev 2013-04-29 07:16:01 följande:
    födde prematur där med 2010 och de vae ligga på oss föräldrar som var vikitigast

9 år där emellan, händer mycket på den tiden. Då fick man ha dem i famnen en gång om dagen. Annars skulle det vara mörkt och stilla.
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa