• Dollan89

Födde för tidigt och pappan beter sig illa

För två veckor sedan föddes vår dotter i v 32. Jag var inlagd två veckor innan på sjukhus och är nu givetvis inlagd med henne. Vi ska vara här i en månad till ungefär.
    Min sambo har två barn sedan tidigare, 8 och 11 år. Han har dem varannan helg ska ha dem nu till helgen.
    Jag har legat här med vår dotter själv i några dagar och tycker det är jobbigt eftersom hon är för tidigt född och jag vill gärna ha min sambo här som hjälper till och stöttar. Det är väl ändå normalt att känna att man ska vara två om detta. Han var tvungen att åka hem där vi bor 17 mil härifrån och ta hand om hunden som varit på pensionat. Men han skulle komma tillbaka. Nu säger han att han måste umgås med sina "små" alltså barnen menar han. Och att han inte har tid att komma. Samtidigt som han säger att han ska komma och ta med barnen. Men jag behöver Honom just nu och hans stöd, inte att hans ungar dräller in.
    Mår inte bra efter förlossningen då det blev akut kejsarsnitt och vill bara ha min sambo här hos oss som stöd.
    Jag känner mig mer ensam om detta än om att vi är två. Är det meningen att jag ska ligga här och bli bortglömd med vår för tidigt födda dotter när han ska ägna all sin tid åt sina andra barn och inte kommer hit??

• Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa
  • Pillar

Åh, förstår dig !! Vad jobbigt , tycker faktiskt att dem stora barnen kan vänta lite och komma ta hand om dig och erat nya lilla mirakel , absolut inte ignorera er ... Dem stora barnen klarar sig nog ett tag utan honom och förstår nog om han förklarar för dem hur det ligger till !!

Lycka till med din lilla bebis :)

• k girl

Jag har själv legat på neo med min yngsta, så jag förstår absolut dina känslor. Men jag kan säga att jag grät efter min äldsta varje dag vi låg inne och hade det blivit längre tid på sjukhuset hade min man fått fara hem och ta honom på heltid. Det är förstås lite skillnad, hans barn är äldre och är hos sin mamma. Men ändå. Jag förstår saknaden. 

Många av de som låg i angränsande familjerum och med äldre syskon gjorde så att mamman var där själv, pappan och syskonen kom och bodde i rummet med dem under helgerna. Det var åtminstone tre familjer som gjorde så under tiden vi var inlagda. 

Men med det sagt, jag förstår dina känslor. Det är ditt första barn, det är omtumlande i sig att få det första barnet, och så hamna på neo. Vilket dilemma.  

• Dollan89

Ja det har verkligen varit en upplevelse allt det här. Akut kejsarsnitt och för tidigt född tös. Att inte få tillräckligt med stöd från sin sambo då gör ont ända in i själen. Kan tycka att han ska sätta sina större barn lite åt sidan och ägna sig mer tid åt oss än åt dem. Det är en väldigt speciell situation..

• Pillar

Jag tycker också det , du är väll lite extra känslosam nu också så det blir kanske jobbigare att tänka på sånt , men försök ringa honom och kanske förklara hur du känner ? Har du annars ingen annan som kan komma hålla dig sällskap på dagarna lite ?:)

• puss

Men han blir ju bara borta två dar? Eller fattar jag fel?

• Dollan89

Han har inte varit här sen i måndags.
    Har förklarat mina känslor för honom såå mycket och gråtit i telefon men har då blivit utskälld och han skrek åt mig att jag borde förstå att han ska umgås med sina andra barn också.

• Pillar

Usch , låter inge vidare !! Försök att inte lägga energi på det vila och fokusera på din lilla, fast det kanske är svårt ....

Det är väll bra att han tar hand om sina andra barn och så , men jag hade också varit ledsen i din sits "/ tycker att han borde ta hand om "er" nu istället ...

• puss

Dollan
    Oj då det var länge. hoppas du och bebin mår bra. Vad heter bebisen?

• cosinus

Jag måste säga att jag tycker det är helt naturligt att han har fokus på sina äldre barn förutsatt att er bebis hälsa inte bedöms som kritisk.

Sen förstår jag också att du vill ha honom nära för egen del men jag har alltid tyckt äldre barn kommer före vuxens känslor (dvs mina) när vi varit inlagda med småsyskon efter födseln. Den nyfödda bryr sig ju iaf inte utan det står ju mellan vuxen och barn och då tycker jag alltid barn går först.

Sen att han bara har dem varannan helg gör ju att jag förstår att han inte vill välja bort en sån helg, inte vill att barnen ska känna att hans nya bebis går före de barn som redan finns.

Men pallrar han sig inte upp till er efter helgen då hade jag blivit sur :)

• Dollan89

Det finns ju studier som visar på att för tidigt födda barn behöver både sin mor och far  närvarande. Mor givetvis som ger mjölk och kärlek, kroppskontakt. Men även att fadern ger kroppskontakt. Så kallad kängurumetoden. Då man låter barnet ligga hud mot hud på ens bröst. Det har visat att barnet äter bättre, går upp i vikt bättre etc.

Så jag tycker fortfarande att han kan ge sig ner hit och vara med oss. Hans barn är så pass "stora" att de förstår att pappa måste ta hand om bäbis ett tag. Ett för tidigt fött barn kan ena dagen vara stabilt, till att andra dagen vara mindre bra. De är fortfarande inte fullt utvecklade. Och även om vårt älskade dotter inte "förstår" att pappa inte är här så känner hon när han väl är här. Det är otroligt att de känner/hör skillnad på mamma och pappa.

Pappan behövs nu!
    Hans barn fick sin tid som spädbarn, nu är det faktiskt tid för vår skrutta.

Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa