• k girl

Födde för tidigt och pappan beter sig illa

Jag har själv legat på neo med min yngsta, så jag förstår absolut dina känslor. Men jag kan säga att jag grät efter min äldsta varje dag vi låg inne och hade det blivit längre tid på sjukhuset hade min man fått fara hem och ta honom på heltid. Det är förstås lite skillnad, hans barn är äldre och är hos sin mamma. Men ändå. Jag förstår saknaden. 

Många av de som låg i angränsande familjerum och med äldre syskon gjorde så att mamman var där själv, pappan och syskonen kom och bodde i rummet med dem under helgerna. Det var åtminstone tre familjer som gjorde så under tiden vi var inlagda. 

Men med det sagt, jag förstår dina känslor. Det är ditt första barn, det är omtumlande i sig att få det första barnet, och så hamna på neo. Vilket dilemma.  

• k girl

Fast det är ju orimligt att en flerbarnsförälder är närvarande 24/7 samtidigt under en månads tid. Jag är ledsen, men så är det. Hon ligger väl dessutom på IVA nu? Självklart måste ni avlösa varandra, det är fruktansvärt knäckande och man kan liksom inte sitta och hålla den andra i handen hela tiden. Ni kanske skulle kunna lösa det så att han kommer under dagen när de är i skolan och avlöser så du får sova, duscha etc? Eller tar med sig ordentlig lagad mat så ni kan äta middag tillsammans?

Däremot ska du absolut ha avlösning för att kunna pumpa och amningsträna. Men du kan ju inte begära att han inte ska vara med sina stora barn!

• k girl

Ok, såg nu att ni har sjutton mil... jobbigt. Vi hade närmare trettio. Då blir det givetvis svårare. Men jag tycker det är lika orimligt att begära att han inte ska träffa sina barn... Jag förstår att det är skitjobbigt att han inte varit där på några dagar och vetskapen att han inte kommer förrän efter helgen, och han borde ha varit med dig under veckan. Men du måste ju ha föörståelse för att han vill träffa sina stora barn också. Man får sätta så mycket åt sidan... och behöver sina barn mer än någonsin.

• k girl
    Dragonball skrev 2013-04-28 04:08:26 följande:
    Naturligtvis ska han träffa sina äldre barn men inte nödvändigtvis när ni ligger inne på neo med ert nyfödda som inte mår bra och inte i flera dagar. T o m barnen borde kunna förstå detta. Hur kan inte en vuxen man förstå? 

Han måste inte träffa dem NU och flera dagar. Han skulle säkert vara med sina äldre barn på sjukhus också utan att träffa bebisen om det var de som inte mådde bra.

Hur tänker du att man ska göra om man har flera gemensamma barn? Lämna dem med farmor och farfar i fyra-fem veckor? Aldrig att jag gjort vår äldsta så ont. Neootiden blir ju hemsk om man inte får andrum, men det gäller också mamman. Och han borde kanske ha tänkt på att åka tillbaka mellan hund och barn.
  • k girl
    Inorr02 skrev 2013-04-28 07:39:55 följande:
    vad är fel på han?

han får hu vara där med tillfälling förälfrapennig så länge barnet är in skirven på iva.
    han kan väl låta de stora komma och se syskonet en dag och sen ämna dem till mamma.

Det är faktiskt inget fel på en för att man vill träffa sina äldre barn, fastän man har en nyfödd för tidig bebis på sjukhuset.
  • k girl
    YummyMami skrev 2013-04-28 08:05:21 följande:

När jag var på Neo så menade man på att man skulle leva vanligt liv så mycket man kunde, vara hemma. Ta hand om djuren. Vara med sina andra barn osv medan barnet är i kuvös. Nu är visserligen Ts barn så stort att denne kanske inte ligger i kuvös och kan snart åka hem (om denne inte är livshotande sjuk då).

Hur mår barnet annars Ts? Är hon i livshotande situation? Hjärtfel? Tarmfel? Allvarliga hjärnskador? Eller är hon bara tidig?
    Nu förespråkas ju nära och hudnära omsorg, vi fick flytta in på familjerum så snart vår dotter inte behövde övervakning och intensivvård. Men man kan inte hänga på sjukhuset hela tiden, att ta hand om syskon är nödvändigt och man behöver lasta av varandra. 
  • k girl
    YummyMami skrev 2013-04-28 07:49:33 följande:

Har man ett barn på Neo får bra en förälder pengar för vård av barn.
    Nej, det stämmer absolut inte.
Svar på tråden Födde för tidigt och pappan beter sig illa