• chickogirl

Varför är folk så skeptiska mot amway?

Jag förväntar mig inte att få någon positiv feedback på den här tråden. Men det jag undrar är faktiskt rent krasst - varför börjar inte fler med Amway? Istället gnäller man över för lite tid eller för lite pengar.

Alla lögner om att man tjänar pengar på utbildningsmaterial osv tyder ju bara på hur lite människor faktiskt vet. Amway förändrade mitt liv ekonomiskt. Jag går inte på några möten, köper inga böcker eller cd skivor. Jag ser det bara som en väldigt bra konsumentidé. Dessutom betalar vi mindre för hushållsprodukter än vi någonsin tidigare har gjort. Vi köper diskmedel 2 ggr per år, tvättmedel 1 gång per år.

Jag  skulle uppskatta om ni kunde berätta om era erfarenheter och varför ni upplevde det som så negativt? Jag har gått på möten tidigare och förstår att man kan uppfatta det som sekt liknande, jag håller med. Dessutom kostar det en massa pengar och slösar man pengar på utbildningsmaterial och möten, ja då går man snart back.

Men man behöver ju inte göra alla dessa saker, man kan vara konsument och handla produkter, sen visa sina vänner och så kan de också handla från sin egen butik. Det är på det sättet man tjänar pengar. Inte genom att gå på möten och lyssna på en massa cd skivor.

Jag skulle som sagt uppskatta om ni kan berätta varför just ni backade och vilka erfarenheter ni har. För, för mig är det bara som att vara delägare i en butik och få bra betalt för det.     

• Svar på tråden Varför är folk så skeptiska mot amway?
  • MrsPenn
    chickogirl skrev 2013-04-27 14:49:01 följande:

Men alltså nu skriver jag till er allihop, om de nu har blivit stämda och en massa saker - varför får de då fortsätta? En illegal verksamhet får ju inte fortskrida. Så jag förstår liksom inte? Om det vore olagligt och fel borde det ju ha stoppats för länge sedan och än idag växer Amways omsättning.

Men jag förstår alla som har gått på möten och förlorat pengar, som sagt, det gör inte jag längre.   
    Vem bryr sig om ifall Amways omsättning växer? Det kommer bara ägarna till gagn.

De HAR blivit fällda i Usa, Kalifornien och de HAR granskats i Sverige. De balanserar på en tunn lina men har väl precis klarat sig. Det säger inte att de INTE luras.
  • AceTheMan
    EnAnonumius skrev 2013-04-27 10:23:59 följande:
    Nej vi lever inte i USA. <----Korrekt.
    Pyramidspel är också förbjudet i Sverige. <--- Tänk på detta innan... 
    Amway finns i flertalet andra länder, som även har förbud mot pyramidspel.

Dock är Amway det störst MLM-Företaget i USA och har funnits i USA sedan någon gång under 1940-talets mitt.  Deras affärsverksamhet är i huvudask rengöringsprodukter, men har även lite andra produkter med på sortimentet. Och Det hade knappast överlevt i USA (eller i något annat land heller för den delen) där det råder pyramidspels förbud och företaget hade varit en bluff och pyramidspel.

Så hur du får det till att det är bluff?
    Eller skall man avskriva dig som att du inte vet ett skit om skillnaden mellan pyramidspel och MLM och använder din okunskap som "faktabas" när du skriver inlägg i denna tråd?

men det spelar ingen roll om det är förbjudet
    maway are pyramidspel och våra myndigheter är lata o slapphänta 
  • Emelie 1987
    AceTheMan skrev 2013-04-27 16:52:04 följande:
    spelar ingen roll dom dom har sin verksamhet här
    Det är lika förbjudet med pyramidspel här som det är i USA. XD 
    En man, två barn, tre älsklingar
  • Emelie 1987
    AceTheMan skrev 2013-04-27 18:55:09 följande:
    men det spelar ingen roll om det är förbjudet
    maway are pyramidspel och våra myndigheter är lata o slapphänta 
    Det finns en myndighet i USA kallad SEC, som har stenkoll på MLM-företagen som har sina baser där. Alla företag de har kollat, som har bedömts vara pyramidspel eller ponzibedrägerier har tvingats stänga ner.
    Och det har påverkat marknaderna utanför USA också.  
  • AceTheMan

spelar ingen roll det är pyramidspel och det är bluff oavsett va du tror och vill få oss att tro

jag vet hur pyramidpspel ser ut när jag ser det och det här är ett sånt 

• Emelie 1987
    AceTheMan skrev 2013-04-27 20:30:09 följande:
    spelar ingen roll det är pyramidspel och det är bluff oavsett va du tror och vill få oss att tro
    Haha, ja du verkar riktigt bestämd på den punkten du, fast logiken går inte riktigt ihop där. Tyvärr. ;) 
    Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, precis som vi är fria att tycka vad vi vill.
    AceTheMan skrev 2013-04-27 20:30:09 följande:
    jag vet hur pyramidpspel ser ut när jag ser det och det här är ett sånt 
    Vi vet nog alla hur ett pyramidspel fungerar och ser ut. Det är ingen raketforskning direkt.
    Vissa ser den uppenbara skillnaden mellan MLM-nätverk och pyramidspel, vissa andra gör det inte. 
  • chickogirl
    MrsPenn skrev 2013-04-27 17:00:21 följande:
    Vem bryr sig om ifall Amways omsättning växer? Det kommer bara ägarna till gagn.

De HAR blivit fällda i Usa, Kalifornien och de HAR granskats i Sverige. De balanserar på en tunn lina men har väl precis klarat sig. Det säger inte att de INTE luras.

Jag tror personligen inte att det är amway som luras, utan alla utbildningsföretag som finns startade av ABO:er. Som jag säger, folk är giriga och skall till varje pris få den inkomst DE vill ha. Och det är en självklarhet att Amway som företag inte kan kontrollera alla som bygger verksamheten.

Jag tror att  mycket beror på mötena man går på där man blir lovad en massa saker, gör du allt jag säger så kommer du att tjäna miljoner. Men problemet är ju att folk ofta kommer i kläm och blir behandlade på ett negativt sätt - precis som ni beskriver.

Men återigen, Amway har egentligen inte med dessa utbildningsföretag att göra, det är ett eget företag och på deras hemsida står det klart och tydligt att de inte kan lova ekonomiska framgångar.    

jag började ju som sagt inte tjäna några pengar sen jag slutade gå på alla möten och köpa alla cd skivor. 
  • AceTheMan
    Emelie 1987 skrev 2013-04-27 21:01:57 följande:
    Haha, ja du verkar riktigt bestämd på den punkten du, fast logiken går inte riktigt ihop där. Tyvärr. ;) 
    Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, precis som vi är fria att tycka vad vi vill.

Vi vet nog alla hur ett pyramidspel fungerar och ser ut. Det är ingen raketforskning direkt.
    Vissa ser den uppenbara skillnaden mellan MLM-nätverk och pyramidspel, vissa andra gör det inte. 
    sen så kallar du väl skiten för nätverk 
  • Simon 681
    chickogirl skrev 2013-04-27 14:49:01 följande:

Men alltså nu skriver jag till er allihop, om de nu har blivit stämda och en massa saker - varför får de då fortsätta? En illegal verksamhet får ju inte fortskrida. Så jag förstår liksom inte? Om det vore olagligt och fel borde det ju ha stoppats för länge sedan och än idag växer Amways omsättning.

Men jag förstår alla som har gått på möten och förlorat pengar, som sagt, det gör inte jag längre.   
    Det är ju inte allt som är olagligt. Att göra och sälja tvål är helt lagligt, att sälja till personer som i sin tur säljer vidare är fullt lagligt det också.

Det som är kruxet är att om man måste rekrytera några försäljare under sig för att få det att gå ihop ordentligt ekonomiskt, så går det inte i mer än några led. Om du exempelvis fembubblar i varje steg blir det 5, 25. 125, etc och efter bara ett par generationer behövs mer än hela jordens befolkning, och eftersom inte alla kan leva påa tt sälja tvål till varandra är eventuella löften om ekonomiskt oberoende lögn.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Emelie 1987
    AceTheMan skrev 2013-04-28 16:59:24 följande:
    sen så kallar du väl skiten för nätverk 
    Din poäng? 
Svar på tråden Varför är folk så skeptiska mot amway?