• chickogirl

Varför är folk så skeptiska mot amway?

Jag förväntar mig inte att få någon positiv feedback på den här tråden. Men det jag undrar är faktiskt rent krasst - varför börjar inte fler med Amway? Istället gnäller man över för lite tid eller för lite pengar.

Alla lögner om att man tjänar pengar på utbildningsmaterial osv tyder ju bara på hur lite människor faktiskt vet. Amway förändrade mitt liv ekonomiskt. Jag går inte på några möten, köper inga böcker eller cd skivor. Jag ser det bara som en väldigt bra konsumentidé. Dessutom betalar vi mindre för hushållsprodukter än vi någonsin tidigare har gjort. Vi köper diskmedel 2 ggr per år, tvättmedel 1 gång per år.

Jag  skulle uppskatta om ni kunde berätta om era erfarenheter och varför ni upplevde det som så negativt? Jag har gått på möten tidigare och förstår att man kan uppfatta det som sekt liknande, jag håller med. Dessutom kostar det en massa pengar och slösar man pengar på utbildningsmaterial och möten, ja då går man snart back.

Men man behöver ju inte göra alla dessa saker, man kan vara konsument och handla produkter, sen visa sina vänner och så kan de också handla från sin egen butik. Det är på det sättet man tjänar pengar. Inte genom att gå på möten och lyssna på en massa cd skivor.

Jag skulle som sagt uppskatta om ni kan berätta varför just ni backade och vilka erfarenheter ni har. För, för mig är det bara som att vara delägare i en butik och få bra betalt för det.     

• Svar på tråden Varför är folk så skeptiska mot amway?
  • Fia 28

"Du behöver inte gå på några möten..", "Det är bara att regga sej så får du pengar, pengar, pengar..", "Det är så lätt att bara köpa lite amway produkter...".

Hade du pratat sådär om Amway med mej så hade jag ändå tyckt att du tjatar alldeles för mycket.

• chickogirl
    Fia 28 skrev 2013-04-26 13:40:15 följande:
    "Du behöver inte gå på några möten..", "Det är bara att regga sej så får du pengar, pengar, pengar..", "Det är så lätt att bara köpa lite amway produkter...".

Hade du pratat sådär om Amway med mej så hade jag ändå tyckt att du tjatar alldeles för mycket.

Ja då ber jag om ursäkt att du uppfattar det så, inte meningen Jag försöker bara förklara vad det går ut på egentligen.
  • chickogirl

...och jag vet att det blev lite långt, men jag sitter verkligen här och blir så frustrerad av att människor inte vågar hjälpa sig själva. Jag är och har alltid varit en väldigt inkännande person och när man vet ett sätt att hjälpa en person som verkligen skulle behöva det så vill dem inte för att dem har blivit behandlade så som du beskriver.

• Fia 28
    chickogirl skrev 2013-04-26 14:10:14 följande:
    ...och jag vet att det blev lite långt, men jag sitter verkligen här och blir så frustrerad av att människor inte vågar hjälpa sig själva. Jag är och har alltid varit en väldigt inkännande person och när man vet ett sätt att hjälpa en person som verkligen skulle behöva det så vill dem inte för att dem har blivit behandlade så som du beskriver.
    Ja men du måste också inse att man kan hjälpa sej själv på andra sätt än Amway.

Det blir lite som med religion. Folk får tro vad de vill, men kom inte och snacka gud med mej för jag är inte intresserad.
  • Astarte

Jag blev skeptisk när jag såg att man måste bli medlem och betala en massa för att ens få gå in i butiken och se vad det är de har och vilka priser det är. Tänk om man skulle gå in på Konsum och de skulle kräva flera hundra för att man ens skulle få gå in genom dörren! Det verkade så skumt så jag drog öronen åt mig.

• chickogirl
    Fia 28 skrev 2013-04-26 14:13:48 följande:
    Ja men du måste också inse att man kan hjälpa sej själv på andra sätt än Amway.

Det blir lite som med religion. Folk får tro vad de vill, men kom inte och snacka gud med mej för jag är inte intresserad.

Ja absolut, visst finns det de! Men se bara på Robert Kiyosaki till och med han säger att Amway är en bra lösning på att få ett bra pengaflöde. Men det är klart att alla väljer hur de vill göra, absolut.

• chickogirl
    Astarte skrev 2013-04-26 14:18:02 följande:
    Jag blev skeptisk när jag såg att man måste bli medlem och betala en massa för att ens få gå in i butiken och se vad det är de har och vilka priser det är. Tänk om man skulle gå in på Konsum och de skulle kräva flera hundra för att man ens skulle få gå in genom dörren! Det verkade så skumt så jag drog öronen åt mig.

Ja det är ju jättekonstigt att du blev utsatt för det, jag blir faktiskt själv fundersam över vad ni har råkat ut för typer.  Man SKA få se prislista och produktutbud innan man ens funderar på att skaffa ett eget kundnummer. Men en anledning till att man inte kan göra det på hemsidan är ju för att produkterna ibland säljs vidare till slutkonsument och konsum visar ju inte vad de köper in alla varor för eller hur? Då skulle ju kunderna se vad företaget faktiskt tjänar på det dem köper - det är nog inget företag som visar den informationen frivilligt mer än till skatteverket.

För vi har trots allt som IABO:er ett mycket lägre pris och sen läggs 25-30% på det priset när man säljer till slutkund, och dessa priser kan man bli medlem gratis för att se priserna och skicka beställningar till sin IABO. Då är det precis som att handla i vilken webshop som helst.  

Man ju blir ju lite som en delägare i butiken, i och med att man får vara med och få utdelning när man ökar konsumtionen på deras butik. 
  • Emelie 1987

Folk är väl i regel ganska skeptiska till allt vad MLM heter, eftersom det liknar pyramidspel.

En man, två barn, tre älsklingar
  • chickogirl
    Emelie 1987 skrev 2013-04-26 14:28:07 följande:
    Folk är väl i regel ganska skeptiska till allt vad MLM heter, eftersom det liknar pyramidspel.

Ja det verkar vara så, och till viss del så får man väl förstå det, för många företag är ju just ute efter att lura folk på pengar.

Men man kan ju se det såhär också, dålig jämförelse kanske, men ägaren för HM sitter och håvar in pengar medan andra får slita häcken av sig och vara franchisingföretag. Det är ju inte dom som tjänar de stora pengarna utan höjdarna inom HM. Vad är skillnaden egentligen? Det liknar en pyramid i mina ögon. Det finns ju olika rank inom alla företag och om du går och köper ketchup på ica får du ju bara struntbonus tillbaka i form av värdecheck som du måste använda i butiken.

Amway betalar ju i alla fall ut riktig ersättning + arbetsgivaravgift och skatteavdrag som vilken lön som helst, för att du har handlat från deras butik.

Men jag antar att folk kommer att fortsätta vara skeptiska och inte undersöka djupare vad de faktiskt kan få tillbaka.  
  • Emelie 1987
    chickogirl skrev 2013-04-26 14:36:50 följande:

Ja det verkar vara så, och till viss del så får man väl förstå det, för många företag är ju just ute efter att lura folk på pengar.

Men man kan ju se det såhär också, dålig jämförelse kanske, men ägaren för HM sitter och håvar in pengar medan andra får slita häcken av sig och vara franchisingföretag. Det är ju inte dom som tjänar de stora pengarna utan höjdarna inom HM. Vad är skillnaden egentligen? Det liknar en pyramid i mina ögon. Det finns ju olika rank inom alla företag och om du går och köper ketchup på ica får du ju bara struntbonus tillbaka i form av värdecheck som du måste använda i butiken.

Amway betalar ju i alla fall ut riktig ersättning + arbetsgivaravgift och skatteavdrag som vilken lön som helst, för att du har handlat från deras butik.

Men jag antar att folk kommer att fortsätta vara skeptiska och inte undersöka djupare vad de faktiskt kan få tillbaka.  

Jag tycker att jämförelsen sammanfattar det hela ganska bra egentligen. Finns det inte en pyramid i H&M? Jo, det är precis vad det finns. Vi snackar högsta chefen, landschefer, butikschefer och vanliga anställda. Det är en pyramid det med, men vems dröm bygger de upp? Inte sina egna i alla fall. Detta kan man dock göra med MLM.
    En man, två barn, tre älsklingar
Svar på tråden Varför är folk så skeptiska mot amway?