• lillajag82

Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.

Olympia skrev 2013-04-16 18:15:42 följande:
    Är du syster med din före detta sambos bror?
    Och vems är barnen?

Den här tråden börjar ju bli alltmer bisarr. 
    Nej! Det är inte så konstigt.. 

Det är mina och den dödas gemensamma barn...

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:15:37 följande:
    Det betyder att det är praxis att man väljer make eller sambo osv. Men din man har inte följt praxis, han valde sin bror. Om det redan fanns regler om vem som ska få ut på försäkringen, behöver man ju inte välja någon. Du har missförstått texten.
    Han följde inte praxis för han hade inga barn... varför tror du mina barn fick barnbelopp och att vi fick brev hem om att det fanns en annan som stod på ett kontrakt.. Det stod i brevet att enligt lag så har barn alltid rätt att jämka trots särskilda förmånstagande.. 

Han fick en möjlighet att avstå pengarna och då hade pengarna  tillfallit barnen automatiskt eftersom han inte hade någon sambo vid tillfället han dog... 

Barnbeloppen kunde han dock inte få... gissa om han var förbannad... Ringde försäkringsbolaget och tjafsade..Hahaha... 

Jag missförstår absolut ingenting...  

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:20:08 följande:
    När var bodelningen?
    Bodelningen mellan hans fd sambo och honom? ingen aning.... jag kände honom inte då...  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:31:21 följande:
    Efter dödsfallet. :)
    Jasså....dödsboet fick sättas i konkurs...han hade mycket skulder... 

Jag och han var  separerade sen långt innan han dog... Han tog livet av sig tyvärr...  
  • lillajag82
    Olympia skrev 2013-04-16 18:34:29 följande:
    Är det fler än jag som inte får ihop detta?

Ok jag förtydligar han skrev. 

!!!!!!!!! !!!!!!!!!! är min sambo och hon ska i första hand ha pengar.. i andra hand bror min !!!!!!!! !!!!!!!!! eftersom jag inte har några barn.

Han hade inte alls några barn 1991... de kom först 2007 och 2009 när han träffade mig...  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:35:49 följande:
    Jämkning måste begäras inom ett år efter bodelningen. Så rätten till jämkning är borta om det gått längre tid sen än så.
    Well.. vi ska upp i rätten i Maj så det är högst aktuellt    
  • lillajag82
    Olympia skrev 2013-04-16 18:41:28 följande:
    Han måste ju ha ändrat förmånstagaren någon gång eftersom hans bror är förmånstagare nu.
    Eller har hans förra sambo också fått ut pengar? 
    Nej...kontraktet är från 1991... och inte ändrats sedan dess... hans fd sambo stod fortfarande på pappret men eftersom de inte var sambo så gick de efter vad där stod... hans bror..  
    Anonym skrev 2013-04-16 18:40:41 följande:
    Nu blev det ännu rörigare. 
    Det är ordagrant   från kontraktet alla utropstecken är alltså namnen på de berörda..som du förstår så vill jag inte namnge dom...  

• lillajag82
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:45:49 följande:
    Nej...kontraktet är från 1991... och inte ändrats sedan dess... hans fd sambo stod fortfarande på pappret men eftersom de inte var sambo så gick de efter vad där stod... hans bror..  

Det är ordagrant   från kontraktet alla utropstecken är alltså namnen på de berörda..som du förstår så vill jag inte namnge dom...  

Eftersom de inte var sambo längre... skulle det stå...
  • lillajag82

Det barnens pappa  skrev var alltså ett SÄRSKILT förmånstagande.... hade han inte skrivit någonting så är det bröstarvingar som hade fått pengarna automatiskt ...

Detta förmånstagande kan alltså ifrågasättas eftersom den döda har bröstarvingar...

Själv får jag pengar efter det att min mor dog... hon skrev ingenting och då tilldelas det pengar till hennes bröstarvingar..  

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:51:26 följande:
    Ni kommer inte att lyckas eftersom det gått för lång tid. Beklagar.
    Du vet absolut ingenting om det...  
    Du har ingen somhelst aning om när vi begärde jämkningen eller hur?

Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.