• lillajag82

Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.

Nobody?

• lillajag82

Och som barn har man rätt och jämka...
    Vilken tur va?

• lillajag82

Lagarna har jag alltså koll på.. Inget å diskutera.. Jag ville veta om någon har någon erfarenhet?

• lillajag82
    Olympia skrev 2013-04-16 17:45:12 följande:
    Har barnen fått ut på en försäkring där brodern stod som förmånstagare?
    I såna fall är det väl försäkringsbolaget som gjort fel. 
    Nä alltså... Barnen fick ju barnbelopp a 85000 vardera... Det kan ju inte kräket ta...

Sen var det ytterligare en summa som skulle delas ut men de går efter kontraktet som skrevs för 21 år sedan.
    Så nu har jag skaffat advokat åt mina barn och vi har stämt pappans bror på det beloppet...

Vi hade kunnat undvika det här men barnens farbror är inte riktigt frisk... en frisk människa ser ju till att efterlevande barn har ekonomin tryggad...Jag hade gjort det och många med mig... 

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 17:50:32 följande:
    Farbrodern vill kanske förvalta pengarna själv och ge dem till barnen? Eller så vill han behålla pengarna som han faktiskt har rätt till?

Efterlämnade pappan inga andra försäkringar till barnen?
    Pffft... han har varken brytt sig om sin bror eller några barn öht... han vill ha pengarna själv helt enkelt... 
    Ganska egoistiskt att ta pengar som egentligen barnen skulle haft om inte kontraktet skrevs för 21 år sedan...  

Det är ju så att bröstarvingar får försäkringspengar först.. finns inga barn så är det en annan sak...
    Han ville inte avstå...  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 17:58:53 följande:
    De har fått ärva först. Försäkringar är en annan sak än det man äger.
    Skriv inte saker som du inte vet något om.....försäkringspengar går alltid till barn...varför tror du annars mina barn kan stämma honom?  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:00:09 följande:
    Fast set faktiskt inte barnens pengar. Du kanske tycker att det borde vara så men faktum är att barnens pappa har skrivit ett papper som säger att du har fel... Tyvärr.
    som sagt... du vet inte vad du snackar om...
  • lillajag82

"Praxis är att förmånstagare är make eller sambo, följt av arvingar. Vi ger informationen en gång när man tecknar försäkringen, sedan informerar vi också när det sker ändringar. Man har ett ansvar att titta på försäkringsbeskedet, men visst vet jag att det händer att man lägger informationen åt sidan."

Detta står i samma länk du visade... Först maka eller sambo...sedan barn... kan inte missförstås..

Återigen....Mina barn har möjligheten att jämka...det är inte det som är problemet.. vi ska upp i Maj i tingsrätten...
    Jag efterökte om det fanns fler som varit i samma sits och om hur det föll ut i tingsrätten  

• lillajag82
    Olympia skrev 2013-04-16 18:10:18 följande:
    Om dina barns far 1991 hade sin dåvarande sambo som förmånstagare så måste han väl vid något tillfälle ändrat det till sin brors förmån. När gjordes detta? 
    Han skrev sin sambo först och sedan skrev han att bror min i andra hand eftersom jag inte har barn!  

• lillajag82

Hade han haft mer koll på sina papper skulle vi slippa klyddet... det är därför det är så viktigt att ha koll på vad man skrev och när man skrev det... men min fd  sambo var ingen höjdare på papper och pengar o sånt...  

Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.