Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.
Hej..
Skriver det här med förhoppning om att någon har någon som helst erfarenhet av ovanstående?
Jag kan delge mig av historien som jag och mina barn genomgår just nu. Så förstår ni vad jag är ute efter.
Barnens far dog 2011. Barnen är snart 4 och snart 6 år gamla och jag och pappan var separerade. Efter sig lämnade han olika former av försäkringar till våra barn osv.
Barnens pappa var ganska gammal när barnen kom till och han hade varit sambo med en tjej 1991..
I ett brev till sitt försäkringsbolag hade han skrivit sin sambo som förmånstagare om han skulle dö.
I andra hand hade han skrivit sin bror.
De hade alltså inga barn 1991 men år 2007 blev han far och 2009 likaså . Han hade förmodligen glömt bort pappret för barnen fick brev av försäkringsbolagen att deras farbror måste avsäga sig sitt särskilda förmånstagande som skrevs 1991.
Vet ni vad? Han vill ha pengarna och hävdar att jag tänker sno pengarna från mina barn!!!!!
Det är som ni förstår helt omöjligt.. de är omyndigförklarade och har därmed låsta konton eftersom det är stora summor och man kan inte ta ut pengarna hursomhelst då överförmyndare måste kontaktas.
När människan förstår detta så kommer han med anklagelser om att jag och barnens far var väldiga ovänner och att barnens far hade sagt att JAG inte skulle ha tillgång till pengarna under några som helst omständigheter.
Jag vill nog mest skriva av mig eftersom jag är arg över att en vuxen karl försöker ta pengar från en 6 åring och en 4 åring!! Han hade kunnat avstå men han valde att försöka blåsa mina barn... vad är det för en människa???
Ingen i den familjen var normal som jag förstått det. Så igentligen förvånar det mig inte..
Har någon erfarenheter och hur resonerade rätten?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-26 10:28
Dags och uppdatera hur det gick...
Det var 258 000 som det gällde.. vi förlikade helt enkelt i ärendet och delade summan på 3 st..
så farbrorn fick lite pengar men det kan det ju vara värt för att slippa honom...
jag tänkte om helt enkelt, först var jag så arg så att jag skulle driva det så långt att han stod utan någonting... men det var skönare på detta sätt...
Han märkte att jag var tuff förhandlare och satte sig på tvären först.. hans advokat talade honom tillrätta och vi kom överens efter ca 1 timme...
Skönt att ha detta avklarat nu..